woordenboek woensdag: G

woordenboek woensdag: G

Recruitment zit boordevol jargon en zelfs de meest doorgewinterde recruiter komt nog wel eens een woord tegen waarvan je denkt “wat betekent dat?”. Geen nood! Wij maken hier een dapper begin aan een recruitmentwoordenboek. Twee weken geleden de letter F. En deze week krijg je onze definitie op recruitmentjargon met de letter G.

de G van…

 

generaties

“vroeger was alles beter”.. een kreet die iedereen waarschijnlijk wel eens gehoord heeft van zijn of haar opa of oma. Want ja, die jeugd van tegenwoordig die doet maar wat. Generaties: we hebben er al jaren mee te maken. In dit artikel beperken we ons tot de generaties op de arbeidsmarkt. Want zij zijn immers jouw doelgroep.

generatie babyboomers

Geboren tussen 1945 en 1960 en hét gezicht van de vergrijzing. De eerste babyboomers zijn allang met pensioen en de latere babyboomers zullen de pensioenleeftijd binnenkort ook bereiken. Groei en vooruitgang is wat ze kennen als basis. De babyboomers die nog werken vinden pensioenopbouw en dichtbij het werk wonen het belangrijkste in (hun zoektocht naar) een baan.

generatie X

Geboren tussen 1961 en 1980. In de volksmond worden ze ook wel ‘de verloren generatie’ genoemd, omdat ze na de overvloedige jaren van de babyboomers geboren werden. Omdat deze generatie tussen de beruchte babyboomers en millennials inzit worden zij vaak vergeten. Maar toch hebben ze veel invloed gehad op de wereld en zijn ze anno vandaag de leiders van deze wereld. Online zie je deze doelgroep met name op Facebook en nieuwssites, op een desktop of tablet.

generatie Y

Geboren tussen 1981 en 1995. Ook wel millenials genoemd. Of generation next, digitale generatie, echoboomers, Google-generatie, game generation en ga zo maar door. Milennials zijn opgegroeid met een grote technologische vooruitgang. Ze begonnen hun digitale tijdperk met MSN en Hyves, maar in de loop der tijd transformeerde dat naar WhatsApp, Facebook en YouTube. In hun loopbaan vinden ze ondernemerschap, flexibel werken, sfeer en ontwikkeling erg belangrijk. 

generatie Z

Geboren tussen 1996 en 2019. Dit is de doelgroep die net komt kijken op de arbeidsmarkt: ze zijn nog aan het studeren of gaan op zoek naar hun eerste (bij)baan. Deze zoektocht vindt geheel op hun smartphone plaats. Eigenlijk net als de rest van hun leven. Want alles gebeurt online: 24/7. YouTube, Snapchat, Insta, WhatsApp, Netflix: name it and they are there.  

Google

Dé zoekmachine van Nederland. Of eigenlijk van de wereld. Iedereen heeft er wel eens van gehoord. Maar heb je ook wel eens gehoord van alle andere diensten die Google gelanceerd heeft om het werk van onze online marketeers mogelijk én een stuk makkelijker te maken? Wij zetten er een aantal voor je op een rijtje. En een voordeel: de diensten van Google zijn gratis te gebruiken! Geen aanschafkosten, maar meteen inzicht.

Google Ads

Google Adwords is het advertentieprogramma van Google waarmee je jouw advertentie in Google kunt laten verschijnen in de lijst met “gesponsorde koppelingen” of “advertenties”. Met Google Ads kun je reclame maken via tekst gebaseerde zoekadvertenties, grafische display-advertenties, YouTube-videoadvertenties en in-app mobiele advertenties.

Google Display

Je kent het wel: na een avond vakanties zoeken, komt de ene na de andere aanbieding van Tui, KLM of Sunweb voorbij. Of je ziet ineens allemaal ads (advertenties) voorbijkomen van bruidsmodezaken nadat je op Facebook hebt aangegeven dat je verloofd bent. Of het nu gaat om remarketing of targetting op basis van interesses. Grote kans dat de advertenties zijn opgezet vanuit Google Display.
 
Met het Google Display Netwerk kun je mensen bereiken terwijl zij op hun favoriete websites browsen, een YouTube-video aan een vriend laten zien, hun Gmail-account checken of mobiele apparaten en apps gebruiken. Dit doe je met grafische display-advertenties.

Google Search

Reclame op basis van tekst gebaseerde zoekadvertenties. Beter bekend als de gesponsorde advertenties die je altijd bovenaan in Google ziet.

Google Analytics

Google Analytics is een tool van Google waarmee je diepgaande en uitgebreide statistieken kunt verzamelen over de bezoekers op je website. Niet alleen in de hoeveelheid bezoekers op je site, maar je krijgt ook inzicht in het gedrag van je bezoekers. En hoe deze bezoekers op je website terecht zijn gekomen (en waar ze weer afhaken).
 
Het leuke aan een woordenboek is: het is nooit af. Dus weet jij nog een term die niet mag ontbreken in deze lijst, maar er nu niet in staat? Stuur hem in, dan voegen wij hem toe. 😊

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content Marketeer
RecruitNow


Gerelateerde artikelen

premium woordenboek woensdag: E
10 april 2019
blogs

woordenboek woensdag: E

premium woordenboek woensdag: F
24 april 2019
blogs

woordenboek woensdag: F

Toon alleen:

nieuws blogs events