woordenboek woensdag: D

woordenboek woensdag: D

Recruitment zit boordevol jargon en zelfs de meest doorgewinterde recruiter komt nog weleens een woord tegen waarvan je denkt “wat betekent dat?”. Geen nood! Wij maken hier een dapper begin aan een recruitmentwoordenboek. Vorige week kreeg je van ons de letter C, deze week krijg je onze definitie op recruitmentjargon met de letter D.

de D van…

data

Het meervoud van datums. Maar in recruitment (en daarbuiten) bedoelen we daar ‘gegevens’ mee. Komt uit het Engels. En daar zijn we in recruitmentland natuurlijk dol op. Ook wel het Aziatische jongetje uit The Goonies.
 

data driven recruitment

‘Post and pray’ is niet meer van deze tijd. Nee, we post… and measure it all the way. Want dat is wat data driven recruitment is. Je recruitmentproces baseren én optimaliseren op de data die je verzamelt. Het geeft je ook veel inzicht en antwoord op je vragen. Bijvoorbeeld ‘hoeveel views heeft je vacature en hoeveel bezoekers solliciteren?’ of ‘wie bezoeken je site en vanuit welke kanalen belanden ze op jouw pagina?’ Op basis daarvan kun jij je website, vacatureteksten, content en sollicitatieformulier zo aanpassen dat het het ideale sollicitatieproces kan worden.


digital recruitment

Digitale fotografie, digitale televisie, digitale radio. Het was een kwestie van tijd voordat ook recruitment ‘digitaal’ zou gaan. Dus in plaats van flyers en posters op een prikbord staan de wervingsoproepen nu op Facebook en LinkedIn, op jobboards en Google en natuurlijk op je eigen (werken-bij-)website. Plus alles wat je online doet, kun je beter
 
Het is een “nieuwe” manier van werven. Je hebt een groter en globaler bereik, maar daar ben je niet alleen in. Dus hoe krijg je kandidaten zover om voor jou te kiezen, terwijl er duizend andere bedrijven hetzelfde willen? Nou, door je onder andere te focussen op je doelgroep.
 

doelgroep

In marketing is ‘doelgroep’ geen onbekende term. En zeker ook geen nieuwe. Heel platgeslagen is een doelgroep een groep mensen met bepaalde gemeenschappelijke eigenschappen, waarop een campagne, dienst, product of organisatie zich richt.
 
Ook in recruitment gaat het steeds vaker over ‘jouw doelgroep’. Want met digital recruitment kun je dus overal en altijd aanwezig zijn en bezoekers of sollicitanten naar je site trekken. Maar wil je zoveel mogelijk bezoekers hebben? Of liever de juiste bezoekers?
 

doelgroepcampagnes

Om die juiste doelgroep te bereiken en naar je vacatures te leiden, kun je een doelgroepcampagne inzetten: een wervingscampagne gericht op je doelgroep.
 

digital natives

Een digital native is iemand die is opgegroeid in het digitale tijdperk en als kind of tiener in aanraking is gekomen met internet, social media, games, smartphones en digitale systemen. Generatie Z en een deel van de millennials zijn digital natives. Personen die pas op volwassen leeftijd het internet ontdekken zijn digitale immigranten.
 

dynamische duizendpoot

“Dus, zit jij nooit stil en ben je niet sociaal en verkoop je dingen? Dan ben jij de dynamische salestijger die wij zoeken!” Alsof het niet moeilijk genoeg is om sollicitanten te krijgen, ben je ook nog eens op zoek naar mythische wezens. Terwijl het misschien een goed idee lijkt om vacatures op te leuken met jeukwoorden als ‘salestijger’, ‘hands-on mentaliteit’ en ‘creatieve duizendpoot’, zorg je zo eigenlijk voor meer verwarring en wolligheid in je teksten. 

Het leuke aan een woordenboek is: het is nooit af. Dus weet jij nog een term die niet mag ontbreken in deze lijst, maar er nu niet in staat? Stuur hem in, dan voegen wij hem toe. 😊

Geschreven door:

Naomi den Hollander
Naomi den Hollander

Videospecialist


Gerelateerde artikelen

premium woordenboek woensdag: A
20 februari 2019
woordenboek woensdag

woordenboek woensdag: A

premium top 7 meest gebruikte kernwaarden
8 januari 2019
blogs

top 7 meest gebruikte kernwaarden

Toon alleen:

nieuws blogs events