wie doet er mee? Maak zelf een EVP!

op 19 februari 2019 geschreven door redactie RecruitNow 5 minuten lezen

Weet jij wat jouw organisatie écht anders maakt? Waarom de juiste kandidaten solliciteren op jouw vacatures, en niet op die van een concurrent? Of heb je eigenlijk geen idee? Wat het antwoord ook is, het is altijd belangrijk om te achterhalen wat jouw organisatie nou anders maakt ten opzichte van concurrenten.

ook 100% digitaal worden?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn. Vul het formulier in en je hoort snel van ze! 

Maar in een krappe arbeidsmarkt, waarin kandidaten de keuze hebben uit meerdere organisaties, wordt dat onderscheidende vermogen nog véél belangrijker. Met een employee value propostion (EVP) kan je heel snel duidelijk maken waarom jij wél of niet de beste keuze bent voor een sollicitant.

Toon meer

goed plan, maar hoe doe je dat?

Het is een open deur: maar elke organisatie is anders. De cultuur, de normen, waarden, het soort mensen dat er werkt. Om tot een EVP te komen die bij jouw organisatie en medewerkers past, kan je gebruik maken van vijf categorieën: voor wat hoort wat, benefits, carrièreperspectief, werkomgeving en bedrijfscultuur. Bij elke categorie staan een aantal voorbeelden, maar die zijn uiteraard niet uitputtend.

#1 voor wat hoort wat

Hierbij kan je denken aan zaken zoals het salaris. Maar ook of je een interessante bonusstructuur hebt of dat je gemakkelijk verhogingen kan verdienen. Zo’n financiële categorie moet natuurlijk wel bij jouw organisatie passen. En ook interessant gevonden worden door het soort sollicitanten dat jij graag aan wilt nemen. Een non-profit organisatie zal deze categorie niet snel in hun EVP verwerken.

#2 welke benefits

Hoeveel vakantiedagen bied je? Of misschien bied je helemaal geen vakantiedagen, maar mogen medewerkers helemaal naar eigen inzicht bepalen wanneer ze wel of niet werken. Het Nederlandse trainings- en adviesbureau UPD heeft hier bijvoorbeeld voor gekozen. Maar ook zaken als pensioenopbouw of flexibiliteit kunnen uit deze categorie komen.

#3 carrièreperspectief

Voor sommige doelgroepen is dit hét speerpunt waarop een organisatie hun voorkeur krijgt (of niet). Hier vallen zaken als de mogelijkheid om door te groeien, opleidingen te volgen en de interne structuur voor evalueren onder.

#4 werkomgeving

Hoe is de werk-privébalans bij jouw organisatie geregeld? Krijgen medewerkers veel eigen verantwoordelijkheid (of juist helemaal niet)? En heb je het gevoel dat de organisatie medewerkers de erkenning geeft die ze verdienen? Dit (en nog heel veel andere aspecten) vallen allemaal in de categorie werkomgeving.

#5 bedrijfscultuur

Dit is één van de pijlers die we vaak terug zien komen in een EVP. Waarom? Medewerkers zijn ook net mensen. En iedereen wil graag samenwerken met een groep collega’s waar ze zich prettig bij voelen. Is er veel vertrouwen in de organisatie, is er een gezamenlijk begrip van doelstellingen en vinden collega’s elkaar over het algemeen leuke mensen? Dan is dit een pijler waar je iets mee kan in je EVP.

it’s all in the mix

Bekijk welke categorieën voor jouw organisatie én jouw doelgroep relevant zijn. En maak je eigen mix! Zo kom je tot een EVP die klopt bij de realiteit, past bij jouw organisatie én de doelgroep aanspreekt. Benieuwd hoe andere organisaties dat doen?

Jack & Jones

‘to grow our business, we grow our people’

LinkedIn

‘Here you can’

Meer weten?

Optioneel
benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?

plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René

direct inplannen

Gerelateerde artikelen

wat je kan leren van coolblue en humor

wat je kan leren van: Coolblue en humor

  • blogs
het verschil tussen digitalisatie en transformatie

het verschil tussen digitaliseren, digitalisatie en digitale transformatie

  • blogs
candidate journey vs candidate experience

candidate journey vs. candidate experience

  • blogs