Jouw employer brand doorvoeren: hoe doe je dat?

Jouw employer brand doorvoeren: hoe doe je dat?

Een sterk employer brand ontwikkelen. Nog nooit was de prioriteit zo hoog bij HR-professionals als nu. In ons vorige blogartikel gaven we al 5 redenen waarom je vandaag nog moet beginnen met het implementeren van een employer brand en je Employee Value Proposition.

Door een echt én consistent verhaal binnen je gehele arbeidsmarktcommunicatie te vertellen, kan jij het winnen van de concurrent. Het (langer) binden van talent aan de organisatie, is ook een van de voordelen van employer branding. Alles wat je naar buiten brengt, hoort je identiteit als werkgever te weerspiegelen. Maar hoe doe je dit dan? Met verschillende voorbeelden leggen we dat in dit artikel uit.

Vacatures

De vacature is vaak de eerste kennismaking van een kandidaat met jouw organisatie. Het is dus belangrijk dat je daar al een duidelijk beeld van de organisatie geeft. Denk bij het schrijven van je vacaturetekst daarom altijd: wat maakt ons bijzonder? En waarom wil een kandidaat juist bij ons komen werken? Deze antwoorden vertaal je vervolgens in je vacaturetekst. In de tone of voice die bij jouw organisatie past. Dit kan onder andere in de alinea ‘over ons’, maar bijvoorbeeld ook bij de arbeidsvoorwaarden en in de functieomschrijving. Bedenk wel dat de redenen om voor jouw organisatie te gaan werken voor elke functie anders kunnen zijn. Houd daar rekening mee tijdens het schrijven.

RecruitNow: werken aan groei
In onze eigen vacatureteksten hebben we bijvoorbeeld per functie gekeken welke aspecten voor de doelgroep belangrijk zijn bij het kiezen van een baan (de wensen). En daar hebben we op ingespeeld bij de arbeidsvoorwaarden (wij bieden). Daarnaast vragen we kandidaten in het sollicitatieformulier niet om een motivatiebrief, maar stellen we de vraag: ‘Vertel: hoe ga jij ons laten groeien?’, omdat dit aansluit bij onze visie en payoff.

RecruitNow: werken aan groei

Recruitment site

Jouw recruitment site is de plek waar alles samen komt. Je kan het ook wel zien als het visitekaartje van jouw werkgeversmerk (employer brand) in de vorm van ijzersterke arbeidscommunicatie. Alles wat je vertelt moet in lijn staan met elkaar. Niet alleen qua teksten, maar ook in de kleurkeuzes die je maakt, de fotografie en video’s.

Er is altijd een Luba vestiging in de buurt.
Dichtbij zijn is dé belangrijkste kernwaarde van Luba. Dit hebben ze heel goed door vertaald in hun branding. Je ziet het op verschillende plekken op de website terugkomen, in tekst én beeld.

Er is altijd een Luba vestiging in de buurt

Video

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Dus waarom zou jij hetgeen je vertelt op je website en in je vacatureteksten niet ook op beeld laten zien? Daar hoeft helemaal geen dure filmcrew aan te pas te komen. Dat bewijst onder andere Coöperatie VGZ: zij filmen hun vlogs namelijk ‘gewoon’ met een smartphone. Video’s en vlogs geven je de kans om het echte verhaal te vertellen (en te laten zien). 

Rochdale: werk samen voor de straat
Een partij die dat ook goed heeft begrepen is woningstichting Rochdale. Zomaar een stukje tekst van hun werken-bij-site: “Werken bij woningcorporatie Rochdale betekent samen met zo'n 400 collega's bijdragen aan een prettige leefomgeving van ruim 80.000 bewoners in Amsterdam en omgeving. Je werkt aan betere woonomstandigheden in de buurten en straten. Dat doe je samen met bewoners en buurtteams, collega's van de diverse afdelingen en gemeenten, ondernemers en andere organisaties.” Dit alles vindt plaats op en rond de straat. 

Kijk na het lezen van bovenstaande tekst maar eens naar onderstaande video. Overal zie je beelden van de straat terugkomen; snelwegen, flatgebouwen, nieuwbouwwijken, gesprekken die bij een appartementencomplex plaatsvinden enzovoorts. Zomaar een goed voorbeeld van hoe je jouw employer brand (in dit geval ‘werk samen voor de straat’) in allerlei uitingen kan doorvoeren. Zo zorg je voor herkenbaarheid én een consistent verhaal. 

Social media

Als werkgever kan je social media om verschillende redenen inzetten. Onder andere voor het vinden van nieuwe collega’s of om jezelf te profileren als aantrekkelijk werkgever. Ook hier is het belangrijk dat je relevant bent voor je doelgroep en aansprekende, authentieke content verspreid. Door de taal van je doelgroep te spreken, vergroot je de kans om hen aan je te binden.

YoungCapital: Make money, work.
Heb je het over uitzendbureaus in Nederland met een sterk merk, dan denk je al snel aan YoungCapital. Zij spreken de taal van hun doelgroep (studenten, starters en young professionals) als geen ander. Dit zie je niet alleen terug op de website, in hun tv-commercials en de online campagnes. Maar vooral op hun social kanalen. Zo werken ze samen met influencers (YouTuber Kalvijn), weten ze baantjes die op het eerste oog saai/eentonig lijken, leuk te maken met pakkende teksten én maken ze veel gebruik van (korte) video’s.

Young Capital: Make money, work.
Young Capital: Make money, work.
Zoals je in bovenstaande voorbeelden al hebt kunnen zien, kan je jouw employer brand op allerlei manieren doorvoeren. Waar en hoe jij maar wil. Niet alleen online, maar ook op print, billboards, noem maar op. Zolang het maar past bij jouw organisatiecultuur en het verhaal écht is.

Wil je daar nu meer over weten? Meld je dan aan voor het webinar “In 3 stappen van sterk verhaal naar sterk employer brand” op 13 februari om 11:15 uur van onze content marketeer en arbeidsmarktcommunicatiespecialist Deborah Hempenius tijdens de Webinar Week van Werf&. Kan je deze datum niet? Meld je alsnog aan en je ontvangt de opnames achteraf per mail.

Meld je aan

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events