digitale transformatie in de uitzendbranche

digitale transformatie in de uitzendbranche

Digitale transformatie is een hot item. Dat blijkt alleen al uit het feit dat een zoekopdracht in Google meer dan drie miljoen resultaten oplevert. Bovendien werkt door de coronacrisis half Nederland thuis en lopen we massaal tegen de uitdagingen van digitaal werken aan.

De knelpunten worden ineens pijnlijk duidelijk. Want had die uitzendkracht zich niet ziekgemeld, of is dat gewoon via de privételefoon van één van de intercedenten gegaan en niet verwerkt? En nu veel opdrachten tijdelijk worden stilgezet, is het extra slim om eens te kijken of de geregistreerde uren in het ene systeem wel kloppen bij de gefactureerde uren in het andere systeem. Maar om dat nou handmatig te doen...

digitalisering

Hoewel de tijd van kaartenbakken vér achter ons ligt, valt er nog een behoorlijke slag te maken op digitaal gebied. Dat begint bij het gebruik van de juiste terminologie. Want 'digitalisering' en 'digitale transformatie' worden in de praktijk namelijk nogal eens door elkaar gebruikt. Toch is het zeker niet hetzelfde. Heel platgezegd draait digitalisering om het digitaal maken van een voorheen analoog proces. Van kaartenbak naar e-mail. Van vergadering naar videoconferentie. Van ouderwets tv-kijken naar streaming on demand. De manier wáárop je iets doet verandert naar een digitale variant, maar verder verandert er weinig.

digitale transformatie

Digitale transformatie draait om het creëren van meerwaarde. Dat kan betekenen dat je een hele nieuwe markt aanboort, of juist de bestaande manier van werken optimaliseert met behulp van digitale middelen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van systemen die met hetzelfde aantal kandidaten uit de database méér matches kunnen maken. Een ander voorbeeld: al sinds de uitvinding van de auto bestaan er taxi’s. Toch kon Uber een totaal nieuwe markt aanboren met hun dienstverlening. En een vakantiehuisje huren of verhuren is niet meer hetzelfde sinds AirBnB zich op de markt stortte. Wat deze bedrijven met elkaar gemeen hebben, is een focus op online en het feit dat de klant of eindgebruiker centraal staat. Digitale systemen maken dat mogelijk.

innovate or die

Hoewel digitale systemen onmisbaar zijn in digitale transformatie, draait het zeker niet om de vraag: “Welke tool moeten we hebben?”. Het gaat om de visie en doelstellingen van de organisatie. Daarna ga je onderzoeken welke tools daaraan kunnen bijdragen. De uitzendwereld is competitief. Verschillende organisaties zoeken in dezelfde regio en/of dezelfde vakgebieden naar zowel klanten als kandidaten. Hoe zorg je ervoor dat je het nét wat beter en slimmer aanpakt dan jouw buurman? Hier geldt het credo: innovate or die. Intercedenten bij grote en middelgrote uitzendorganisaties gebruiken in hun dagelijkse werk gemiddeld zes losse digitale systemen. Dat gaat van recruitment- en backofficesystemen tot aan e-mail, WhatsApp, CMS tot advertentiesystemen en externe cv- en vacature-search. Alleen al daarin valt een grote slag te maken in efficiency, gebruikersgemak en het centraal stellen van klant en kandidaat.

intercedent centraal

Hoe zorg je ervoor dat intercedenten sneller, beter en efficiënter kunnen werken? En als je toch bezig bent: dat ze dat ook meteen vanaf elk device kunnen doen. Dus óók vanaf hun mobiele telefoon. Dat ze meer matches kunnen maken. Makkelijk alle communicatie met uitzendkrachten kunnen terugvinden, zonder dat de AVG in het geding komt. En centraal alle informatie kunnen vinden, ook als een collega een dag vrij is. In samenwerking met launching partner Luba realiseerden wij al in 2017 RecruitNow | Cockpit wat al die punten tackelt.

resultaten

En daarmee zette we Luba’s digitale transformatie in een stroomversnelling. Alleen al in de eerste vier maanden bespaarde dat 41% in de time to hire. Werd 17% van de op vacature afgewezen kandidaten alsnog op een andere vacature geplaatst. Nam het plaatsingspercentage op basis van matchsuggesties 577% toe. En steeg de omzet met 24%. Het systeem wordt tot op de dag van vandaag verder uitgebreid met slimme functionaliteiten specifiek voor de detacherings- en uitzendbranche. Inmiddels werken naast Luba onder andere Carrière Uitzendbureau, Europlanit en PDZ Uitzendbureau met RecruitNow | Cockpit.
 

Wat draagt RecruitNow | Cockpit bij aan de digitale transformatie van de uitzendbranche?
  • Groei, groei en nog eens groei
  • AVG proof
  • 360 graden kandidaatbeeld
  • Mobile first werken
  • Doorlooptijd van sollicitaties met 40% verkort
  • 5X meer kans op plaatsing vanuit de database

meer weten?

Ontdek wat RecruitNow | Cockpit voor de digitale transformatie van jouw uitzendbureau kan betekenen bij onze oplossingen.

Of neem gewoon contact met ons op voor meer informatie. 

contact

 

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events