Ganz toll: Google for Jobs is live in Duitsland

Ganz toll: Google for Jobs is live in Duitsland

In 2017 organiseerden we ons eerste seminar over Google for Jobs. Want het zou komen... maar wanneer? In 2018 herhaalden we dat event nog eens, nu met de eerste resultaten en de mededeling dat ook Europa inmiddels aangesloten is met de livegang van het Verenigd Koninkrijk. Maar nu is het écht dichtbij: op 15 maart kondigde Google Deutschland via Twitter aan dat Google For Jobs live is bij onze buren. 

wat betekent dit voor Nederland?

Die livegang in Duitsland kunnen we natuurlijk zien als een opzetje naar Nederland. Maar dat zou een aanname zijn. Toch zijn er al signalen dat Google proefballonnetjes oplaat in Nederland en Frankrijk. En dat zou betekenen dat het nu elk moment ineens live kan staan. 

waarom is dit nieuws?

In mei 2017 ging als eerste land Amerika live met Google for Jobs. Daarna volgden: Argentinië, Brazilië, Mexico, Kenia, Nigeria, India, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en nu dus Duitsland. Doordat Google for Jobs al even draait, kunnen we zien wat het effect is. In Spanje leidde dit in de maand mei al tot 366% méér bezoekers via organic search en 289% méér sollicitatiekliks, aldus Monsterboard (een van de partners van Google in de uitrol). Dat het een groot effect heeft, is dus een understatement. 

kandidaten

Het verandert de manier waarop kandidaten vacatures zoeken. Ze zien eerst geadverteerde resulaten, daarna Google for Jobs en pas daaronder volgen de organische resultaten. Bovendien toont Google for Jobs de gehele vacaturetekst en vult het systeem gerust een salaris in wanneer je dat zelf niet hebt toegevoegd aan de vacature.

ben jij er klaar voor?

Behalve dat jouw vacatures goed indexeerbaar moeten zijn om ook meegenomen te worden in Google for Jobs, moet je ook de juiste informatie meegeven. De zogenoemde 'structured data'. Het gaat dan om:

  • functietitel,
  • bedrijfsnaam,
  • locatie,
  • adresgegevens
  • datum vacature plaatsing.

Je kan alvast controleren of jouw vacatures aan de richtlijnen voldoen:

  • Type in Google “Google US” in
  • Klik het resultaat “pagina USA” aan. Je gaat daarmee naar de zoekmachine van Google in de USA
  • Om de widget van Google for Jobs te zien moet je een vacaturegerelateerde zoekopdracht doen, bijvoorbeeld: “New York jobs”
  • De widget verschijnt in Google. Klik nu op ‘100+ more jobs’, daarmee ga je naar de Google for Jobs-omgeving
  • In het zoekvenster typ je de vacaturetitel in (eventueel gecombineerd met plaats en naam organisatie)
  • De vacature van je organisatie verschijnt (waarschijnlijk) in de resultaten
  • Let op: Google for Jobs indexeert ook jobboards waar de vacatures op staan, het is dan ook belangrijk om te controleren of bij de vacature ook de eigen recruitmentsite staat (in de button)
  • Als je eigen recruitmentsite níet getoond wordt, dan kun je ervan uitgaan dat de technische richtlijnen nog niet goed zijn
  • Als je eigen recruitmentsite wél getoond wordt, maar de vacatureteksten (en kenmerken zoals salaris) worden niet volledig getoond, dan kan het zijn dat de richtlijnen niet goed geïmplementeerd zijn
  • Daarnaast kan een organisatie ook de gestructureerde data testen door gebruik te maken van deze URL

meer weten?

We vertellen je graag meer over Google for Jobs. Neem contact met ons op. Wil jij vacatureteksten schrijven die Google for Jobs ready zijn? Meld je dan aan voor de training vacaturetekst schrijven op dinsdag 21 mei. 

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events