zit jouw sollicitatieproces in de juiste flow?

zit jouw sollicitatieproces in de juiste flow?

Je vacatures staan online en misschien heb je ook nog wel een campagne online geknald om die vacatures een extra boost te geven. En dan… Loopt alles op rolletjes of gaat het niet zo lekker als je gehoopt had? En waar komt dat dan door? Grote kans dat ‘meneer data’ het antwoord weet.
 
Want data, verzameld in tools zoals Analytics of Hotjar, kunnen je vertellen waar het misgaat, maar ook wat het goed doet. Ook het aantal sollicitaties zijn een vorm van data die een hoop zeggen. Want vaak is dat toch wel de eerste graadmeter voor succes bij organisaties. Of juist het tegenovergestelde. Komen er geen of weinig reacties binnen, dan gaat er vaak een belletje rinkelen dat er vast iets mis is.

inzicht: waar gaat het mis (of juist goed)?

Maar wat is dat ‘iets’ dat misgaat dan? Om daarachter te komen, heb je verschillende online tools tot je beschikking. Eén daarvan is Google Analytics. Analytics verzamelt diepgaande en uitgebreide statistieken over de bezoekers op je website.
 
Bij één van onze klanten liep het aantal sollicitaties achter bij hetgeen vooraf verwacht werd. In Analytics kon je zien hoeveel bezoekers er überhaupt op de vacaturedetailpagina kwamen, welke pagina’s ze nog meer bekeken en of ze de bedankpagina van de vacature bereikt hadden. De online marketeers hadden diverse doelen hadden ingesteld. Zoals het aantal behaalde sollicitaties en de sollicitatie intentie (het aantal mensen dat op de sollicitatie-button klikt). Hierdoor konden we achterhalen dat er een groot verschil was ontstaan tussen de intentie en het daadwerkelijke aantal sollicitaties. Maar 22% van de mensen die wilden solliciteren, solliciteerde ook daadwerkelijk.

Google Analytics - gedragsstroom
Hotjar - heatmap

gedrag: wat doen die mensen eigenlijk op mijn website?

Maar hoe zorg je dat pageviews conversies worden? En hoe navigeren bezoekers door je website, waar haken ze af? Dit achterhaal je door inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag. Google Analytics is weer je vriend, maar Hotjar nu ook. Misschien zelfs een betere vriend, want met Hotjar kun je door heatmaps, recordings en scrolmaps zien hoe en waar bezoekers afhaken. Zo zie je per pagina hoe je bezoekers hun muis bewegen, hoe ze scrollen en waar ze op klikken. Hoe roder de kleur, hoe meer interactie.
 
Bij onze klant zagen we in de statistieken dat veel kandidaten afhaakten bij het sollicitatieformulier. Ze hadden dus al wel de intentie getoond om te solliciteren, maar het solliciteren zelf vonden ze vervolgens te moeilijk of kostte te veel tijd. Waar dat nou door kwam: je verliet de omgeving van de campagnepagina en kwam op de algemene website uit om te solliciteren. Deze omgeving had een totaal andere look-and-feel en de afleiding van andere vacatures was ook aanwezig. Daarnaast moest je een account aanmaken om te solliciteren en het uploaden van je cv was ook verplicht, wat voor veel kandidaten een drempel vormt (vooral op mobiel). Met deze inzichten konden we de flow aanpassen om de experience van de kandidaat te verbeteren.

optimalisatie: op naar de juiste flow

Nu je weet waar het misgaat, is het tijd om dit te fixen. En daar zijn meerdere oplossingen voor. Voor ons voorbeeld betekende dat het aanpassen van het formulier. Deze werd na de optimalisatie getoond in de omgeving van de campagnepagina. En alleen het hoognodige werd gevraagd: naam, e-mailadres, telefoonnummer en optioneel de mogelijkheid om je cv te uploaden. Het resultaat: veel minder afhakers. Waar eerst 22% de sollicitatie afrondde, is dat na de aanpassingen 92%.
 
Leer van de statistieken en pas die learnings ook meteen toe op het moment dat je een nieuwe vacature online plaatst, social banners maakt of een nieuwe contentpagina op je website ontwikkelt. Denk bij alles aan de beleving van de kandidaat en de reis die zij moeten doorlopen. En maak die zo leuk en makkelijk mogelijk. Want in de recruitment kan dat namelijk wél allebei 😉
 
Benieuwd of jouw sollicitatieproces de juiste flow heeft? Of wil je graag meer leren over Google Analytics of Hotjar? Haak ons aan. Onze online marketeers helpen je graag verder. Bijvoorbeeld met een training. Bel of mail ons via 06 30 18 88 12 of rene.hut@recruitnow.nl. Of stuur een bericht via ons contactformulier.

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content Marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events