waar stopt de campagnefunnel?

waar stopt de campagnefunnel?

Of er aan het eind van elke regenboog een pot met goud staat, is nog maar de vraag. Maar dat elke campagnefunnel eindigt op een landingspagina, is een zekerheid. Want met al die verschillende ingangen (social posts, banners, video), moet er ook een uitgang zijn. Een plaats waar de storytelling van je campagne bij elkaar komt. Een eind goed, al goed. Maar op welke pagina eindig je dan?

Van wat een campagne kost tot welke soorten campagnes er zijn, de rol van employer branding, post & pray, campagne voeren in recruitment, hoe je überhaupt je doelgroep bepaalt, de voor- en nadelen van crossmediaal campagne voeren en hoe je gebruik maakt van een zomerse inhaker in je campagnes. De afgelopen weken heb je veel kunnen leren over campagnevoeren. Nu zijn we bij de “laatste stap”, de landingspagina.


Bron: Giphy


landingspagina

Elke pagina waar je op terechtkomt, bijvoorbeeld via een social ad, is een landingspagina. Nogal wiedes en breed, want dat kan eigenlijk elke pagina op jouw recruitmentsite zijn. Of het een logische pagina is, hangt af van je call-to-action. Maar als het goed is, heb je vóór de start van de campagne nagedacht over die pagina. Met welke verwachting komen mensen daarop terecht? Wat voor verwachtingen schept de stap ervoor en wat wil je dat bezoekers op de pagina gaan doen? In de meeste situaties gebruik je als landingspagina: een specifieke vacature, een vakgebiedpagina of een speciaal ontwikkelde campagnepagina. 


vacature-detailpagina

Zijn jouw campagne-uitingen gericht op een specifieke functie? Dan is jouw landingspagina waarschijnlijk een vacature-detailpagina: de vacature dus. Wanneer je hier voor kiest, moet je zeker weten dat de doelgroep niet meer 'warm gemaakt' hoeft te worden. En dat de uitingen zó zijn gemaakt dat ze ook een vacature verwachten aan te treffen. Bijvoorbeeld met een call-to-action die zegt: 'bekijk de vacature' of 'solliciteer nu'.


vakgebiedpagina

Een vakgebiedpagina is op de website de stap vóór een vacature-detailpagina. Deze pagina is ingestoken op een bepaald vakgebied en er kunnen verschillende vacatures bij horen of onder vallen. Denk bijvoorbeeld aan een pagina die gaat over werken in de techniek. Vanuit die pagina kan een bezoeker doorklikken naar een specifieke vacature voor bijvoorbeeld elektromonteur, installatiemonteur of werkvoorbereider.


campagnepagina

Wanneer je te maken hebt met een doelgroep die nog niet bekend is met een vakgebied of functie, of die enthousiast gemaakt moet worden, schiet je weinig op met een vacature-detailpagina of vakgebiedpagina als landingsplek. Deze doelgroep moet eerst geprikkeld worden en dat doe je het beste met een campagnepagina die speciaal afgestemd is op de doelgroep. Om die doelgroep enthousiast te krijgen wordt er meestal gewerkt met een creatief concept; een 'kapstok' waar alle uitingen op afgestemd zijn. Een goed voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de campagnepagina's die wij speciaal voor Teamflex en voor Securitas mochten ontwikkelen. 

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events