woordenboek woensdag: H

woordenboek woensdag: H

Recruitment zit boordevol jargon en zelfs de meest doorgewinterde recruiter komt nog wel eens een woord tegen waarvan je denkt “wat betekent dat?”. Geen nood! Wij maken hier een dapper begin aan een recruitmentwoordenboek. Twee weken geleden de letter G. En deze week krijg je onze definitie op recruitmentjargon met de letter H.

De H van…

HR

Human Resources, wat letterlijk vertaalt neerkomt op ‘menselijke middelen’, maar de Nederlandse term ‘personeelsbeleid’ mag ook. Dit vakgebied richt zich onder andere op:
•    Instroom (werving & selectie);
•    Uitstroom (ontslag);
•    Functiemanagement (functiebeschrijvingen, functiewaardering);
•    Ontwikkeling (o.a. functioneringsgesprekken, personeelsbeoordeling, opleidingen, competentiemanagement);
•    Kaderontwikkeling;
•    Beloningsbeleid en arbeidsvoorwaardenbeleid;
•    Arbeidsomstandigheden;
•    Verzuimbegeleiding en gezondheidsbeleid.

HRM

Spreek uit: Eedj-Ar-Em of op z’n Nederlands Haa-Er-Em. Is een afkorting voor het Engelse Human Resource Management. Ook dit gaat over personeelsbeleid, maar meestal op een meer strategisch niveau. 

headhunter

Engels voor ‘koppensneller’. Dat is iemand die het hoofd van z’n tegenstander afsnijdt en meeneemt (zie Wikipedia). Vrij luguber en uiteraard verboden, maar gelukkig niet wat we in recruitmentland met de term bedoelen. Headhunters zijn mensen die als belangrijkste taak hebben gekregen om sollicitanten te vinden voor functies die specifieke kennis of ervaring vereisen. Bijvoorbeeld een developer met ervaring met .Net of een financieel directeur voor een beursgenoteerd bedrijf. Deze sollicitanten zijn meestal niet op zoek naar ander werk dus het is de kunst om ze te vinden én warm te krijgen voor de baan. Een ander woord voor headhunten is executive search

heatmap

Wij doelen hiermee op de heatmaps waar een online marketeer of websitebeheerder mee aan de slag kan. Een heatmap geeft je inzicht in het gedrag op de website. Met behulp van een tool kan je verschillende soorten heatmaps maken. De meest bekende is een ‘eye-tracking heatmap’. Hierbij wordt gebruik gemaakt van speciale technologie waardoor je op de heatmap ziet waar bezoekers precies naar kijken. Een vrij kostbaar onderzoek, maar het kan gelukkig ook makkelijker. 

Bijvoorbeeld met een scrollheatmap. Deze laat zien hoe ver mensen naar beneden scrollen op een pagina. Waar zij afhaken of welke content zij daardoor missen. Dit geeft wel wat inzicht, maar blijft vrij globaal. Wil je meer inzicht dan is een heatmap die muisbewegingen volgt een goede oplossing. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen de muis vaak houden bij de plek waar ze ook lezen. Daarnaast wordt gemonitord waar mensen op klikken. Hierdoor ontdek je snel wat je op een webpagina (bijvoorbeeld een vacaturepagina) kan verbeteren om de resultaten van die pagina ook te verbeteren. 

hire

Hier doen we het voor: de hire! Maar er zit natuurlijk nog een heel proces voor deze aanname: dus wat was de time to hire (hoe lang duurde het voor je deze aanname realiseerde)? En de cost per hire (kosten per aanname)? Heb je snel en voordelig een hire gerealiseerd: gefeliciteerd! Dan hopen wij dat je bovendien een goede quality of hire hebt en de nieuwe medewerker niet verandert naar een bad-hire 😉 

harde functie-eisen

Aan deze eisen moet een sollicitant écht voldoen. Denk aan een bepaald opleidingsniveau, bepaalde vooropleiding, aantal jaren ervaring, ervaring met een bepaalde taak of het hebben van een rijbewijs. De harde functie-eisen zijn meetbaar én te controleren, bijvoorbeeld op basis van het cv en/of een referentiecheck.

hotjar

Dit is een conversie optimalisatie tool die je op je website kan gebruiken. Hiermee kan je echt zien wat bezoekers op een bepaalde pagina doen en wat hun aandacht wel of juist niet trekt. Je kan er heatmaps mee maken, opnames nemen van websitebezoeken (geanonimiseerd uiteraard), funnels analyseren, formulieren analyseren, polls afnemen en nog veel meer. Overbodig om te zeggen, maar: we love Hotjar. Want hiermee ontdek je soms dat je met een hele kleine aanpassingen een gigantische verbetering op bijvoorbeeld het sollicitatiepercentage kan maken. 

humor

In elke branche is deze eigenschap belangrijk, maar zéker in recruitment: humor! Neem jezelf niet altijd al te serieus. En zoek de balans tussen professionaliteit en humor. Eigenlijk een beetje hoe wij dit woordenboek ook altijd insteken: een beetje serieus én met een dosis humor. 

Het leuke aan een woordenboek is: het is nooit af. Dus weet jij nog een term die niet mag ontbreken in deze lijst, maar er nu niet in staat? Stuur hem in, dan voegen wij hem toe. 😊

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Gerelateerde artikelen

premium woordenboek woensdag: A
20 februari 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: A

premium woordenboek woensdag: B
27 februari 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: B

premium woordenboek woensdag: C
20 maart 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: C

premium woordenboek woensdag: D
27 maart 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: D

premium woordenboek woensdag: E
10 april 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: E

premium woordenboek woensdag: F
24 april 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: F

premium woordenboek woensdag: G
8 mei 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: G

Toon alleen:

nieuws blogs events