het allerbeste recept voor succesvol werven -  een korte terugblik

het allerbeste recept voor succesvol werven - een korte terugblik

Het triggerde nogal wat mensen; dat allerbeste recept voor het succesvol werven van kandidaten. De parkeerplaats stond namelijk afgeladen toen de vijf grootste jobboards van Nederland hun insights deelden bij RecruitNow.
 
Met internationale sprekers van Jobrapido, Adzuna, Monsterboard, Talent.com en Joblift kunnen we niet anders dan de line-up ‘groots’ noemen. Er passeerden nogal wat trends en belangrijke onderwerpen de revue. Wij delen de vier belangrijkste trends met jou, zodat ook jij je recruitmentbudget optimaal kunt inzetten.

wat je écht moest onthouden

lage werkloosheid

De werkloosheid is sinds 2003 nog nooit zo laag geweest als nu. Op dit moment zijn er maar 284.000 werklozen op zoek naar een baan. Dat betekent 1,1 werklozen per vacature. Terwijl dit in 2015 nog 5,1 werklozen per vacature was. Door deze daling hebben de kandidaten het voor het uitkiezen. Zij zitten in de driver’s seat en kunnen daardoor steeds meer eisen stellen voordat ze een keuze maken voor een andere baan.  
 
Rob Brouwer, CEO van Jobrapido: “Dit kan je oplossen door data en technologie te koppelen. Hierdoor krijg je inzicht in de wensen van de kandidaat en daar kan je vervolgens je candidate journey op aanpassen.”

zet niet al je geld op één paard

Zorg niet dat je afhankelijk wordt van één jobboard, maar creëer een spreiding over meerdere boards. En verdeel daar je advertising budget over. Het is vervolgens belangrijk dat je jouw data meet om inzichten te verzamelen en je budgetspreiding te kunnen optimaliseren.
 
Maxime Droux, co-founder Talent.com: “Heb je zelf de kennis of de tijd niet om je advertisingdata inzichtelijk te maken, schakel dan een bureau in. Zij nemen je een hoop werk uit handen en kunnen je helpen bij het optimaliseren van je jobadvertising budget”.

video first, mobile second

Het gebruik van video’s in recruitment komt steeds meer voor, omdat het steeds makkelijker wordt om zelf video’s te maken en te editen. Uit onderzoek van Monsterboard blijkt dat video’s in je vacatureteksten leidt tot: 61% meer bezoekers, een stijging van 114% in het aantal sollicitanten en een hoger doorklikpercentage (CTR) van 50%.

blijf meten. blijf optimaliseren.

Ondanks de lage werkloosheid, zijn er voldoende kansen om kandidaten aan te trekken. Mits je in staat bent om data en technologie te gebruiken. Zorg dat je de data inzichtelijk én begrijpelijk maakt. Misschien wel samen met een bureau die daarin gespecialiseerd is. Want met deze data kan je jouw website, vacatureteksten en de gehele candidate journey blijven optimaliseren. En daarover werd ook nagepraat tijdens de netwerkborrel. Onder het genot van een hapje en een drankje.
 
Het was een uniek event waar internationale sprekers, die eigenlijk concurrenten van elkaar zijn, samen kwamen en hun krachten bundelden. Om de bezoekers te inspireren om het optimale uit hun jobadvertising budget te halen.  
 
Ook benieuwd of jij meer uit je jobadvertising budget kan halen of hoe je bovenstaande trends kunt toepassen binnen jouw organisatie? Neem dan contact met ons op via het contactformulier, bel ons via 06 30 18 88 12 of mail naar rene.hut@recruitnow.nl. Dan helpen we je graag verder. Onze slogan is niet voor niets ‘werken aan groei’

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events