Translate

effectiever werven door slim gebruik van arbeidsmarktdata

op 22 oktober 2019 geschreven door Redactie RecruitNow 5 minuten lezen

Tijdens het RecruitNow ‘slimmer werven’-event vertelde Loek van Soest (Jobdigger) hoe je effectiever kan werven door slim gebruik te maken van arbeidsmarktdata. Wat is arbeidsmarktdata, wie kan het gebruiken en last but not least; wat levert het je op? De bezoekers van ons event op 4 september weten het al, maar wij delen het ook graag met jou.

ook 100% digitaal worden?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn.

RecruitNow: wat is arbeidsmarktdata?

Loek: “Arbeidsmarktdata geeft je inzicht in wat er speelt op de arbeidsmarkt. Het zorgt er ook voor dat je op tijd kunt inspelen op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt die gaan komen. Zo kan arbeidsmarktdata je antwoord geven op vragen als ‘in welke functieprofielen in Nederland zit de grootste krapte en waar zit de grootste groei’ en ‘hoe ontwikkelt dit zich als je kijkt per opleidingsniveau’. Maar ook het gemiddelde salaris van een vrachtwagenchauffeur of verpleegkundige is te achterhalen.

Jobdigger haalt deze data onder andere uit alle Nederlandse vacatureteksten en verrijkt deze met data van het CBS en de KvK. Zo maken we de arbeidsmarkt begrijpelijk en toegankelijk, waardoor we bedrijven kunnen helpen om sneller en effectiever te opereren op het gebied van bemiddeling, loopbaanbegeleiding, marketing en sales.”

Toon meer

RecruitNow: wie kan arbeidsmarktdata gebruiken en waarvoor?

Loek: ‘Arbeidsmarktdata kan op verschillende manieren en door verschillende rollen binnen een organisatie gebruikt worden. Zo kan de directie de data gebruiken om strategieën te bepalen om betere resultaten en meer rendement te behalen. Denk bijvoorbeeld aan groeisectoren, focusprofielen (doelgroepen bepalen) en wervingsstrategieën. Vervolgens kan arbeidsmarktdata je helpen om de gekozen strategieën te beargumenteren, zodat je alle neuzen dezelfde kant op krijgt.

Maar het mooie van arbeidsmarktdata is dat het niet alleen gebruikt kan worden om beleid en strategieën te bepalen. Het kan ook heel concreet op de werkvloer ingezet worden. Zo kunnen recruiters data gebruiken bij het schrijven van doelgroepgerichte vacatureteksten. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in welke arbeidsvoorwaarden de kandidaten belangrijk vinden of welke functietitels het meest gebruikt worden. Maar ook richting de opdrachtgevers kan de recruiter slim gebruik maken van arbeidsmarktdata. Zo kun je verwachtingen beter managen, omdat je weet waar en hoeveel vraag er naar een bepaalde functietitel is.

Ook sales intercedenten kunnen arbeidsmarktdata gebruiken. Bijvoorbeeld om te achterhalen waar hun vraag precies zit, om interessante leads te genereren en om marktkennis te vergaren. Met als doel om sneller opdrachtgevers te overtuigen om de werving aan hen over te laten.”

Toon meer

RecruitNow: wat levert arbeidsmarktdata je nu eigenlijk op?

Loek:“Intermediairs verzamelen en verwerken data vaak het liefst zelf, maar dit handmatig doen kost zoveel tijd. Tijd die je beter kunt besteden aan het bepalen van je wervingsstrategie, het matchen van kandidaten aan vacatures of het binnenhalen van nieuwe leads. Dus waarom zou je arbeidsmarktdata niet integreren in een recruitmentsysteem, zoals RecruitNow | Cockpit? Dan laat je het systeem voor je werken. Zo heeft de intercedent meer tijd om zich bijvoorbeeld te focussen op persoonlijk contact met de kandidaten en op potentiële klanten.

Naast meer inzicht levert arbeidsmarktdata je nog veel meer op. Zo blijkt uit het “Recruitment Kengetallen Onderzoek” van Intelligence Group dat door gebruik van arbeidsmarktdata bemiddelaars succesvoller zijn in hun wervingsproces. Zo wordt bijvoorbeeld de Time-to Hire verkort met 12 dagen door het gebruik van arbeidsmarktdata en recruiters hebben een grotere workload. Dit betekent dat ze voor meer opdrachtgevers meer kandidaten tegelijkertijd kunnen bemiddelen. Ook creëer je: meer sales, tijdwinst, een hogere slagingskans op een match én een betere concurrentiepositie.”

Wil je meer over weten over arbeidsmarktdata? Neem dan eens een kijkje op de website van Jobdigger. Of neem contact op met Loek van Soest, sales consultant bij Jobdigger. En wanneer je benieuwd bent hoe je arbeidsmarktdata kunt integreren in een recruitmentsysteem, zoals Cockpit, dan helpt Jeroen Wijninga je graag verder. 

benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?

plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René

direct inplannen

Gerelateerde artikelen

succesvolle livegang Timing

Timing is met Kentro en Cockpit klaar voor de toekomst

  • nieuws
Wij beloven non-stop recruitmentinnovatie

Rob van Arnhem: 'Wij beloven non-stop recruitmentinnovatie'

  • nieuws
Nieuwe trend bij uitzendbureaus de Artificial Intercedent

Nieuwe trend bij uitzendbureaus: de (A)rtificial (I)ntercedent

  • nieuws