Google for Jobs in Nederland. Is het een game changer?

Google for Jobs in Nederland. Is het een game changer?

Google for Jobs (GfJ) is eindelijk live in Nederland, zes maanden na de “soft launch” in februari 2020. Merkwaardig genoeg is Nederland één van de laatste landen waar Google deze zoekfunctie beschikbaar maakt. En dat terwijl het één van de meest belangrijke markten is in Europa.
 
Het belangrijkste doel van Google is om het vinden van werk eenvoudiger te maken. Maar welke invloed heeft dit op de traditionele vacaturesites, uitzendbureaus en werkgevers?
 

Wordt Google een grote “disruptor” binnen de recruitmentindustrie?  

De kans dat Google een groot rekruteringsbedrijf of vacaturesite wordt, is vrij klein. Althans in de nabije toekomst. Hoewel het bedrijf interesse heeft getoond voor de branche, heeft het tot nu toe niet veel succes gehad. Herinnert iemand zich Google Hire? Waarschijnlijk niet. En dat zal ook in de toekomst niet gebeuren, want deze dienst wordt in september 2020 stopgezet.
 
Google zal de komende jaren voorzichtig zijn. Dit is al te zien in de naam, die in Nederland niet "Google for Jobs" is. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de meervoudige antitrust-boetes in Europa (8,25 miljard sinds 2017) of de klacht tegen Google die 23 vacaturesites in 2019 bij de Europese Unie hebben ingediend.
 
Omdat Google zo belangrijk is als zoekmachine, kun je verwachten dat het grote invloed gaat hebben met een functie die specifiek is gericht op werkzoekenden. Google “organische” zoekopdrachten voor vacatures is al goed voor ruim een derde van alle zoekopdrachten wereldwijd (100 miljoen clicks per dag). Nu alles wat met vacatures te maken heeft wordt gecentraliseerd in één specifieke zoekfunctie, wordt de zichtbaarheid op Google nog competitiever dan voorheen.
 

Wie kan op Google for Jobs verschijnen?  

Google heeft aangekondigd dat de zoekfunctie wordt gelanceerd met vier "launching partners": Randstad, Monsterboard, DPG Recruitment en de Rijksoverheid. Maar deze vier zijn niet de enigen die hun vacatures op Google for Jobs kunnen plaatsen. Ook Talent.com, net als andere wereldwijde vacaturesites, is partner van GfJ en ons team zorgt ervoor dat de vacatures van onze klanten correct op Google verschijnen.
 
In feite kan iedereen zijn of haar vacatures laten indexeren met voldoende tijd en middelen. De integratie is wel vrij technisch en het is nog moeilijker om het echt goed te doen. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert op Google, kijk je nooit naar de resultaten onderaan de pagina. Daarom kun je het beter goed doen als je zelf met Google for Jobs wilt integreren. 
 

Wat is de beste strategie om op Google for Jobs te verschijnen?

Doe het zelf op eigen risico of speel het veilig en werk met alle vacaturesites die op Google for Jobs verschijnen.
 
De eerste optie is kostbaar en moeilijk, omdat je één of meerdere medewerkers continu aan je SEO-strategie (search engine optimization) moet laten werken. Vergeet niet dat de concurrentie al hevig is en grote bedrijven teams hebben die zich specifiek met deze taak bezighouden.
 
De tweede optie is makkelijker te implementeren. Door je verkeersbronnen te diversifiëren met gevestigde partners van Google for Jobs, zoals Talent.com, kun je ervoor zorgen dat je altijd op GfJ verschijnt, terwijl je tegelijkertijd profiteert van het eigen verkeer van deze websites. Met andere woorden, het is waarschijnlijk goedkoper, sneller en geeft een beter rendement op je investering.

Geschreven door:

Harley van Swaay
Harley van Swaay

senior accountmanager
Talent.com


Toon alleen:

nieuws blogs events