het verschil tussen digitaliseren, digitalisatie en digitale transformatie

op 20 mei 2020 geschreven door redactie RecruitNow 5 minuten lezen

Werkte je twintig jaar geleden al in de recruitmentbranche, dan ken je het nog wel: de kaartenbak. Vlot bladerde je door de kaarten, op zoek naar die ene kandidaat die je laatst gesproken had. Tegenwoordig vinden we kandidaatgegevens binnen no-time terug in digitale systemen. En als het goed is, compleet volgens AVG-richtlijnen. Dat er op digitaal vlak het één en ander veranderd is, mag duidelijk zijn. Maar de terminologie daarvan wordt nogal eens door elkaar gehaald. Daarom leggen we je in dit artikel graag de betekenis uit van digitalisering, digitalisatie en digitale transformatie.

ook 100% digitaal worden?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn. Vul het formulier in en je hoort snel van ze! 

digitalisering

Deze term wordt vaak verward met de term digitale transformatie. De betekenis van digitalisering is eigenlijk heel plat: het digitaal maken van iets wat eerst analoog was. Je hebt er dus een elektronisch apparaat voor nodig, zoals een computer. In plaats van een brief, verstuur je nu een e-mail. De kaartenbak is vervangen voor een systeem of de mappenstructuur op de pc. Voor presentaties gebruik je geen hardboard platen of tekeningen meer, maar maak je een powerpoint. Je maakt informatie dus digitaal beschikbaar, maar de processen veranderen niet.

Toon meer

digitalisatie

Maak je de processen wél digitaal dan praten we over digitalisatie. Volgens Gartner (een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau in de informatietechnologie-sector) spreek je van digitalisatie als je digitale technologieën gebruikt om een bedrijfsmodel te veranderen, nieuwe inkomsten te genereren en er daarmee mogelijkheden ontstaan om waarde de creëren. Kortom: de digitale mogelijkheden helpen je om waarde toe te voegen. Digitalisatie leidt tot innovatie van het businessmodel en nieuwe processen.

voorbeeld:

Bij de supermarkt kon je altijd al je boodschappen afrekenen bij de kassa. Tegenwoordig kan je daarnaast in de meeste supermarkten kiezen voor de handscanner waarmee je alles scant, in je tas doet en bij de kassa afrekent door de scanner terug te geven of hangen. De klant kan nu de rij overslaan en zelf afrekenen, maar moet nog altijd zelf de winkel door, de boodschappen uit het vak halen en langs de kassa. Het proces is digitaal geworden, maar er is geen nieuw businessmodel ontstaan.

digitale transformatie

Digitale transformatie gaat veel verder dan het digitaal maken van wat eerst analoog was en het digitaal maken van processen. Digitale transformatie gaat namelijk niet over techniek, maar over innovatie. Digitaal analist Brian Solis verwoord zijn definitie als volgt: “Digitale transformatie is het evoluerende streven naar innovatieve en flexibele zakelijke en operationele modellen - gevoed door evoluerende technologieën, processen, analyses en talent - om nieuwe waarde en ervaringen te creëren voor klanten, werknemers en andere belanghebbenden.” Digitale transformatie heeft dus niet alleen impact op het bedrijf, maar een impact die veel verder gaat dan dat.

voorbeeld:

Taxibedrijven bestaan al jaren, toch is Uber er in geslaagd de taxibranche op zijn kop te zetten. Met hun app waarin klanten zelf snel kunnen matchen met de dichtstbijzijnde chauffeur, direct een prijsindicatie zien en hun rit kunnen delen zodat anderen weten waar ze zijn. Deze manier van werken is stelt niet alleen de klant centraal, het bespaart kosten waardoor een rit met Uber voordeliger is (en dus concurrerend), het is een nieuw businessmodel. En daarmee een ijzersterk voorbeeld van digitale transformatie.

Werk je in de recruitmentbranche en wil jouw organisatie ook ‘the next step’ maken naar digitale transformatie? Dan helpen we daar graag mee met onze tooling RecruitNow | Cockpit. Is dat nog een stap te ver en ben je bijvoorbeeld eerst op zoek naar een recruitmentsite waar de kandidaat écht centraal staat, dan helpen we je daar graag bij.

Meer weten of hulp nodig?

Optioneel
benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?

plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René

direct inplannen

Gerelateerde artikelen

wat je kan leren van coolblue en humor

wat je kan leren van: Coolblue en humor

  • blogs
candidate journey vs candidate experience

candidate journey vs. candidate experience

  • blogs
hoe bepaal je je doelgroep

hoe bepaal je je doelgroep?

  • blogs