verhoog sollicitaties door relevant te zijn

verhoog sollicitaties door relevant te zijn

Dit jaar verwacht het UWV meer dan 1 miljoen vacatures. Hoe gaan we al deze vacatures vervullen? Tijdens het seminar ‘Verhoog sollicitaties door relevant te zijn’ op 31 mei stonden we stil bij deze uitdaging, kansen én mogelijke oplossingen.

de uitdaging

Gemiddeld is 44% van de vacatures moeilijk vervulbaar. Dit zijn vacatures die langere tijd open staan en waar enerzijds kandidaten op solliciteren die niet de juiste kwalificaties hebben. En waar anderzijds überhaupt te weinig sollicitaties op binnenkomen. Eén van de oplossingen die ter sprake kwam was het aanpassen van de vacatureteksten. Door je doelgroep goed te kennen kan je in de tekst handig inspelen op zijn drijfveren en behoeften. Daarnaast is het voor iedere doelgroep van belang de leesbaarheid van de tekst optimaal te maken en de tone-of-voice aan de doelgroep aan te passen.

voorbeeld

Voor kandidaten uit generatie X leg je de nadruk op zekerheid, pensioenopbouw en het ervaren team. Generatie Y hecht voornamelijk waarde aan de doorgroeimogelijkheden in de vorm van promotie en salaris. Terwijl flexibiliteit, een gezellige sfeer en ruimte voor vernieuwing voor generatie Z doorslaggevend kunnen zijn. Wat doe je als meerdere doelgroepen in aanmerking komen voor dezelfde functie? Dan maak je ook meerdere vacatureteksten die elk een specifieke doelgroep aanspreken. Zo vergroot je de vijver waarin je vist.

de techniek

Met een goede, doelgroepgerichte vacature die geschreven is op het behalen van conversie, ben je er nog niet. Het is belangrijk om de doelgroep te bereiken op de kanalen die hij gebruikt, zoals social media kanalen, websites over zijn of haar interesses etc. De volgende stap is om hem te herinneren aan zijn eerdere bezoek met retargetting. Ook hierbij is de content belangrijk, je wilt niet als een stalker overkomen. De laatste fase is de activatiefase waarbij je het bezoek omzet in een conversie: de sollicitatie.

candidate experience

Mobile-proof. Millenials gebruiken hun smartphone gemiddeld 5 uur per dag. Cijfers van Indeed tonen bovendien dat elke minuut die je sollicitatieproces duurt, je tot 4 % van de kandidaten kost. Een website die niet mobile-proof is, is geen optie meer.

Mobiel solliciteren. Tijdens het seminar werd de sollicitatieflow van 's werelds bekendste blauw-gele woonwinkel getoond. Hier waren niet alleen veel te veel kliks nodig, ook bleek de website niet mobile-proof. Bij de laatste stap werd zelfs duidelijk dat mobiel solliciteren sowieso niet mogelijk is.

Formulier. Een ander voorbeeld toonde een sollicitatieformulier waarin de gegevens maar op één exacte manier ingevuld konden worden. Een opname van een kandidaat die (tevergeefs) probeerde dit formulier in te vullen, maakte dit pijnlijk duidelijk.

Kortom: een slechte candidate experiece kost je sollicitanten.

de oplossing

Wij kennen jouw doelgroep, misschien wel beter dan jij. Raken hem met relevante content en campagnes. En zetten websitebezoek om in conversies: sollicitaties die jou helpen je vacatures te vervullen.

koffie?

Met al jouw vragen op het gebied van Recruitment Marketing, Recruitment Sites, Recruitment Insights en Recruitment Optimalisatie, kan je bij ons terecht. Je bent van harte welkom voor een kop koffie en een goed gesprek.

contact

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer


Toon alleen:

nieuws blogs events

Sluiten

contact

Hoe wil je bereikt worden?
Ik ga akkoord met het privacy statement.