ben jij een winnaar in de toekomst?

ben jij een winnaar in de toekomst?

De afgelopen jaren heb ik honderden directies, ondernemers en eigenaren van kleine en grote uitzend- en detacheringbureaus gesproken. Veel met hetzelfde doel voor ogen: goede matches maken tussen kandidaat en opdrachtgever. Maar de manier waarop deze intermediairs hun recruitment- en matchingsprocessen digitaal inrichten? Daar zit een wereld van verschil in.  
  

Als de crisis waarin we nog steeds met z’n allen zitten ons één ding heeft geleerd, is dat het digitaal werken een reuzesprong heeft gemaakt. Toen in maart alles van de ene op de andere dag dichtging, werden we gedwongen om vanuit huis te werven, selecteren en te matchen. Binnen enkele weken bleek ineens hoe ‘futureproof’ organisaties zijn en werden we met onze neus op de feiten gedrukt. In het afgelopen halfjaar sprak ik veel uitzenders en detacheerders over hun ervaringen:

“We kwamen met meer dan 60 collega’s in één keer thuis te zitten en er bleken maar 11 collega’s een laptop te hebben. We hadden geen overzicht en ons matchingsproces kwam nagenoeg stil te liggen.” 

- COO middelgroot uitzendbureau 

“Tot op heden communiceren we met eigen telefoon en gaat alles via Outlook. Niemand heeft inzicht in wie of wat er gecommuniceerd is met klanten en uitzendkrachten. Deze informatie is cruciaal om onze klanten en uitzendkrachten goed te bedienen en te leren kennen.” 

- DGA van detacheringsbureau in de zorg
 

“Vaak blijven sollicitanten hangen in de mail of op een stapel op de hoek van het bureau. Als we dan gaan bellen, zijn we vaak te laat en is de sollicitant niet meer relevant. Deze traagheid in het proces kost ons veel plaatsingen!” 

- Eigenaresse van klein algemeen uitzendbureau  

“Onze intercedenten hebben allerlei tooling die hen kan helpen om de kans op een goede kandidaat of match te verbeteren. Echter zijn dit allemaal losse tools waar allerlei inlogs voor nodig zijn en nergens is alles centraal in beeld.”  

- CEO van logistiek uitzendbureau uit Brabant

Winnaars laten geen kansen liggen

Wat mij tijdens die gesprekken vooral opviel, waren de onbenutte kansen. Kansen die blijven liggen, omdat het recruitmentproces niet optimaal is ingericht. Met allerlei losse communicatietools, aparte Excel-sheets en geprinte cv’s op de hoek van het bureau is het overzicht soms ver te zoeken. En zonder overzicht is er geen inzicht. Hoe zie je dan in een oogopslag hoe het met je organisatie gaat? Of waar kansen liggen?
 
Maar er is een bepaald besef ontstaan, wat heeft gezorgd voor een digital movement in recruitment. Veel bureaus zetten stappen in het digitaliseren van de recruitment- en matchingprocessen. En juist zij maken nu een reuzesprong en gebruiken het digitale platform – en de data die daaruit voortkomt – als een kans om bijvoorbeeld nieuwe markten en doelgroepen aan te boren. Ik denk dan ook dat deze "winnaars" van nu de "winnaars" in de toekomst blijven. Omdat ze in staat zijn te versnellen en flexibel zijn, terwijl anderen zich vooral bezighouden met risico’s beperken. 
 

digitaliseringsdrang

Het digitaliseren van je recruitmentprocessen lijkt vaak een verwarrend en onduidelijk proces. En dat is niet zo gek, want door het grote aanbod in allerlei tooling is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Maar de grootste valkuil die ik bij veel organisaties zie, is de drang om niet achterop te raken. Begrijpelijk, want wacht je te lang? Dan is er vast een ander die je inhaalt. 
 
Door die drang kiezen organisaties te snel – en niet vanuit een duidelijke ambitie en visie – voor verschillende quick fixes. Tools die de commerciële teams en productiviteit van jouw bedrijf even helpen, tot ze dat niet meer doen. Dweilen met de kraan open. En niet alleen omdat ze niet bijdragen aan de groei van je organisatie. 
 
Een constante wisseling of toevoeging van nieuwe tools zorgt ervoor dat je continu de werkprocessen van je medewerkers aan het veranderen bent. Wat betekent dat ze elke keer een nieuwe manier van werken zich eigen moeten maken. In die veranderprocessen gaat veel productiviteit verloren en vaak ook een stuk motivatie. En daar zit niemand op te wachten, toch? Dus help je medewerkers succesvoller te worden en kies voor een digitaal proces dat daadwerkelijk bijdraagt aan de groei van je primaire processen: werven, selecteren en plaatsen. Nu en in de toekomst.
 

stilstaan voor je kan rennen

Voor je die rooskleurige toekomst tegemoet gaat, moet je goed naar de huidige situatie kijken. Begin bij het begin en vraag je zelf af wat je nu mist. Waar doet het zeer? Waardoor kun je niet of minder hard groeien? En vergeet daarbij niet je ultimate goal mee te nemen. Weten wat er nu speelt en wat je doelen en ambities zijn, bepaalt jouw succes in de toekomst. 
 
Een kleine oefening tussendoor.
Hoeveel van deze zes statements kun jij met ‘ja’ beantwoorden?

  • Mijn website heeft minimaal verlies, sollicitanten kunnen snel navigeren, filteren en solliciteren, is 100% mobile proof en is mijn beste vestiging die ik heb
  • Bij alle nieuwe sollicitanten worden wij direct geïnformeerd zodat we op elke gewenst moment, op elke locatie en 100% inzichtelijk voor iedereen in zeer korte tijd deze kunnen beoordelen, uitnodigen voor een intakegesprek en voorstellen bij de klant
  • Alles wat wij communiceren met uitzendkrachten en klanten is voor iedereen inzichtelijk en wordt direct opgeslagen in betreffend dossier
  • Zodra ik een sollicitant of een nieuwe aanvraag heb, wordt mijn organisatie geholpen om de beste match binnen en buiten mijn eigen database te vinden
  • Ik ben in staat om snel grote talentpools te informeren zodra ik nieuwe aanvragen heb. Hierdoor kan ik al binnen enkele uren goede kandidaten aan mijn opdrachtgever voorstellen.
  • Op ieder device en op elke locatie heb ik overzicht in één dashboard wat de productiviteit van mijzelf, van mijn teams en van mijn bedrijf is.    

 
Dit is maar een kleine greep van activiteiten die je met ja zou moeten kunnen beantwoorden. Is het antwoord vaak nog nee, dan moet je je afvragen hoe “futureproof” jouw organisatie nou echt is. En, hoe je het verschil gaat maken ten opzichte van de markt. 
 
Mijn tip aan jou: begin bij het begin en bepaal wat voor jouw organisatie, maar ook vooral voor jouw intercedenten, nodig is om op bovenstaande statements ‘ja te kunnen antwoorden. 
 
Een futureproof organisatie begint bij de juiste mindset. Maar er zijn twee dingen die nu en in de toekomst fors bijdragen aan de digitale transformatie en groei van jouw organisatie.
 

Jobsite

Een jobsite is een website, die puur gericht is op recruitment en je digitale presence. Een op conversiegerichte jobsite met een recruitmentstrategie kan je zomaar 2 tot 3 keer meer sollicitanten opleveren, zonder een extra euro marketingbudget. Is jouw jobsite de beste vestiging die je hebt, is het jouw motor naar groei of haken jouw doelgroepen af bij een bezoek aan jouw digitale vestiging? 
 

ATS 

Maak je nu al gebruik van een ATS met goede koppelingen naar je jobsite en je backoffice of werkt jouw organisatie in een backoffice met allerlei extra tooling? Werken alle commerciële collega’s al vanuit één systeem, worden ze daar geholpen met de beste match (over alle vestigingen heen), communiceren zij alles vanuit dit systeem en biedt het matching buiten je eigen database? Zorgt dit ATS dat alles centraal in beeld is en werkt het 100% mobile proof?
 

Ben jij een “WINNAAR” in de toekomst?

Ik hoop dat je voor jezelf enkele praktische stappen uit dit artikel kan halen, die bijdragen aan jouw digitale transformatie en groei. Wil je meer weten na het lezen van dit artikel? Neem dan contact met ons op. 

contact

Geschreven door:

Jeroen Wijninga
Jeroen Wijninga

Sales director
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events