candidate journey vs. candidate experience

candidate journey vs. candidate experience

De candidate journey is de reis die een kandidaat doormaakt. De candidate experience is hoe hij die reis ervaart. Hoewel elke kandidaat en elke reis anders is, zijn er een aantal touchpoints en fases die elke kandidaat tegenkomt in zijn sollicitatiereis. Hoe zorg je ervoor dat de ervaring die daarbij hoort, zo optimaal mogelijk is? In dit artikel leggen we uit welke stappen een kandidaat in zijn reis maakt. En we geven 4 tips om de ervaringen die hij onderweg heeft, zo positief mogelijk te maken.
 
AIDA, See – Think – Do – Care, Flow – Follow-up -Focus – Foster of IVAB. Een kandidaat doorloopt 4 fases die je in verschillende modellen kan gieten, maar eigenlijk steeds op hetzelfde neerkomen. Eerst wil je de aandacht krijgen. Als je de aandacht hebt, wil je dat de kandidaat interesse krijgt. Wanneer de kandidaat interesse heeft, wil je dat hij daar een actie aan verbindt. En daarna is het aan jou de taak om de kandidaat vast te houden of te binden. Platgeslagen is dát de candidate journey.

fase 1

Awareness, see, flow of inspireren. Voor de eerste fase geldt: een goed begin is het halve werk. Het is voor de doelgroep vaak de eerste kennismaking met jouw organisatie. Employer branding is in deze fase éxtra belangrijk. De doelgroep kent je misschien nog niet en ziet een uiting buiten de context van jouw eigen website. Een pakkende video op Facebook, een inspirerende banner op Dumpert of een mooie plaat op Insta. Inspireren kan op veel manieren én heel veel kanalen. Spoiler alert: de verkeerde doelgroep aanspreken, doordat de content niet bij hen past of op een kanaal die jouw doelgroep niet gebruikt, is natuurlijk een no go.
 
Tip 1: weet wie jouw doelgroep is: maak een persona en ontdek de drijfveren, pullfactoren, kanaal- en contentkeuze van jouw doelgroep.
Voorbeeld van een uitgewerkt persona

fase 2

Interest, think, follow up en verleid. Fase 2 draait om de belofte. Wat heb je een kandidaat te bieden? Dat kan zo plat zijn als het loon, maar ook zo diepgaand als jouw visie op de maatschappij. Maar net waar jouw organisatie voor staat en wat jouw employee value proposition omvat. Ook hier een spoiler alert: niet elk argument is voor elke doelgroep even relevant. Zo hechten jongeren over het algemeen meer waarde aan doorgroeimogelijkheden en ontwikkeling en oudere doelgroepen juist aan pensioenopbouw en zekerheid. Maar misschien geldt voor jouw doelgroep wel iets héél anders. Als het goed is heb je dat dankzij tip 1 inzichtelijk gekregen, zodat je niet alleen weet wáár maar ook wát je moet vertellen.
 
Tip 2: verleid jouw doelgroep niet alleen met een mooie uiting op het juiste kanaal, maar vooral ook met de juiste argumenten.

fase 3

Desire, do, focus en activeren. Fase 3 draait om actie! Wat kan de kandidaat doen in zijn reis? De meest logische stap in dit proces is de sollicitatie. Al zijn er natuurlijk nog veel meer activatiemogelijkheden. Denk aan het volgen van jouw bedrijf op LinkedIn, het delen van een vacature met een vriend, een jobalert aanmaken, reageren op een artikel, een terugbelverzoek indienen, video bekijken, chat beginnen. Eigenlijk élke actie die je kan bedenken valt onder deze stap. Maar die recruitmentsite heb je natuurlijk op poten gezet om sollicitaties binnen te halen, dus solliciteren blijft de belangrijkste actie. En dáár kan nog veel in mis gaan! Kandidaten moeten bijvoorbeeld een account aanmaken. Twintig vragen beantwoorden. Vanaf hun mobiel een cv én een volledige motivatiebrief zien te uploaden. Het formulier invullen kan maar op één enkele manier. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van de geboortedatum (waarom moet je die überhaupt in deze fase al weten, maar goed). Kan dat alleen maar als 01-01-1987, dan haakt iedereen die 01 jan 1987, 1-1-87, 01/01/87 of een andere variant invult, geheid af.
 
Tip 3: solliciteer zelf eens bij jouw organisatie. En doe dat voor de volledigheid ook eens vanaf je smartphone. Leg er een timer naast en ontdek hoe lang het duurt én wat de afhaakmomenten zijn.
Verplicht veld maar op één manier kunnen invullen

fase 4

Gefeliciteerd! We hebben de laatste fase bereikt. Jouw kandidaat heeft de candidate journey (tot nu toe) succesvol doorlopen en zelfs een sollicitatie uitgevoerd. En dan, in de fase van action, care, foster en binden… het oorverdovende geluid van krekels. Misschien rolt er nog een bedankpagina uit na de sollicitatie. Een standaardtekstje waarin staat dat de sollicitatie is verzonden, en bedankt. De kandidaat weet niet wat er nu gebeurt. Krijgt hij snel reactie? Zijn er meerdere gespreksrondes? Wordt hij gebeld of krijgt hij een mailtje? Waarom staat er niet meer op die bedankpagina? De bedankpagina is dé plek om de kandidaat de bevestiging te geven dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Solliciteren bij jouw bedrijf is een feestje. Hij weet waar hij aan toe is en hoe lang hij moet wachten. En heeft alle vertrouwen in de rest van het traject, de gesprekken én de onboarding. Want als dat net zo soepel en gemakkelijk verloopt als de rest van zijn candidate journey, dan zit het wel goed tussen jullie.
 
BedanktpaginaTip 4: geef je bedankpagina eens wat TLC (tender love and care). Welke vragen zou die pagina nog kunnen beantwoorden? Wat kan je er nog op kwijt in relatie tot je employer brand? Maak er een feestje van!
 

Geen candidate journey zonder candidate experience. Logisch, want een kandidaat ervaart altijd wel iéts. Aan jou de taak om dat een goede ervaring te maken. Met de juiste content, op de juiste kanalen. En een héle soepele sollicitatieflow. Dan haal jij niet alleen die felbegeerde sollicitanten binnen, maar hebben die sollicitanten er ook ná de sollicitatie nog zin in om bij jou aan de slag te gaan. Veel succes!

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content Marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events