linken, taggen en “ik ken nog wel iemand”: vergeet vooral referral recruitment niet

op 16 juli 2019 geschreven door redactie RecruitNow 5 minuten lezen

Via via aan een baan komen is voor een kandidaat vaak gemakkelijker dan zomaar een ‘koude’ sollicitatie versturen naar een bedrijf. En ook een stuk minder eng, want er is al een ingang voor je gecreëerd. Voor recruiters geldt eigenlijk precies hetzelfde. Want hoe fijn is het als anderen jouw werk doen. Of laten we het beter zeggen: dat er kandidaten worden aangedragen waarvan je eigen personeel al zegt dat ze goed bij de organisatie passen en over de juiste kwaliteiten beschikken. Want dat geeft vertrouwen voor een goede uitkomst, toch?

ook 100% digitaal worden?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn. Vul het formulier in en je hoort snel van ze! 

En dat is precies wat referral recruitment inhoudt en wat het zo succesvol maakt. Vertaald vanuit het Engels betekent referral ‘doorverwijzing’. Je moedigt jouw medewerkers (maar ook oud-medewerkers of relaties uit je netwerk) aan om geschikte kandidaten uit hun eigen netwerk aan te dragen voor jouw vacatures. 

Toon meer

how-to-referral

De kans is groot dat je al aan referral recruitment doet. Of dat ook bewust is, is een tweede. Het is mooi als medewerkers zo blij met je zijn dat ze uit zichzelf mogelijke collega’s aandragen, maar je kunt het natuurlijk ook stimuleren. Bijvoorbeeld met een quid pro quo: € 250,- bonus, een cadeaubon, een reisje, training of extra opleidingsbudget. Win-win, want zo gaan die mensen alleen maar extra hun best doen om goede mensen door te verwijzen naar jouw organisatie.
 
Maak het ook zo makkelijk mogelijk om personeel aan te dragen. Bijvoorbeeld door een formulier op je website of het intranet te zetten. Deel automatisch alle nieuwe vacatures met je medewerkers en houd ze ook op de hoogte van de uitkomsten van hun doorverwijzing. Mogen mensen buiten jouw organisatie ook mensen doorverwijzen? Zorg dan dat je dit zichtbaar maakt op je werken-bij-website. En creëer daar vervolgens een campagne omheen. Die leuk is en makkelijk gedeeld kan worden, zodat je misschien nog wel viraal kan gaan ook. Want hoe mooi is het als zelfs mensen buiten je netwerk, kandidaten aansporen om bij jou te solliciteren. 

Tata Steel zette vorig jaar een succesvolle referral campagne op. Bron: Werf-en.nl

belonen of waarmaken?

Natuurlijk kan een referral campagne je helpen bij je recruitmentstrategie. Moet het per se een dedicated campagne zijn? Nee. Het kan ook onderdeel zijn van je algemene campagne. En als die spraakmakend is en de baan aantrekkelijk, dan gaat dat soms vanzelf. Maar jouw medewerkers gaan pas écht aan de slag met referral als ze vinden dat hun werkplek het aanbevelen waard is. Niemand wil vrienden opzadelen met een baan of baas die niet leuk is. Dit is waar je employer brand weer om de hoek komt kijken. En vooral hoe jij dat brand waarmaakt. Zijn jouw medewerkers blij met hun werk, de bedrijfscultuur en werksfeer? Pas dan kunnen ze echt ambassadeurs zijn voor jouw organisatie.

wie helpt jou aan nieuw personeel?

Een referral campagne stopt natuurlijk niet bij je eigen medewerkers. Ook oud-personeel, je eigen netwerk én zelfs wildvreemden kunnen jou aan nieuw personeel helpen. Zo heb je Rob Mes: hij helpt mensen vrijwillig aan een baan. ‘Er is heel veel werk, maar mens en bedrijf weten elkaar niet te vinden’. En dat is waar zijn referralkrachten om de hoek komen kijken. Want Rob heeft meer dan 30.000 connecties op LinkedIn en krijgt elke dag meer dan 100 vacatures aangeboden. Ondanks dat toveren volgens hemzelf niet tot zijn vaardigheden behoort, heeft hij toch al heel veel bedrijven aan nieuw personeel geholpen. Wat het je kost? Een flesje Vintage Port op het moment dat er dankzij hem een match is ontstaan: ‘No cure. No port.’

Bron: LinkedIn-pagina van Rob Mes 

Dus, waar wacht je nog op. Bedenk hoe jij referral in gaat zetten voor jouw organisatie en zorg dat je personeel en netwerk aangehaakt worden én blijven. Eens brainstormen? Of benieuwd hoe wij jou daarbij kunnen helpen? Bel of mail ons via 06 30 18 88 12 of rene.hut@recruitnow.nl of stuur ons een bericht via ons contactformulier.

Meer weten of hulp nodig?

Optioneel
benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?

plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René

direct inplannen

Gerelateerde artikelen

wat je kan leren van coolblue en humor

wat je kan leren van: Coolblue en humor

  • blogs
het verschil tussen digitalisatie en transformatie

het verschil tussen digitaliseren, digitalisatie en digitale transformatie

  • blogs
candidate journey vs candidate experience

candidate journey vs. candidate experience

  • blogs