het adaptief vermogen van de recruitmentmarkt

het adaptief vermogen van de recruitmentmarkt

Omdat Adzuna actief is in 16 verschillende landen, zitten wij gewoonlijk allemaal op één kantoor in Londen. Een gezellige groep mensen, zou je het kunnen noemen. In tijden van Corona hebben wij helaas alleen nog de virtuele borrels over. Het vereist een beetje aanpassingsvermogen, maar dan lukt het ook prima om op vrijdagavond met een glas wijn op Skype te zitten. Bovendien, het heeft ook wel z’n voordelen om af en toe in een zonnige tuin te werken.

Helaas komt de wereldwijde recruitmentmarkt er niet zo gemakkelijk van af. Hier merkten we de afgelopen tijd als eerste de effecten van de Corona maatregelen. Als job aggregator (wij kregen deze term maar lastig aan onze families uitgelegd en verkiezen daarom ‘zoekmachine voor vacatures’) konden wij de impact van de Corona maatregelen op de recruitmentmarkt zelfs al na enkele dagen observeren.

actuele data

Op ons platform staat een zeer groot deel van de Nederlandse vacatures, van Maastricht tot aan Delfzijl. De vacatures die wij niet rechtstreeks via adverterende partijen binnenkrijgen, worden automatisch ‘gescraped’ door middel van crawlers die continu het internet afspeuren. We gebruiken deze data om werkzoekenden te adviseren in hun zoektocht naar een geschikte vacature. Bijvoorbeeld door middel van onze tool ValueMyCV – die op basis van algoritmen vacatures toont die passen bij de specifieke loopbaan & vaardigheden van de gebruiker.

Maar onze data wordt ook voor andere doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld door de Office for National Statistics. Dit is de officiële overheidsinstelling voor statistische gegevens in het Verenigd Koninkrijk. Zij gebruiken de data van Adzuna om de overheid te informeren over de algehele stand van de arbeidsmarkt. En bijvoorbeeld, om de impact van de Corona maatregelen op de recruitmentmarkt te meten. Eén van de vragen die men daar stelt is, hoe zit het nou als je het Verenigd Koninkrijk vergelijkt met de andere landen? Ziet de situatie er dan net zo grimmig uit?

impact van Corona

Aan mij wordt vaak dezelfde vraag gesteld: hoe staat de Nederlandse markt ervoor in vergelijking met die van de andere landen waar Adzuna actief is? Eén van de manieren om deze vraag te beantwoorden, is door te kijken naar de verandering in het aantal vacatures per land. Bijvoorbeeld, door te kijken naar het gemiddeld aantal vacatures dat online stond in april & mei ten opzichte van februari & maart van dit jaar. Het volledige persbericht wordt binnenkort door ons gepubliceerd, maar de onderstaande figuur geeft alvast een voorproefje.

Het nieuws voor Mark Rutte zou daarbij iets positiever zijn dan het nieuws voor Boris Johnson. In de Nederlandse markt zien we gemiddeld namelijk zo’n 27% minder vacatures dan in de periode ervoor, terwijl er in het Verenigd Koninkrijk een daling van maar liefst 50% was. Met andere woorden, slechts de helft van het aantal vacatures staat daar nog online. Dit is iets dat wij nog nooit eerder gezien hebben, zeker niet in zo’n korte tijd! In de Duitse en Poolse markt zien wij de minst grote impact van het Coronavirus op de recruitmentmarkt, met in beide gevallen slechts 9% minder openstaande vacatures dan in de periode ervoor.

De verandering in openstaande vacatures per land - Adzuna

adaptief vermogen

Er is gelukkig niet alleen maar grimmig nieuws. Persoonlijk heb ik in de afgelopen maanden een groot aanpassingsvermogen gezien in de recruitmentwereld. Eerst leek er een paniekreactie te zijn, waarbij vacatures in rap tempo van het internet verdwenen. Al snel pakten partijen de draad weer op, waar dit mogelijk was. We zagen bijvoorbeeld al gauw dat omschrijvingen van vacatures aangepast werden, om werkzoekenden een idee te geven van het digitale sollicitatieproces. Dat dit soort informatie essentieel voor werkzoekenden is, hoef ik waarschijnlijk niet te benadrukken.

Adaptief vermogen betekent ‘adequaat reageren op je omgeving’. Een vereiste hiervoor is dat je voldoende informatie tot je beschikking hebt. Dit is één van de redenen waarom wij graag samenwerken met RecruitNow. In een wereld die zich niet per se kenmerkt door transparantie, bieden zij altijd real time inzicht in de behaalde resultaten. Dit zorgt ervoor dat wij kunnen inspelen op de behoeften van de verschillende partijen – en zo de beste manier kunnen vinden om hun vacatures te adverteren in tijden van het Coronavirus. Op deze manier helpen we elkaar om adequaat te reageren op de nieuwe omstandigheden in de arbeidsmarkt!

Geschreven door:

Sara van Es
Sara van Es

Country Manager - Netherlands
Adzuna


gerelateerde artikelen

Toon alleen:

nieuws blogs events