woordenboek woensdag: P

woordenboek woensdag: P

de letter P

Recruitment zit boordevol jargon en zelfs de meest doorgewinterde recruiter komt nog wel eens een woord tegen waarvan je denkt “wat betekent dat?”. Geen nood! Wij maken hier een dapper begin aan een recruitmentwoordenboek. Deze week krijg je onze definitie op recruitmentjargon met de letter P.

de P van...

pullfactoren

Het woord ‘pull’ zegt het al; hierbij wordt de klant naar het product ‘getrokken’. Zie je het al voor je? Nee, niet letterlijk natuurlijk.. Pullfactoren zijn redenen van je doelgroep om te kiezen voor een baan of werkgever. Denk bijvoorbeeld aan een goed salaris, opleidingsbudget en/of flexibele werktijden. Als organisatie kan je bij het wervingsproces inspelen op de juiste pullfactoren van je doelgroep, door ze onder andere in de vacaturetekst te benoemen. Een doelgroeponderzoek kan je helpen bij het vinden van de pullfactoren van jouw doelgroep.

pushfactoren

Pushfactoren zijn het tegenovergestelde van pullfactoren. Het zijn redenen waarom medewerkers besluiten weg te gaan bij hun huidige werkgever. Bijvoorbeeld door een te hoge werkdruk of slechte arbeidsvoorwaarden. Als organisatie is het belangrijk om in gesprek te blijven met je medewerkers. Zo voorkom je dat medewerkers een andere baan overwegen.

propositie

Een propositie is gebaseerd op het creëren van waarde voor zowel haar potentiële medewerkers als huidige medewerkers. Het is de belofte die je maakt richting je medewerkers. Wat heb je hen te bieden, hoe kan je hen binden en boeien? Denk hierover na bij het positioneren van de organisatie als werkgever. Want als kandidaten solliciteren, kiezen ze niet alleen voor de functie. Ze kiezen met name voor de cultuur, normen en waarden van de organisatie.

proeftijd

Taart, koekjes, chocolade… oh we dwalen af! Het gaat niet om de tijd die je kwijt bent aan het proeven van eten. Het gaat hier om de aanvangsperiode waarbinnen een organisatie een medewerker kan toetsen en het contract onmiddellijk kan beëindigen. Een proeftijd wordt, zoals de naam al zegt, gebruikt om de werknemer op proef te laten werken. Zo kan de werkgever uitvinden of de medewerker bij het bedrijf past, en andersom.

personeelsadvertentie

Ook wel vacaturetekst genoemd: een advertentie gericht op personeel. Dat is wel duidelijk, maar er komt meer bij kijken. De tekst van je vacature bepaalt of én welke sollicitanten je aantrekt. Een pakkende uiting levert meer reacties van betere kwaliteit op. Sollicitanten zoeken concrete informatie die hen helpt bij het maken van een beslissing. Dus wees concreet in je vacaturetekst, zodat de kandidaat een duidelijk beeld krijgt van de functie, de organisatie en de arbeidsvoorwaarden. Voor het optimale resultaat moeten tekst, beeld en mediakeuze zo goed mogelijk worden toegespitst op de kenmerken van je doelgroep.

preselectie

Met preselectie worden (online) tools bedoeld, die helpen bij de eerste selectie van medewerkers. Meestal alleen op basis van het cv of motivatiebrief. Het is de eerste stap bij het vinden en selecteren van de juiste persoon. Preselectie maakt het mogelijk om grotere aantallen sollicitanten te verwerken, waardoor recruiters meer tijd kunnen besteden aan de juiste kandidaten. Voor sollicitanten leidt deze werkwijze tot een sneller proces en is voor recruiters uiteraard een hele verlichting. 

Het leuke aan een woordenboek is: het is nooit af. Dus weet jij nog een term die niet mag ontbreken in deze lijst, maar er nu niet in staat? Stuur hem in, dan voegen wij hem toe. 😊

Geschreven door:

Daniëlle van de Vliert

Stagiair Marketing
RecruitNow


Gerelateerde artikelen

premium woordenboek woensdag: O
28 augustus 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: O

premium woordenboek woensdag: N
14 augustus 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: N

Toon alleen:

nieuws blogs events