Richard Reijrink: “het is leuk om mensen blij te maken met een nieuwe baan”

op 27 mei 2022 geschreven door Florine van den Adel 30 minuten luisteren

Na zijn studie Commerciële Economie startte Richard Reijrink als allround intercedent bij onze partner MF. Wat zijn werk zo leuk maakt en hoe hij het onderscheid maakt voor zijn kandidaten en opdrachtgevers, vertelt deze held in de derde aflevering van onze podcastserie ‘recruitment: helden van de perfecte match’.

Podcast

“mensen blij maken met een nieuwe baan” 

Richard zocht na zijn studie een functie binnen accountmanagement, maar al snel bleek dat daarvoor vaak minstens drie jaar werkervaring nodig is. Gelukkig bood het recruitmentvak wel veel geschikte vacatures voor starters en toen hij via een vriend positieve verhalen over het veelzijdige recruitmentvak hoorde, was hij om. 

En inmiddels is Richard alweer ruim een jaar werkzaam als allround intercedent bij MF, een regionaal uitzendbureau in Drenthe, Friesland en Groningen. Een veelzijdige functie, waarbij in het contact met opdrachtgevers alsnog een groot stuk accountmanagement komt kijken. Maar het leukste vindt Richard het contact met kandidaten en er samen achter komen wat iemand écht wil doen. “Het is leuk om daarmee aan de slag te gaan en mensen blij te kunnen maken met een nieuwe baan”, vertelt Richard vol enthousiasme. 

"iedere kandidaat verdient een tweede kans” 

Richard vindt dat iedere kandidaat een tweede kans verdient. Hij noemt een mooi voorbeeld van een kandidaat die wegens een ongunstig voorval zijn baan niet meer kon vervullen. Richard durfde het toch aan om hem ondanks de voorgeschiedenis en cv aan een opdrachtgever voor te stellen. De kandidaat werd geplaatst en door zijn uitstekende inzet is hij inmiddels overgenomen door de opdrachtgever en heeft hij zelfs een promotie tot voorman gemaakt. “Eerlijkheid loont”, vertelt Richard. “Recruitment moet van twee kanten komen. Wij doen alles voor de kandidaat en dan doet de kandidaat hetzelfde.” 

duurzame samenwerkingen 

We hebben te maken met een kandidatenmarkt, waarin cv’s en wensen van opdrachtgevers flink uiteenlopen. Daarom mailt Richard opdrachtgevers niet alleen een cv met een begeleidend schrijven, maar belt hij ze ook altijd op. Door te vertellen over de persoon, probeert hij opdrachtgevers en kandidaten toch met elkaar in gesprek te brengen, ook al is er geen 100% match tussen het cv en de wensen. En vaak lukt dat. “Het is belangrijk om te focussen op vacatures bij je opdrachtgevers en duurzame samenwerkingen. Laat de kandidaat kiezen en luister naar zijn of haar wensen.” 

abonneer je op onze podcast 

Want elke 2 weken verschijnt er een nieuwe aflevering waar jij als recruitmentprofessional (in spé) energie en inspiratie van krijgt.

Toon meer