post and pray. Yay or nay?

post and pray. Yay or nay?

Als we het in recruitment over ‘post and pray’ hebben, bedoelen we dat we vacatures op de vacaturesite en/of jobboards zetten. En daarna maar bidden voor reacties. Dat klinkt niet veelbelovend… dus de grote vraag is: werkt post and pray wel? En als het niet werkt, wat moet je dan doen?

jobboards

Per jaar worden er ongeveer 15 miljoen vacatures geplaatst. Via post and pray worden er daarvan maar zo’n 165.000 vervult. Een kleine 1,1% en dat geeft direct weer dat post and pray niet de meest effectieve manier van vacatures vervullen is. Is het dan meteen zinloos om vacatures op een jobboard te plaatsen? Nee. Dat ligt namelijk een stuk genuanceerder. Om te beginnen zijn er honderden, zo niet duizenden, jobboards alleen al in Nederland. Sommigen zijn algemeen, anderen op regio, vakgebied of functiegroep. Hoe relevanter het jobboard, hoe groter de succeskans is.

vacaturetekst

Is het kiezen van het juiste jobboard dan de sleutel tot succes van post and pray? Nee, zeker niet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat sollicitanten 95% van alle vacatureteksten een onvoldoende geven. En input is output. De kwaliteit van de vacaturetekst bepaalt niet alleen of je sollicitanten krijgt, maar ook of het de juiste sollicitanten zijn. Het is een sterk preselectiemiddel en bovendien voor de meeste sollicitanten de allereerste kennismaking met jouw organisatie. Een goede vacaturetekst is dus wél de sleutel tot succes; investeer in een goede training of besteed het uit. Het betaalt zichzelf namelijk terug.

actief vs. latent

Toch ben je er met een goede vacaturetekst nog niet. Het grote nadeel van vacatures op een jobboard zetten, is dat je alleen kandidaten aanspreekt die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Iemand die niet op zoek is naar werk, komt namelijk niet op een jobboard terecht. En dat is zonde. Want uit onderzoek van Intelligence Group blijkt dat die actieve groep bestaat uit zo’n 12% van de Nederlandse beroepsbevolking, terwijl de groep die niet actief op zoek is (latent) zo’n 42% vormt. En dat iemand niet zoekt, betekent zeker niet dat hij of zij niet open staat voor een nieuwe baan als de juiste kans zich voordoet… 

kansen spreiden

Er is niks mis mee om kandidaten aan te trekken die actief op zoek zijn naar werk. Een jobboard gebruiken is daarvoor prima. Mits je de resultaten bijhoudt en bereid bent budget weg te halen als je merkt dat het niet goed genoeg presteert. Maar daarnaast wil je de latente groep óók aanspreken zodat je de kansen op een goede match vergroot. Dat doe je op kanalen waar zij zich bevinden met relevante content in een jobadvertising campagne. Zit jouw doelgroep veel op Instagram? Dan maak je daar passende advertenties voor die uiteindelijk naar de vacaturetekst leiden. De boodschap in zo’n campagne is meestal niet ‘solliciteer op deze baan’ maar begint wat breder om eerst de aandacht te krijgen. Hoe zo’n campagne opgebouwd wordt en waar je op moet letten, vertellen we binnenkort in een ander artikel. 

post and pray. Yay or nay?

Posten op een jobboard is niets mis mee zolang je een goede vacaturetekst gebruikt, een passend jobboard gebruikt en de resultaten monitort. Dan is 'pray' nergens voor nodig. Maar daarnaast zal je ook andere kanalen moeten inzetten zodat de juiste kandidaat voor de baan te vinden. Veel succes!

meer weten?

Contact

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events