wat je kan leren van: Coolblue en humor

wat je kan leren van: Coolblue en humor

Als een bedrijf een beetje hip, sympathiek, grappig en succesvol wil overkomen, dan klinkt het al snel “ik wil een vacaturetekst / website / verpakking / klantenservice zoals Coolblue”. Een beetje afgezaagd inmiddels? Misschien wel. Maar feit is dat het merk ongekend populair is, vernieuwend blijft en een fantastisch voorbeeld is van digitale transformatie.

Waarom zouden we daar niet van leren? Juist in de recruitmentbranche waarbinnen de verschillen groot zijn en er op het gebied van digitale transformatie nog veel winst valt te behalen. Daarom bespreken we in een serie van vijf artikelen 5 lessen die we van Coolblue kunnen leren. Mét elke keer ook meteen een handige tip.

humor is geen doel

Klinkt misschien gek, want Coolblue is heel grappig. Niet voor niets is de merkessentie ‘alles voor een glimlach’. Dat zie je alleen al in de vele video’s die viraal gaan, de reacties op social posts of de teksten op de verpakking. Aan het feit dat de website gaat trillen als je in de zoekbalk zoekt naar ‘vibrator’, terwijl ze die niet eens verkopen. Klanten waarderen die humor en herkennen zich er in. Sterker, ze doen er het liefst nog een schepje bovenop.

Toch is humor nooit het doel geweest van Coolblue. Het is een middel. Dat bovendien verankerd ligt in de cultuur van het bedrijf. Zó verankerd dat er zelfs om de algemene voorwaarden gemiddeld 5x wordt gelachen. En die tekst lezen mensen pas als ze echt boos zijn.. 

vacatures

Ook in de vacatureteksten zie je het gevoel voor humor terug. Wilde directeur (beginbaas) Pieter Zwart een secretaresse, een PA of officemanager? Nee, hij ging op zoek naar een ‘Pieter Manager’ . Maar ook de verloningskoning, merkmoeder, praatjesmaker en mondhoekmarketeer komen uit het straatje van Coolblue. De ‘pakketknuffelaar’ trouwens ook, maar dat bleek een (zeer geslaagde) 1 aprilgrap.

Overigens hanteren ze in de vacatureteksten ook de normale benamingen, want anders kunnen kandidaten de vacature niet vinden. Je moet je wel blijven verplaatsen in de candidate journey. Hier lees je meer over in ons vorige artikel over Coolblue en klanttevredenheid.   

werkplek

De ballenbak, apenkooi, Je Moeder, en zelfs café De Dijk (waar Coolblue begonnen is als idee op een bierviltje). Het zijn de iconische vergaderruimtes van het bedrijf. Menig organisatie laat zich erdoor inspireren, want hoe cool is het om te vergaderen in een Pac Man-ruimte inclusief witte spookjes waar je op zit? Op de website zijn dat dan ook de plaatjes die je ziet. En de kans bestaat dat je sollicitatiegesprek plaatsvindt in een heuse treincoupé.

gewoon werken

Maar hoe vaak zie je iets van de daadwerkelijke werkplek op het kantoor van Coolblue? Niet. Die is namelijk vooral heel efficiënt: een witte vloer, witte bureaus, zwart pc’tje en een zwarte bureaustoel. Uniform en makkelijk om op te schalen. Want wat doe je aan een werkplek? Juist: werken. Zonder gedoe en tierlantijnen. En dat past eigenlijk ook wel weer heel goed bij het merk. Alles voor een glimlach, maar er moet natuurlijk ook gewoon gewerkt worden. Gewoon doen. 

tip van RecruitNow

Iedereen vindt humor leuk. Al vindt niet iedereen dezelfde humor leuk natuurlijk. Maar een beetje optimisme en zelfspot kan je ver brengen. Dat is de les van Coolblue. Humor past onwijs goed bij hun merkessentie. Dat is ook de reden waarom niet alleen klanten dat ervaren, maar ook kandidaten.

kernwaarden

De grote les die we hieruit mogen leren is dat jouw merk en kernwaarden voor klanten hetzelfde zijn als voor kandidaten of sollicitanten. Is één van jouw kernwaarden sportiviteit? Straal dat dan uit. Loop in sportkleren, organiseer wekelijkse bootcamps, zet een fiets onder je bureau, draag het uit in de manier waarop je met klachten en tegenslagen omgaat als bedrijf. Is jouw fundament juist de persoonlijke benadering? Stuur klanten en medewerkers handgeschreven kaartjes met hun verjaardag, onthoud hoe de partner/kinderen/huisdieren heten en vraag eens hoe het gaat, breng een sollicitant die geen auto heeft zélf naar het gesprek bij een klant.

meer weten?

Zeg wat je doet, en doe wat je zegt. Geen idee wat jouw kernwaarden zijn of hoe je die uitdraagt? Onze employer branding- en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten Denise en Deborah helpen je graag!

contact

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events