Translate

eenvoudig, persoonlijk en direct: WhatsApp als recruitmenttool

op 08 oktober 2019 geschreven door redactie RecruitNow 5 minuten lezen

Als jij iemand even snel een berichtje moet sturen, hoe doe je dat dan? Met een sms of e-mail? Kans is groter dat jij meteen een appje stuurt. Ruim 9 miljoen Nederlanders doen dagelijks hetzelfde. Logisch, want WhatsApp is snel, direct en persoonlijk communiceren. En dat ziet zakelijk Nederland ook steeds meer. Bedrijven als CoolBlue, de SNS Bank en VGZ bieden hun klantenservice aan via WhatsApp. Maar ook in recruitment zie je steeds vaker dat recruiters of intercedenten hun mobiele nummers of WhatsApp-buttons toevoegen aan vacatures. In dit artikel geven we je drie redenen om WhatsApp in te zetten in jouw recruitmentproces.

ook 100% digitaal worden?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn.

reden 1: solliciteren via de app

Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe baan. In de trein richting werk zit je nog even snel door wat vacatures te scrollen. Opeens spot je je droomvacature: functie, inhoud, salaris, alles lijkt te kloppen. Je klikt op solliciteren en er komt een formulier met maar vier velden tevoorschijn. Super! Maar dan wordt er gevraagd of je nog even een motivatie van 250 woorden schrijft én je cv uploadt… de vragen zijn ook nog eens verplicht! Drie keer raden wat er dan gebeurt.

Met de smartphone en mobiel internet kunnen we in principe alles en op elk moment doen. Of je nou een boek koopt, boodschappen doet of je bankzaken regelt. Een nieuwe baan zoeken doen we ook via de telefoon. Van het oriënteren tot het solliciteren. Lekker snel en makkelijk. Maar zoals je hierboven leest, zijn er ook nog genoeg momenten voor de kandidaat om af te haken. Hoe interessant de vacature ook is. Het wordt een stuk eenvoudiger wanneer mensen kunnen reageren via WhatsApp. Dan kunnen ze hun interesse kenbaar maken. Motivatie en cv kunnen ze dan op een later tijdstip nog altijd erachteraan sturen. Of laat ze via WhatsApp een videosollicitatie versturen. Houd het zo kort mogelijk en beperk je tot de informatie die je echt moet weten. Heb je dat cv echt nodig of kun je er ook naar vragen als je telefonisch contact opneemt? 

Toon meer

reden 2: persoonlijk contact

Naast mobiel solliciteren kan je mensen op een snelle en persoonlijke manier te woord staan. Daarnaast kan je kandidaten op een persoonlijke manier informeren over waar zij zich bevinden in het recruitmentproces. Je kunt ze bijvoorbeeld een succes-appje sturen op hun eerste werkdag, voorbereiden op de volgende sollicitatieronde of de routebeschrijving doorappen. Hiermee creëer je betrokkenheid.

Een andere ontwikkeling van snel en eenvoudig in contact komen met je kandidaten is een chat op je werken-bij-site. De chatfunctionaliteit kan eenvoudig plaatsvinden via een chatbot of WhatsApp, zodat (potentiele) sollicitanten en recruiters laagdrempelig contact met elkaar hebben. Het voordeel van een chatbot is dat je zelf niet continu bereikbaar hoeft te zijn, maar kandidaten wel 24/7 antwoord krijgen op hun vragen. Bereikbaarheid van de recruiter is een essentieel onderdeel en hoe meer positieve contactmomenten, hoe beter de candidate experience.

Reden 3: Bereik creëren

Mensen delen continu foto’s en filmpjes met elkaar. Ook via WhatsApp. Pak hier je voordeel mee door vacatures of sfeervideo’s te delen via de app. En bereik kandidaten op een meer gerichte en directe manier. Zo kun je bijvoorbeeld alle medewerkers van het bedrijf betrekken in je recruitmentproces, door alle nieuwe vacatures met hen te delen. Hierbij moedig je de medewerkers van het bedrijf aan (maar ook oud-medewerkers of relaties uit je netwerk) om geschikte kandidaten uit hun eigen netwerk aan te dragen voor jouw vacatures (referral recruitment, anyone?). Stimuleer de aandrager met een bonus, cadeaubon of een training. Zij delen de vacature en gaan selectief mensen benaderen.

hoe zit dat dan met AVG?

Lastig verhaal. Want terwijl WhatsApp een persoonlijk communicatiemiddel is, blijft solliciteren een zakelijk iets. Je verzamelt persoonsgegevens, die je niet zomaar op je eigen telefoon kan zetten. Daarnaast moet een kandidaat ook toestemming geven om geappt te worden. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel

Wil je meer weten of heb je hulp nodig om te ontdekken hoe je WhatsApp kan inzetten als recruitmenttool? Bel of mail ons via 06 30 18 88 12 of rene.hut@recruitnow.nl of stuur ons een bericht via ons contactformulier.

benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?

plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René

direct inplannen

Gerelateerde artikelen

5 redenen waarom je als staffingbureau wil digitaliseren

5 redenen waarom je als staffingbureau wil digitaliseren

  • blogs
3 tips om te matchen op soft skills

3 tips om te matchen op soft skills

  • blogs
denk liggend in je hangmat ook aan de toekomst van je staffingbureau

denk liggend in je hangmat ook aan de toekomst van je staffingbureau 

  • blogs