wat is campagne voeren en waarom zou je het doen?

wat is campagne voeren en waarom zou je het doen?

“Ah, campagnetijd. Dat is toch die periode voor verkiezingen waarin politiek Den Haag overal hun gezicht laat zien om stemmen te winnen?” Dat is waar je al snel aan denkt, als je het over campagne voeren hebt. En dat klopt ook, maar het is niet alleen weggelegd voor de Ruttes, Klavers en Bumas onder ons. Campagne voeren is voor iedereen. Maar wat is het nou precies?

De Tweede Kamer geeft campagne voeren deze definitie: “Tijdens de verkiezingscampagne maken ze reclame voor hun politieke partij. Ze leggen uit wat de partij wil en hoe ze dat voor elkaar willen krijgen. […] Elke politieke partij wil bereiken dat zoveel mogelijk mensen stemmen op de partij.”

hoort iemand mij?

Reclame maken. Dat is campagne voeren in een notendop. Je hebt een boodschap en die wil je bij zoveel mogelijk (relevante) mensen krijgen. Spreek je dan random mensen aan om jouw boodschap te vertellen? Lekker met losse flodders schieten. Nee, om effectief te zijn heb je een plan nodig. Een campagneplan, zodat een campagne kaders krijgt om de boodschap goed over te brengen: een bepaalde tijdsperiode, doelen, groepen die je wel of niet aanspreekt. En reclameuitingen die de boodschap tekstueel en (audio-)visueel vormgeven. Dat geldt voor iedereen die een campagne voert.

Bron: Giphy  

 

iedereen voert campagne

Tenminste, als je iets te verkopen hebt. Dat kan een politiek ideaal zijn, maar ook een mening, product of dienst. Of een baan. Want in recruitment werkt het niet veel anders. De politieke partij is de organisatie en de stemmen zijn nieuwe medewerkers, maar het principe blijft. Je maakt reclame om banen te verkopen aan mogelijke kandidaten. De verkiezingscampagne wordt een wervingscampagne. 
 

medewerker gezocht

En dat is hard nodig. Zeker in de huidige markt. Want door heel Nederland loopt het personeelstekort op en hebben bedrijven steeds meer moeite om genoeg én het juiste personeel te vinden. Het aantal actief werkzoekenden blijft dalen, terwijl het aantal openstaande vacatures blijft stijgen. Maar het is niet alleen maar ellende. Elk jaar komen er weer scholieren en studenten de arbeidsmarkt op en is er een grote groep mensen die ‘latent’ op zoek naar werk zijn. Deze latente werkzoekenden zijn de mensen die niet actief op zoek zijn, maar wel openstaan voor een nieuwe baan. En die groep is 3,7 keer groter dan de actief werkzoekenden. Hengels klaar? Vissen maar!

 Bron: Giphy

 

en nu dan?

Er is dus een hele groep aan latent werkzoekenden die mogelijke kandidaten zijn. Alleen zitten deze mensen niet op jobboards en vacaturesites, want ze zijn niet actief op zoek naar een baan. Hoe bereik je deze groep dan? Het zou zonde zijn om de latente groep links te laten liggen. En belangrijker: hoe krijg je ze zover om bij jou te solliciteren? Met een wervingscampagne. Want jij hebt een boodschap en die wil je bij zoveel mogelijk mensen krijgen, toch? Hoe je jouw boodschap dan bij al die mensen krijgt, vertellen we je volgende week. 
 

Geschreven door:

Naomi den Hollander
Naomi den Hollander

Videospecialist


Gerelateerde artikelen

premium post and pray. Yay or nay?
18 april 2019
blogs

post and pray. Yay or nay?

Toon alleen:

nieuws blogs events