Translate
Translate

zó voer je een employer branding campagne

op 09 april 2019 geschreven door redactie RecruitNow 5 minuten lezen

Je hebt je employer brand bepaald en er zelfs een krachtige EVP aan gehangen. Natuurlijk ben je trots en wil je iedereen vertellen hoe tóf jouw bedrijf is. Dat er niks leuker is dan bij jou werken. Herkenbaar? Dan ben jij klaar voor een employer branding campagne!

ook 100% digitaal worden?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn.

Want met een employer brandingcampagne vertel jij heel gericht aan een specifieke doelgroep over jouw merk. Waar een jobadvertising campagne als doel heeft om sollicitanten op te leveren, gaat het bij een employer brandingcampagne om merkbekendheid en merkbeleving. Maar hoe doe je dat? In dit artikel delen we onze tips and tricks. 

Toon meer

plan van aanpak

Elke campagne – ongeacht de doelstelling – begint met het bepalen van een strategie. Wie wil je bereiken? Aan de hand daarvan kan je de kanalen bepalen en is ook het benodigde budget uit te rekenen. Vergeet daarnaast niet om doelstellingen te bepalen (of in managementtaal: KPI’s). Wat geschikte KPI’s zijn, lees je verderop in dit artikel.

advertenties

Social media leent zich geweldig voor adverteren op je employer brand. Welke kanalen je dan het beste kunt inzetten? Dat hangt helemaal af van je doelgroep. Het heeft weinig zin om in te zetten op Instagram als jouw doelgroep voornamelijk uit 50+ers bestaat. Andersom werkt een kanaal als Instagram wél heel goed voor generatie Z. Ontdek wie je doelgroep is, welke kanalen zij graag gebruiken en of ze dat op hun mobieltje doen of liever onder werktijd op hun laptop. Daar pas je namelijk de content ook op aan. Sowieso is de boodschap gericht op je merk en je EVP, dus niet op ‘solliciteer nu’. 

video

Kijk je op je werk of in de trein veel op social media dan is de kans groot dat je je geluid uit zet. Tip 1 voor video op social is dan ook om te ondertitelen zodat je boodschap toch overkomt. Maar wat vertel je dan? Mensen die jouw bedrijf nog niet (zo goed) kennen zullen naar alle waarschijnlijkheid weinig behoefte hebben om de 10 minuten durende bedrijfsvideo te bekijken. Wat wél werkt zijn korte filmpjes (30 seconden) waarin je een aspect uitlicht. Bijvoorbeeld een kort filmpje waarin je de cultuur laat zien. Zorg ervoor dat de insteek vooral gericht is op wat jouw doelgroep interessant vindt: antwoord op de vraag “what’s in it for me?”

landingspagina / campagnepagina

Of het nou een banner, social post of vide is, een advertentie moet wel ergens heen gaan. Namelijk naar de landingspagina of campagnepagina (dit is een ander woord voor hetzelfde en wordt vaak door elkaar gebruikt). Hier vind je een vleugje inspireren, voornamelijk verleiden en natuurlijk ook ergens de mogelijkheid tot activeren. Het is dé plek waar je verdieping brengt in het werkgeversverhaal. Waar staat jouw organisatie voor en waarom is dat interessant voor de doelgroep? Welke arbeidsvoorwaarden biedt je en hoe sluiten die aan bij jouw bedrijfscultuur? Welke mensen werken er eigenlijk al bij je en waarom (denk aan testimonia)?

hoe meet je dat?

Harde doelstellingen of KPI’s als het aantal sollicitaties of zelfs aannames zijn niet aan de orde bij een employer branding campagne. Maar wat dan wel? Het belangrijkste is het bereik en de kwaliteit daarvan. Dat kan je bijvoorbeeld afmeten aan het aantal keer dat een video of advertentie is gezien, en aan het gedrag van bezoekers op de campagnepagina. Klikken ze door? Scrollen ze naar beneden om meer te lezen? Hoe lang blijven mensen op de pagina? Elk contactmoment is er één en elke seconde op de site is een moment waarop het employer brand lading krijgt in de beleving van de bezoeker.

klaar voor de start!

Met slechts vijf actiepunten ben jij er helemaal klaar voor om zelf een employer brandingcampagne te starten. En heb je toch hulp nodig, dan weet je ons natuurlijk te vinden 😉 

  1. Leg je doelen goed vast
  2. Bepaal je strategie en doelgroep
  3. Maak (video) advertenties die daarbij aansluiten
  4. Ontwikkel een doeltreffende landingspagina (of campagnepagina)
  5. Zorg ervoor dat je de resultaten goed kan meten

Wij van RecruitNow wensen je veel succes en mooie resultaten!

benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?

plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René

direct inplannen

Gerelateerde artikelen

5 redenen waarom je als staffingbureau wil digitaliseren

5 redenen waarom je als staffingbureau wil digitaliseren

  • blogs
3 tips om te matchen op soft skills

3 tips om te matchen op soft skills

  • blogs
denk liggend in je hangmat ook aan de toekomst van je staffingbureau

denk liggend in je hangmat ook aan de toekomst van je staffingbureau 

  • blogs