Translate

welke keuzes maakt de werknemer van de toekomst?

op 08 augustus 2019 geschreven door redactie RecruitNow 5 minuten lezen

De zomer. Tijd om te relaxen, op vakantie te gaan, een festivalletje te pakken. Maar ook om na te denken over je toekomst. Wat wil ik nu eigenlijk? Een vraag waar vooral jongeren die net hun middelbareschooldiploma hebben gehaald over nadenken deze zomer. Want zij schrijven zich in voor een nieuwe studie én willen vaak ook nog een bijbaan om hun studentenleven te kunnen betalen. Maar wat zijn nu de beroepen van de toekomst en wat vinden jongeren belangrijk in hun bijbaankeuze? In dit artikel delen we een aantal facts met jou over dé werknemers van de toekomst.

De arbeidsmarkt van de toekomst

Leraren, bouwvakkers, ICT-ers en verpleegkundigen: die zijn op dit moment het meest nodig in Nederland. Maar voor welke studie kiest de nieuwe lichting studenten dit studiejaar en levert die keuze ze ook een baan op?

De voorlopige cijfers van DUO laten zien dat verreweg de meeste studenten kiezen voor een opleiding internationale business. Alleen al op Hogeschool Rotterdam hebben 811 nieuwe eerstejaars zich ingeschreven voor de opleiding internationale business. De instroom is het kleinst bij lerarenopleidingen. Toch is die keuze verstandig als je baangarantie belangrijk vindt, blijkt uit recent onderzoek van SEO Economisch Onderzoek. Je kunt dan het beste kiezen voor een opleiding tot leraar wiskunde, want de helft van de afgestudeerden heeft binnen twee à drie maanden een baan gevonden en 79 procent heeft na vijftien maanden een vaste baan. Studenten die kiezen voor een studie aan de kunstacademie, mbo-toerisme en vrijetijdsmanagement hebben daarentegen de minste kans om een baan te vinden in hun vakgebied.

Toon meer

waarom kiezen jongeren voor een bijbaan?

Nu je weet of de werknemers van de toekomst ook kiezen voor een studie in jouw branche of werkgebied, kan je ook al de verwachte instroom van nieuw talent managen. Maar vergeet niet dat deze studenten ook tijdens hun studie vaak al op zoek zijn naar werk. Een bijbaan om hun studentenleven, gadgets, vakanties en kleding mee te kunnen betalen. Hoe haal je hen binnen en hoe zorg je ervoor dat ze niet overstappen naar de concurrent? Intelligence Group onderzocht het.

De facts

Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group komt naar voren dat geld de belangrijkste motivator is voor generatie Z om voor een bijbaan te kiezen. Daarnaast vinden ze werkervaring opdoen en hun ontwikkeling ook belangrijk.
 
Het is dan ook belangrijk dat je als werkgever inspeelt op deze motivaties. Bijvoorbeeld door het salaris in de vacatureteksten te vermelden, omdat je begrijpt dat geld verdienen belangrijk is voor je doelgroep. Een duidelijke functieomschrijving en vertellen wat je gaat leren tijdens deze baan en hoe jouw organisatie ze hierbij helpt, kan juist weer motiverend werken voor de jongeren die ervaring op willen doen.
 
Kijk je naar de verschillen in leeftijden, dan zie je dat gezelligheid en waardering typerend zijn voor 19/20-jarigen om voor een bijbaan te kiezen. De 23+ers willen vooral een cv opbouwen en zich voorbereiden op een baan na hun opleiding.
 
Doe je voordeel met deze facts. Want jij weet nu waardoor de werknemer van de toekomst zich laat verleiden in hun keuze voor een (bij)baan. En welke instroom je kan verwachten over een jaar of vier. Houd hier rekening mee in al je uitingen en speel in op de behoeften van je doelgroep.

Toon meer

Meer weten over generaties en hun drijfveren? Neem contact met ons op. Bel of mail René Hut via 06 30 18 88 12 of rene.hut@recruitnow.nl.

benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?

plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René

direct inplannen

Gerelateerde artikelen

succesvolle livegang Timing

Timing is met Kentro en Cockpit klaar voor de toekomst

  • nieuws
Wij beloven non-stop recruitmentinnovatie

Rob van Arnhem: 'Wij beloven non-stop recruitmentinnovatie'

  • nieuws
Nieuwe trend bij uitzendbureaus de Artificial Intercedent

Nieuwe trend bij uitzendbureaus: de (A)rtificial (I)ntercedent

  • nieuws