de voor- en nadelen van crossmediaal campagne voeren

de voor- en nadelen van crossmediaal campagne voeren

Crossmediaal. Het klinkt bijna als iets uit Star Trek: “Spock, activeer de crossmediale intergalactische laserstraal”. Had zomaar gekund, maar het is geen sciencefiction… Wat is dat crossmediaal campagne voeren dan wel? Laten we beginnen met een definitie.
 
Indira Reynaert, media- en digitale cultuurwetenschapper, geeft in haar boek Basisboek crossmedia concepting de volgende definitie: “Er is sprake van crossmedia indien er een kruisbestuiving bestaat van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele devices en live-events, waarbij de verschillende media mediumspecifieke betekenissen communiceren welke deel uitmaken van een universeel doel.
 
Met andere woorden: ’s Ochtends zie je een advertentie in de krant, in de auto hoor je een radiospotje van dezelfde adverteerder en op Facebook komt er ook nog een post van dezelfde adverteerder in jouw tijdlijn voorbij. Dit gaat opvallen en bewust of onbewust ga je hier iets mee doen. De crossmediale campagne heeft zojuist zijn werk gedaan.”
 
Let op! Een boodschap die via meerdere kanalen loopt is niet meteen crossmedia. Een campagne valt pas onder crossmedia wanneer er meerwaarde gecreëerd wordt. En elk medium een aangepaste boodschap heeft. Het is dus eerder een interactieve beleving van een merk of product. Je creëert een verhaal (story) die door meerdere kanalen wordt beleefd, waardoor de kandidaat nauwer betrokken raakt.

 

alle voordelen van crossmediaal campagnevoeren op een rijtje

+++ de betrokkenheid en interactie met je opdrachtgever of kandidaat wordt verhoogd

Door het verhaal op te bouwen via verschillende mediakanalen en te linken naar die kanalen, prikkel je de lezer om ook jouw andere kanalen te bezoeken. Je zet ze in beweging, richting je bedrijf. En daar hebben we het eerste voordeel al te pakken: je verhoogt de betrokkenheid en interactie met de kandidaat met een crossmediale campagne. Waardoor de binding met de kandidaat wordt versterkt.

+++ de boodschap blijft beter hangen

Je verspreidt jouw boodschap op diverse momenten via meerdere kanalen. Grote kans dat jouw doelgroep de advertentie dan ook meer dan één keer te zien krijgt. Je vergroot de kennis van de doelgroep over jouw merk, waardoor de houding van de (potentiele) kandidaat en mogelijk ook het gedrag verandert.

+++ je bereikt verschillende doelgroepen

Elke doelgroep heeft zijn eigen voorkeurskanaal. Waar generatie Z vooral actief is op Snapchat en YouTube, bereik je de 50-plusser eerder via de krant of lineaire tv. Door je boodschap op verschillende kanalen de wereld in te sturen, bereik je online de mensen die je bericht offline niet lezen (of zien).

+++ je bespaart tijd

In het begin ben je misschien wel meer tijd kwijt, maar dit betaalt zich later dubbel en dwars terug. Omdat je vooraf al goed nadenkt en een mediastrategie bepaalt, weet je goed wat je waar wilt vertellen of laten zien en wanneer je dat doet. Tijdens het ontwikkelen van de campagne houd je daar dan ook rekening mee. Want op de draaidag van je tv-commercial laat je ook meteen de foto’s maken voor de website, flyers en (social en/of display) banners. Scheelt je weer wat tijd van wanneer je alles op losse dagen moet uitvoeren, omdat je vooraf niet goed hebt nagedacht over je media-inzet.

heeft het ook nog nadelen, dat crossmediaal campagnevoeren?

--- het kost je geld

Al die middelen ontwikkelen kost je (een hoop) geld. En waarschijnlijk heb je al moeite om je budget te verdelen. Maar het goede nieuws is: het kan je ook weer geld opleveren. Op het moment dat jij jouw kandidaten blijft verleiden tot actieve deelname in de communicatie rondom jouw merk, realiseer je een steeds hoger niveau van betrokkenheid. En betrokken klanten zijn loyaler, geven meer uit en misschien wel het allerbelangrijkst: zorgen voor positieve mond-tot-mond reclame. En dat bespaart je dus geld (en tijd).

--- weet je alles wel met meten?

Data is alles in de online marketing wereld, want meten is weten én sturen. Maar bij een crossmediale campagne is je data een stuk lastiger te meten. Het directe verkeer van je campagnesite neemt misschien toe, maar hoe die bezoekers van jou gehoord hebben zal altijd de vraag blijven. Je kan natuurlijk wel inzien of bezoekers via Facebook, Google of een jobboard binnenkomen. Maar via welk offline kanaal ze bij je terecht komen dat blijft een raadsel. Want heb je een tv-spot, dan weet je kijkcijfers, maar wie die kijkers precies zijn en of ze ook daadwerkelijk kijken blijft een raadsel. Plak je alle lantaarnpalen van je dorp vol met stickers, heb je geen idee wie erlangs is gelopen en je stickers ook daadwerkelijk gezien hebben. Of je jouw beoogde doelgroep hebt bereikt, is dus moeilijk te achterhalen. Tenzij je een kleine enquête verspreidt onder de websitebezoekers.
 
Kortom, elk voordeel heeft zijn nadeel. Maar bij crossmediaal campagne voeren wegen de voordelen wel zwaarder dan de nadelen. Mits je er vooraf goed over hebt nagedacht. En je de voordelen van elk medium die je inzet optimaal benut. Zo vergroot je de betrokkenheid van jouw (potentiele) klanten met je merk.
 
Meer weten over campagne voeren? Of hoe wij jou daarbij kunnen helpen? Bel of mail ons via 06 30 18 88 12 of rene.hut@recruitnow.nl of stuur ons een bericht via ons contactformulier.

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content Marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events