wervingscampagnes: welke soorten heb je eigenlijk?

wervingscampagnes: welke soorten heb je eigenlijk?

The struggle is real. Want hoe krijg je solliciterend Nederland nou zover om bij jouw organisatie te solliciteren? In de meeste gevallen niet met post and pray, maar door je vacature(s) op te laten vallen met bijvoorbeeld een wervingscampagne. En het leuke is: je kan het zo ingewikkeld en uitgebreid maken als je zelf wil. Of het juist simpel en klein houden. Zolang je maar blijft focussen op de ideale kandidaat. In alle uitingen die je doet.
 
Maar waar begin je dan als je het hebt over een wervingscampagne? Dat hangt van een aantal factoren af. Onder andere van je vraag en aanbod. Heb je doorlopend personeel nodig binnen meerdere vakgebieden en/of functiegroepen? Kies dan voor een vacaturecampagne. Zoek je personeel voor één specifieke- en/of moeilijk vervulbare functie? Dan past een doelgroepcampagne beter bij jou. Maar wat is nou wat? We leggen het je uit aan de hand van een aantal voorbeelden.

vacaturecampagne

vacaturecampagneAls uitzender heb je continu mensen nodig. In verschillende branches, regio’s en vakgebieden. Je vist grotendeels uit een vijver van kandidaten die actief op zoek zijn naar een baan. Of het nu gaat om winkelmedewerkers, klantenservicemedewerkers, koeriers of heftruckchauffeurs. Met een vacaturecampagne promoot je deze vacatures door de inzet van tekst advertising op jobboards, met ondersteuning van remarketing op Google Ads en social.
 
En dan kennen we ook nog de boostcampagne. Deze lijkt heel veel op de vacaturecampagne, maar de naam zegt het al: je hebt (tijdelijk) een boost aan kandidaten nodig. In een korte tijd (30 tot 60 dagen) heb je een grote wervingsbehoefte voor één specifieke functie of vakgebied.
 
Voorbeeld: voor de festivals van deze zomer kan je maar niet genoeg barpersoneel vinden. Je hebt binnen twee maanden nog 200 bartenders nodig om in de wervingsbehoefte te kunnen voorzien. Heb jij nu een vacaturecampagne of een boostcampagne nodig?
 
Wij adviseren de boostcampagne, aangezien je binnen een korte tijd veel personeel zoekt voor één specifieke functie. Met de boostcampagne geef je de specifieke vacatures voor barpersoneel een extra boost, door ze naast op de jobboards ook te promoten via Google Ads en op social.

doelgroepcampagne

doelgroepcampagneSingle job campagne, premium campagne en awareness campagne. Allemaal doelgroepcampagnes, maar dan elk met net een iets andere twist. Toch hebben ze allemaal hetzelfde doel: in contact komen met de doelgroep en hen vervolgens inspireren, verleiden en activeren. Met doelgroepgerichte beelden en teksten. Je creëert een landingspagina waar content opstaat die de doelgroep aanspreekt (ook wel campagnepagina genoemd).
 
Voorbeeld: Ben je op zoek naar vakantiekrachten in de schoonmaak dan kan jij je richten op studenten en schoolverlaters die in de vakantie extra geld nodig hebben om de zomer te kunnen betalen óf bijvoorbeeld op moeders die graag een aantal uur per week werken als de kinderen op school zitten of uit logeren zijn. Je kan hun niet met precies dezelfde content aanspreken, want studenten vinden hele andere dingen belangrijk dan moeders. Denk aan salaris vs. flexibele werktijden of pensioenopbouw vs. wekelijkse uitbetaling.
 
Bepaal je doelgroep en benoem in alle uitingen datgene waar zij door getriggerd raken. En om te bepalen wat de pullfactoren dan zijn van jouw doelgroep, moet je research doen. Verdiep je in de doelgroep en bedenk een concept waarbij je denkt vanuit de kandidaat. Want alleen zo kun je jouw doelgroep raken en aanzetten tot actie.

awareness campagne

Awareness CampagneWaar bij alle andere campagnes de focus ligt op conversies (sollicitaties, WhatsApp, leadformulieren etc.) ligt dat bij een awareness campagne meer op bereik. Je inspireert en verleidt de doelgroep met content dat hen aanspreekt. Solliciteren is niet het primaire doel, dat is meer iets voor op de langere termijn. Je gaat veel meer in op ‘What’s in it for me?’: wat maakt werken bij jouw organisatie zo leuk? En wat bied jij jouw medewerkers? Hoe onderscheid jij jezelf ten opzichte van de concurrent etc.
 
Het doel van een awareness campagne is ‘on top of mind’ komen en blijven bij de kandidaat. En daar zorgt awareness voor. Dat als iemand jongerenuitzendbureau zegt, je meteen aan Young Capital denkt. Of bij koffie aan Douwe Egberts. Wanneer mensen dan op zoek gaan naar een baan zullen ze sneller denken: he, maar dat was een toffe werkgever.
 
Rochdale is een van onze klanten die met een awareness campagne nieuw talent aan zich wil binden. Ze willen hen kennis laten maken met het nieuwe employer brand van de woningstichting: wat maakt werken voor de straat zo bijzonder? Wat bieden wij onze medewerkers: hoe houden we ze aan boord? Je ziet het op deze campagnepagina.
 
We hebben best veel verschillende soorten online campagnes benoemd in dit artikel die je kan inzetten bij de werving van nieuw personeel. Maar hoe weet je nu welke campagne het beste bij jouw vraag past? Bedenk voor jezelf wat je met de campagne wil bereiken. Ga je voor veel sollicitaties of het vergroten van je werkgeversmerk? Zoek je kandidaten in meerdere vakgebieden of voor één specifieke functie? En kies daar de best passende campagne bij.
 
Kom je er zelf niet uit? Wij helpen je graag.
 
help mij met campagne voeren

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content Marketeer
RecruitNow


Gerelateerde artikelen

premium post and pray. Yay or nay?
18 april 2019
blogs

post and pray. Yay or nay?

Toon alleen:

nieuws blogs events