het belang van een intelligente zoekbalk

het belang van een intelligente zoekbalk

Bij het ontwikkelen van vacaturesites wordt veel aandacht besteed aan conversies. Traffic, SEO, de juiste call to actions, we kennen het allemaal wel. We willen de juiste kandidaat tegen de beste prijs. Het uiteindelijk doel is de juiste kandidaat bij de juiste functie én tegen de prijs.

mag ik me even voorstellen

Mijn naam is Hein van Meeuwen, oprichter van Joof. Toen wij 10 jaar geleden begonnen met Joof was onze missie een marktplaats neer te zetten waar alle kandidaten alle banen konden vinden. Dit is vrij aardig gelukt; kandidaten en vacatures genoeg. Snel kwamen we erachter dat het niet zo zeer om de grote aantallen vacatures gaat. De echte toegevoegde zit ergens anders: in het presenteren van je vacature aan de juiste kandidaat én via de juiste kanalen. Juist, dat klinkt logisch, maar is makkelijker gezegd dan gedaan.

synoniemen

Als je in staat bent om ook synoniemen van functietitels te laten zien, ben je al een heel eind. Neem de functie van “magazijnmedewerker”. Een kandidaat kan dan ook wel de functie van “orderpicker” willen zien. De kandidaat blij, de recruiter ook. De hoeveelheid vacatures is dan ineens niet meer zo belangrijk. Laten we wel wezen, een kandidaat zoekt over het algemeen niet op synoniemen. Laat staan dat hij of zij dit ook allemaal in de zoekbalk invoert. Het is echter wel een mogelijk interessante vacature voor die kandidaat. Daar zitten de kansen.

Dagelijks sturen wij rond de 40.000 gepersonaliseerde jobalerts naar werkzoekenden. Als we die kandidaten de juiste baan voorschotelen én dan ook nog eens vacatures die ze op een andere site niet zien, dan bieden we toegevoegde waarde. Niet alleen aan de kandidaat, maar ook aan de recruiter.

Covid-19

Helaas raast Covid-19 op dit moment ook over het vacaturelandschap. De cijfers van het CBS laten ons wel lage werkloosheidscijfers zien, maar we weten allemaal dat dit schijn is. In de VS loopt het werkloosheidscijfer al op naar de 10%. De cijfers in Nederland worden vertekend door de banengaranties die (hoe lang nog?) afgegeven zijn. Ik kan je echter wél verzekeren dat het aantal vacatures in Nederland meer dan gehalveerd is. Er vinden verschuivingen plaats.

De statistieken op Joof laten zien dat er momenteel veel vraag is naar:
  • onderhoudsmonteurs
  • verpleegkundigen
  • (assistent) accountants
  • webdevelopers
  • procesoperators
  • verzorgenden
  • docenten

Het is nu van belang om de marketingbudgetten duidelijk onder de loep te nemen. Op welk beroep zet je welk budget in?

Pay per Applicant (CPA)

We kennen allemaal het model van CPC (pay per click). Vijf jaar geleden hebben Joof en RecruitNow samen een nieuw model geïntroduceerd: het model van CPA (cost per applicant). Je betaalt een vergoeding per ingevuld sollicitatieformulier. Het zal je niet verbazen dat wij dan ook veel doen met het CPA-model; je rekent af op resultaat. Meer informatie daarover? Neem  contact op met accountmanager bij RecruitNow.

Joof Duitsland

Overigens gaan wij binnenkort ook van start in Duitsland. Dit keer onder de naam Angryjobs. We zijn al druk bezig klanten aan te sluiten. Ben je in Duitsland actief en wil je jouw vacatures een extra boost geven, we horen het graag.

Voor nu wens ik u veel gezondheid, gezond verstand en een fijn voorjaar!
Hein van Meeuwen

Geschreven door:

Hein van Meeuwen
Hein van Meeuwen

Algemeen directeur Joof


gerelateerde artikelen

Toon alleen:

nieuws blogs events