top 7 meest gebruikte kernwaarden

top 7 meest gebruikte kernwaarden

“Carrièretijger, flexibel en dynamisch”. Zoals vacatures hun welbekende en veelbesproken jeukwoorden kennen, zitten ook de kernwaarden van bedrijven vaak vol met clichés. Natuurlijk is elk bedrijf uniek. Maar na een blik online, hebben meer dan de helft van de bedrijven “persoonlijk” als kernwaarde op hun site staan. Of dat nou echt bij ze past, of niet. Daarom een top 7 van de meest voorkomende kernwaarden. En oordeel zelf maar: zijn ze op het randje van ‘jeuk’-kernwaarden of gewoon doeltreffend?

1. persoonlijk

“Wij spreken iedere uitzendkracht persoonlijk, voordat ze bij een opdrachtgever aan de slag gaan.”
We zien het op menig website van uitzend- en werving- en selectiebureau staan. En betekent dit dan dat iedere kandidaat bij hen langs komt op kantoor voor een 1-op-1-gesprek? Lang niet altijd. Want tegenwoordig valt een berichtje via WhatsApp of een Skype-sollicitatie ook al onder de noemer 'persoonlijk'.

2. informeel

“Bij ons heerst een ‘informele werksfeer’ of een ‘informele bedrijfscultuur’.”
Ah, gezellig! Komt iedereen dan in hun onesie naar kantoor? Of ligt het toch wat genuanceerder en spreek je iedereen aan met ‘je’ in plaats van ‘u’? Informeel kan ook nog betekenen dat collega’s het zo gezellig met elkaar hebben dat ze ook buiten werktijd met elkaar afspreken. Of wordt het dan té informeel?

3. integer

‘Een kat in de zak kopen’, komt niet voor in jouw woordenboek. En je stuurt al helemaal geen doos met piepschuim op als iemand een online bestelling plaatst in jouw webshop. Jij hebt de kernwaarden integriteit en betrouwbaarheid namelijk hoog in het vaandel staan. Maar ‘be honest’, ken jij ook maar een internetcrimineel die (vooraf) eerlijk toegeeft dat de zaakjes die hij uitvoert illegaal en niet volgens de regels zijn?

4. klantgericht

“De klant is koning.”
Eigenlijk zou iedereen die ook maar iets te maken heeft met mensen deze kernwaarde moeten opnemen in hun bedrijfsstrategie. Vind je ook niet? Want welke klant wil zich nu niet heel even heel bijzonder voelen, als een koning(in)?

5. samenwerken

Is best handig om te doen binnen een bedrijf. Tenzij je misschien een eenmanszaak hebt en geen collega’s. Maar dan nog werk je samen met andere partijen. Dus is het een onderscheidende kernwaarde? Een die jouw bedrijf anders maakt dan andere bedrijven? Misschien is dit een inkopper die je beter kunt weglaten, tenzij je echt kunt aantonen waarom samenwerken zo belangrijk is.

6. duurzaam

Hot topic, duurzaamheid. Maar even die 38 mailtjes printen en vijf dagen per week door het land rijden naar afspraken? Ja, dat hoort er gewoon bij.

7. fun

Strandballen vliegen wekelijks door de kantoortuin, er worden spectaculaire personeelsuitjes georganiseerd en natuurlijk is er ook nog die grappenmaker die ervoor zorgt dat iedereen op de grond ligt van het lachen. Maar wordt er dan nog wel gewerkt als je bedrijf staat voor plezier of is alles voor jullie een lolletje?

Onze tip: “Houd kernwaarden niet beperkt tot een poster aan de muur, maar breng ze tot leven in de hoofden van de medewerkers.”

Dus vergeet vooral niet om je kernwaarden uit te leggen; waaruit blijkt dat jij persoonlijk en klantgericht bent? En waarom wil je zo zijn? Want door dat uit te leggen, komt de bedrijfsvisie veel meer tot leven bij je medewerkers. En misschien ook wel bij sollicitanten én (potentiële) opdrachtgevers. En dat maakt jou onderscheidend; om er nog maar een kernwaarde in te gooien.

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events