woordenboek woensdag: J

woordenboek woensdag: J

De letter J

 
Recruitment zit boordevol jargon en zelfs de meest doorgewinterde recruiter komt nog wel eens een woord tegen waarvan je denkt “wat betekent dat?”. Geen nood! Wij maken hier een dapper begin aan een recruitmentwoordenboek. Deze week krijg je onze definitie op recruitmentjargon met de letter J.

De J van…

jobsite

Onze zuiderburen gebruiken deze term vooral. Wij zeggen meestal werken-bij-site of recruitment site. Een jobsite is dé plek waar alles samenkomt: jouw employer brand, je vacatures, video’s en teksten over hoe leuk het is om bij jouw organisatie te werken. Ook wel het visitekaartje van je werkgeversmerk.

jobboard

Indeed is misschien wel de bekendste. Maar ook partijen als Monsterboard, Nationale Vacature Bank, en Adzuna vallen onder de noemer jobboard. Het zijn allemaal externe websites waarop aanbieders van werk (van corporate tot uitzendbureau) hun vacatures kunnen presenteren. Soms gratis, meestal betaald.  

Joof & Jobrapido

Nog twee van die jobboards. Die toevallig ook met een J beginnen en dus niet in dit rijtje mogen ontbreken. Op Joof vind je alle vacatures van Nederland. Op 12 juni 2019 zijn het er welgeteld 254.167. Van onderhoudsmonteur, magazijnmedewerker, schoonmaker tot vrachtwagenchauffeur binnenland. Jobrapido daarentegen heeft een internationaal karakter en is actief in landen als Kenia, België, Australië en Brazilië. Met het hoofdkantoor in Milaan. Maar ook in Nederland beginnen ze steeds meer terrein te winnen.

job alert

Je ziet het op bijna elke jobsite terug. De call-to-action ‘Maak een job alert aan’. Als potentiele kandidaat abonneer je jezelf op de recruitmentsite, zodat je daarna automatisch een e-mail (of app/sms) ontvangt met de voor jou relevante vacatures. Dus zodra er een nieuwe vacature in het ATS en op de eigen recruitmentsite geplaatst wordt, krijgen geïnteresseerden hier automatisch een melding van.

job marketing

Heel letterlijk vertaald: het vermarkten van een job. Je gaat heel gericht een baan onder de aandacht brengen bij een specifieke doelgroep. Dit doe je door de inzet van de juiste media en middelen. En door in te spelen op de wensen en behoeften van deze doelgroep. Bij jobmarketing ligt de nadruk op het aantrekkelijk positioneren van een baan en minder op het aantrekkelijk positioneren van een werkgever. Hoe je dat dan doet? Nou, met een wervingscampagne bijvoorbeeld.
 
Het leuke aan een woordenboek is: het is nooit af. Dus weet jij nog een term die niet mag ontbreken in deze lijst, maar er nu niet in staat? Stuur hem in, dan voegen wij hem toe. 😊

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content marketeer


Gerelateerde artikelen

premium woordenboek woensdag: A
20 februari 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: A

premium woordenboek woensdag: C
20 maart 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: C

premium woordenboek woensdag: H
22 mei 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: H

premium woordenboek woensdag: I
5 juni 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: I

Toon alleen:

nieuws blogs events