klaar voor digitale transformatie? Een checklist in 3 fases voor recruitmentbureaus

klaar voor digitale transformatie? Een checklist in 3 fases voor recruitmentbureaus

Digitale transformatie is niet alleen weggelegd voor ‘tech reuzen’ als Amazon, Google of Apple. Tegenwoordig is namelijk elk bedrijf ‘tech’. Ga maar eens na hoeveel digitale middelen je zelf op een dag gebruikt. Recruitmentbureaus zijn daar niet anders in.

Een intercedent of recruiter gebruikt gemiddeld 6 digitale systemen. Denk bijvoorbeeld aan een backofficesysteem voor de verloning, facturering en urenbriefjes. Een recruitmentsysteem om kandidaten, vacatures en matches te beheren. Een planningssysteem en advertentiesoftware, het CMS, externe cv- en vacature-search. En dan tellen we de mailbox en WhatsApp nog niet eens mee. Dat maakt het werk niet alleen complex, maar ook onoverzichtelijk. Digitale transformatie kan hiervoor een heel goede oplossing zijn. Daarom maakten wij speciaal voor recruitmentbureaus een handige checklist verdeeld over 3 fases van de digitale transformatie.

Fase 1: inzicht

Het doel van digitale transformatie is om waarde toe te voegen aan de onderneming. Dat begint bij het centraal stellen van klant en kandidaat. Waar hebben zij behoefte aan? Welke processen kunnen we voor hen verbeteren? En hoe kunnen we nóg efficiënter werken? Dit is de fase waarin je heel kritisch naar verschillende onderdelen van de organisatie kijkt. Je gaat voorsorteren op de digitale transformatie die je in gaat. Daarvoor moet je eerst inzicht hebben in de vorm van data. Vandaaruit bepaal je namelijk je strategie voor digitale transformatie én bepaal je op welke onderdelen je dit gaat inzetten. Daardoor weet je ook beter welke systemen daarbij kunnen helpen.

  • Breng álle systemen waarmee je nu werkt in kaart
  • Analyseer welke data je nu al tot je beschikking hebt vanuit de verschillende systemen en de website
  • Onderzoek wat klanten en kandidaten prettig en juist onprettig vinden in de huidige dienstverlening
  • Werk de customer én de candidate journey uit om mogelijke knelpunten te ontdekken
  • Haak externe expertise aan wanneer je de benodigde kennis en ervaring niet zelf in huis hebt

Fase 2: organisatie

Als het goed is, heb je na de eerste fase helder welke bedrijfsprocessen beter kunnen. En ben je in staat om een nieuwe propositie en businessmodellen te ontwikkelen. Betekent dit dat je klaar bent om van start te gaan? Nope. Nog niet. De belangrijkste asset van elke recruitmentorganisatie zijn namelijk de medewerkers. Zorg er daarom voor dat zij het nut en de noodzaak van de digitale transitie inzien. En let er op dat dit draagvlak organisatiebreed is. Haak van élke afdeling mensen aan en dan niet uitsluitend managers. Zorg ervoor dat iedereen die met nieuwe systemen moet werken, voldoende vaardigheden heeft om dat straks ook daadwerkelijk te doen. Dat kan door het organiseren van workshops, een (online) training, videotraining of learning on the job. En zorg dat er AVG-proof gewerkt kan worden, zowel intern als bij de leverancier van het nieuwe systeem.

  • Zorg ervoor dat er voldoende draagvlak is in de organisatie
  • Kijk organisatiebreed en betrek medewerkers uit álle lagen van de organisatie
  • Leer medewerkers hoe ze met de nieuwe systemen kunnen werken
  • Let op compliance en AVG proof werken

Fase 3: de transformatie

Digitale transformatie is geen project. Het is een structurele verandering in de organisatie. Dat betekent dat er aan het begin van de digitale transformatie vaak een werkgroep is samengesteld. Zij duiken bijvoorbeeld de data in, zorgen voor draagvlak, haken externe expertise aan, trainen medewerkers en dragen bij aan de implementatie van een nieuw systeem. Maar ook ná de implementatie is er een (kleinere) groep mensen nodig die resultaten analyseert en bijstuurt. En op basis daarvan de candidate en customer journeys bewaakt. Blijf altijd kritisch, want klantverwachtingen kunnen veranderen en digitale mogelijkheden ontwikkelen zich doorlopend. De digitale transformatie is een nieuwe manier van werken.

  • Waarborg de nieuwe manier van werken voor de lange termijn
  • Werk datagedreven, monitor en stuur bij op basis van de resultaten
  • Stuur bij op basis van candidate en customer journeys

Take away

Een digitale transformatie is nooit helemaal ‘af’; het is een proces dat voortdurend in ontwikkeling is. Tooling en systemen helpen om op basis van data te werken, de klant en kandidaat centraal te stellen en waarde toe te voegen aan de organisatie. Wil je zelf aan de slag met digitale transformatie? Download dan in één klik je eigen checklist, zonder contactgegevens in te vullen. Wil je wel graag dat we contact opnemen dan kan je een berichtje voor ons achterlaten in het contactformulier

 Download hier jouw checklist
 
Wat draagt RecruitNow | Cockpit bij aan de digitale transformatie van de recruitmentbranche?
  • Een betere candidate journey
  • AVG proof
  • 360 graden kandidaatbeeld
  • Mobile first werken
  • Doorlooptijd van sollicitaties met 40% verkort
  • 5X meer kans op plaatsing vanuit de database

meer weten?

Ontdek wat RecruitNow | Cockpit voor de digitale transformatie van jouw recruitmentbureau kan betekenen bij onze oplossingen.

Of neem gewoon contact met ons op voor meer informatie. 

contact

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events