woordenboek woensdag: O

woordenboek woensdag: O

De letter O

Recruitment zit boordevol jargon en zelfs de meest doorgewinterde recruiter komt nog wel eens een woord tegen waarvan je denkt “wat betekent dat?”. Geen nood! Wij maken hier een dapper begin aan een recruitmentwoordenboek. Deze week krijg je onze definitie op recruitmentjargon met de letter O.

De O van…

offline arbeidsmarktcommunicatie

Alle arbeidsmarktcommunicatie die niet online plaatsvindt. Klassiek kan je denken aan een advertentie in de krant. Maar ook een studentenevent, escaperoom of een beplakte tram vallen hieronder. Kern van het verhaal: offline arbeidsmarktcommunicatie is niet ouderwets, maar kan juist uitermate creatief en vernieuwend gebruikt worden. Aangezien we in een nogal digitale wereld leven, adviseren we wel om een mix te maken van online en offline arbeidsmarktcommunicatie zodat het elkaar versterkt.

onboarding 

"All aboard!", hebben we iedereen aan boord? Onboarding heeft natuurlijk niks te maken met een kostschool (boardingschool) of met de scheepvaart. Maar wél met het mensen 'aan boord halen en houden'. Het is de fase die start zodra een kandidaat het contract getekent heeft. Hoe heet je hem welkom? Is er een werkplek voor hem of haar klaargemaakt? Voelt een kandidaat zich welkom en is alles geregeld om hem of haar een goede start van de nieuwe baan bij jouw bedrijf te geven. Een inwerktraject is onmisbaar in een goede onboarding.

online recruitment

Daar zijn wij toevallig héél erg goed in. Al zeggen we het zelf. Online recruitment betekent dat je er voor zorgt dat je op de juiste plaatsen online zichtbaar bent voor jouw doelgroep. En dat je weet hoe je die doelgroep daar aanspreekt. Dat kan zijn door vacatures op jobboards te plaatsen, maar ook door een inspirerende bannercampagne op de juiste social kanalen in te zetten. De kern is dat jouw doelgroep online actief is. En jij precies weet hoe en waar je hem moet raken. 

online werving

Werving kan op veel manieren. Bij online werving ligt de focus... online. Een ijzersterke recruitmentsite, enige vorm van online marketing en gebruik van jobboards zijn hierbij onmisbaar. Wat ook onmisbaar is en waar online werving bij uitstek geschikt voor is: meten! Wat kosten de inspanningen én wat leveren ze op. Als alles goed ingericht is, kan je zelfs doormeten tot plaatsing. Zodat je precies weet wat elke kandidaat je gekost heeft én welke kanalen voor jou onmisbaar zijn.

ontvangstbevestiging 

Een kleine moeite, maar vreemd genoeg doet niet elke organisatie dit: het sturen van een ontvangstbevestiging. Dat kan zo simpel zijn als een automatische e-mail waarin je bedankt voor de sollicitatie, misschien de oorspronkelijke vacature meestuurt en uitlegt wat er nu gaat gebeuren. En wanneer de kandidaat een inhoudelijke reactie kan verwachten. 

open sollicitatie

Ontvang je veel open sollicitaties? Dan mag je heel trots zijn. Blijkbaar zijn er dan veel mensen die heel graag bij jouw organisatie aan de slag willen, ook als er geen vacature op de website staat. Neem áltijd de moeite om deze sollicitaties professioneel en snel te beantwoorden. Ook als dat een duidelijke maar vriendelijke 'nee' is. Want iemand die een open sollicitatie doet, is vaak al een beetje ambassadeur van jouw organisatie. En ambassadeurs zijn veel waard.

organische zoekresultaten

Dit zijn de zoekresultaten die je in Google ziet en waar niet voor betaald is. Het zijn dus geen advertenties. Een organisch zoekresultaat komt tot stand door héél veel verschillende factoren, waardoor je nooit kan zeggen hoe hoog je gaat ranken met een pagina of welke aanpassing hét verschil gaat maken. Het belangrijkst is voor Google dat de pagina relevant is voor de zoeker. Een aantal zaken die daar een indicatie voor geven zijn: gebruik van het juiste zoekwoord in de juiste hoeveelheid, snelheid waarop de pagina laadt, tijd die bezoekers op de pagina doorbrengen en het gebruik van interne en externe links. 

Het leuke aan een woordenboek is: het is nooit af. Dus weet jij nog een term die niet mag ontbreken in deze lijst, maar er nu niet in staat? Stuur hem in, dan voegen wij hem toe. 😊

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer


Gerelateerde artikelen

premium woordenboek woensdag: N
14 augustus 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: N

premium woordenboek woensdag: M
31 juli 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: M

Toon alleen:

nieuws blogs events