Translate
Translate

5 redenen waarom employer branding jouw speerpunt moet zijn in 2019

op 22 januari 2019 geschreven door redactie RecruitNow 5 minuten lezen

Employer branding: een hot topic. Vooral nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt. Uit het jaarlijkse HR-onderzoek van Berenschot en Performa blijkt namelijk dat HR-professionals ‘sterke employer branding en arbeidsmarktcommunicatie’ dé prioriteit van 2019 noemen. Dit was in 2018 nog privacy en databeveiliging. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat steeds meer bedrijven problemen krijgen met het werven van (talentvol) personeel. In 2015 was dit nog maar 23%, maar in 2018 is dit al flink gestegen naar 71%. Dus het beste moment om te starten is nu! En dit is waarom. 

ook 100% digitaal worden?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn voor een gratis en geheel vrijblijvend advies op maat.

talent (langer) behouden

Als kandidaten solliciteren, kiezen ze niet alleen voor een bepaalde functie. Ze kiezen met name voor de cultuur, normen & waarden en ambities van de organisatie: het werkgeversmerk. Als de verwachtingen die gewekt worden op een werken-bij-website of in een vacature matchen met de werkelijkheid, dan kun je talent langer binnenhouden. Doe je dit niet, dan zie je al snel een mismatch ontstaan. Anouk Kon van Indeed vertelt dat een duizelingwekkende 65% van de werknemers daarom na 91 dagen alweer op zoek gaat naar een nieuwe baan.

Toon meer

ambassadeurschap

Marketingdeskundige Marc van Eck zegt dat sterke merken bijna geen reclame hoeven te maken, omdat klanten (of medewerkers) dat wel voor ze doen. Hij adviseert dat je als bedrijf niet alleen vertelt wat je merk is, maar vooral waar je voor staat. Als je deze verwachtingen vervolgens ook waar weet te maken, dan maak je mensen pas écht blij. En die mensen zullen op een verjaardag, event of tijdens de buurtbarbecue eerder geneigd zijn om positieve verhalen over je merk te vertellen dan wanneer verwachtingen niet matchen met de werkelijkheid. Deze medewerkers zijn de ambassadeurs van jouw organisatie.
 
Coolblue is een bedrijf dat hun ambassadeurs op verschillende manieren inzet tijdens het recruitmentproces. Zo staat er onder elke vacature een medewerkersreview. En hadden ze in het verleden ook standaard de zin ‘Wat vertel je op verjaardagen dat je doet?’ opgenomen in de vacatures. Daar stond dan in ‘normale’ taal uitgelegd wat de functie inhoudt. Het ambassadeurschap trekt Coolblue ook door op hun corporate website. Daar worden medewerkers namelijk ingezet om middels een vlog de nieuwste snufjes en tips aan de doelgroep te laten zien. Per productgroep stellen ze een vlogger aan die alle ins en outs kan vertellen over bepaalde producten.

referral recruitment

Van medewerkers een ‘mede-werver’ maken. Dat is in het kort waar het bij referral recruitment om draait. Jouw eigen medewerkers dragen potentiële collega’s aan en krijgen daar vaak een beloning voor terug. Bijvoorbeeld een deelname aan een (LinkedIn-)training, één maand gratis sporten of een eenmalige bonus.
 
Volgens oud-hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini zijn referrals het perfecte middel om consumenten te overtuigen. Referral marketing is ook voor recruitment én social media een onmisbare bron van sollicitanten en leads. Je neemt namelijk eerder iets aan van mensen die je goed kent dan van onbekenden: het overtuigingsmechanisme. Volgens Marnix de Groot (Lead in Employer Branding, TA Strategy & HR Digital Transformation) van Alliander zijn er meerdere redenen waarom referrals zulke goede hires oplevert:

  • Medewerkers denken goed na voordat ze iemand aanbevelen. Hun eigen reputatie staat namelijk ook op het spel. Dus leveren ze sowieso iemand van kwaliteit aan.
  • Doordat de preselectie beter is en de kandidaat op basis van echte verhalen zijn binnengehaald, zijn de verwachtingen en de ‘fit’ beter. Daardoor blijken medewerkers uit referral langer in dienst te blijven.
  • Een goed opgezet en uitgevoerd referralprogramma kan een doorlopende bron van potentieel talent opleveren, ook als er geen concrete openstaande vacatures zijn.

consistent verhaal

Een consument heeft zo’n 8 tot 12 ‘touchpoints’ nodig, voordat zij besluiten om iets te kopen. En eigenlijk zie je dit ook bij een werkzoekende. Want voordat iemand solliciteert, doorloopt hij/zij ook verschillende stappen. De eerste keer dat ze met jou in aanmerking komen is bijvoorbeeld via een inspirerende post op Facebook. Daarna verschijn je in hun Insta-feed en bekijken ze jouw vacatures. Ze lezen nog eens je ‘over ons’-pagina, reviews op Glassdoor en Indeed en besluiten daarna pas om te solliciteren. Op al deze momenten komen ze in aanraking met jouw imago en identiteit: het employer brand. Daarom is het belangrijk dat je overal hetzelfde verhaal vertelt: het échte verhaal. Want matcht het zonnige beeld dat je communiceert niet met het verhaal dat je medewerkers op feestjes zouden vertellen over je bedrijf, dan is je propositie niets waard.
 
Een voorbeeld van een werkgever die dit goed aanpakt is Lidl. Hun consumer brand en employer brand zijn namelijk één merk. Content passen ze aan op de doelgroep: een gratis boodschappen-winactie voor studenten, radiocommercials voor vrachtwagenchauffeurs, vlogs voor vakkenvullende scholieren, of een Lidl-winkel in een verhaallijn van Goede Tijden, Slechte Tijden. Ook in de winkels is employer branding zichtbaar, bijvoorbeeld op kassabalkjes en stoepborden. Marco Dalmeijer (Teamleader employer branding bij Lidl Nederland): “Ons consumentenmerk is één met ons werkgeversmerk. Elke klant kan immers een nieuwe medewerker worden.”

arbeidsmarktcommunicatie wordt makkelijker

Staat het employer brand? Dan is alles wat je daarna doet makkelijker: het vullen van je website, het schrijven van vacatureteksten, social posts en het uitwerken van (online) campagnes. Je weet het verhaal en kan dit nu voor elke uiting in een andere vorm gieten. Maar bedenk wel dat het geen project is van één maand, maar dat het doorlopende inspanning vergt.
 
Vaak is de vacaturetekst de eerste kennismaking tussen jou en de kandidaat. Het is dus belangrijk dat ze daar al een goed, maar vooral écht, beeld krijgen van jou als organisatie; wie ben je, waar sta je voor, hoe uit zich dat, wat wil je bereiken en wat krijgt de kandidaat ervoor terug. En nu je weet wat jouw verhaal is, kan je het ook makkelijker vertalen in je vacaturetekst. Wees eerlijk over de functie, maar ook over de cultuur die heerst in jouw bedrijf. Zo voorkom je een mismatch.

de beste recruitmentsite van Nederland

Johan: “Normaal gesproken hebben recruitmentsites last van het ‘IKEA-syndroom’; je wordt volgens hún route geleid door de winkel. Wij hebben vanaf dag één gezegd dat de kandidaat centraal moet staan. Hij of zij bepaalt zelf welke route hij pakt en dus ook hoe hij solliciteert. Hij zit in de driver’s seat.” Kandidaten kunnen op het nieuwe luba.nl dus solliciteren zoals zij willen. Via het welkbekende sollicitatieformulier of via WhatsApp of de chat. Luba hoeft alleen maar te faciliteren. De ambitie van Luba volgens Johan: “We willen de beste recruitmentsite van heel Nederland maken”.

meer weten?

Ontdek wat RecruitNow voor jouw organisatie kan beteken bij onze oplossingen.

Of neem gewoon contact met ons op voor meer informatie. 

benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?

plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René

direct inplannen

Gerelateerde artikelen

5 redenen waarom je als staffingbureau wil digitaliseren

5 redenen waarom je als staffingbureau wil digitaliseren

  • blogs
3 tips om te matchen op soft skills

3 tips om te matchen op soft skills

  • blogs
denk liggend in je hangmat ook aan de toekomst van je staffingbureau

denk liggend in je hangmat ook aan de toekomst van je staffingbureau 

  • blogs