"the art of": campagne voeren in recruitment

Campagne voer je omdat je een boodschap hebt. Een boodschap die je bij een grote groep mensen wilt krijgen. En of dat nou “Yes we can” of “Make America great again” is, jij wilt dat jouw boodschap gehoord wordt. Het liefst door de juiste mensen en zo snel mogelijk. Om dat voor elkaar te krijgen, heb je een plan nodig. Een plan de campagne.

Hetzelfde geldt voor een wervingscampagne; daar heb je ook een plan van aanpak nodig. Een strategie om jouw boodschap bij de kandidaten te krijgen. Een manier om ze zover te krijgen dat ze op jouw vacatures gaan solliciteren. En die strategie is het inspireren, verleiden, activeren en binden van je kandidaten, ofwel het IVAB-model. Misschien ken je het als AIDA (niet de musical) of touch-tell-sell, maar het IVAB-model komt op hetzelfde neer. 
 

de i van inspireren

Je weet wat je wilt vertellen en je kent de doelgroep. Je weet ook dat er actieve en latente werkzoekenden zijn. Vooral bij de latente groep is het IVAB-model van belang. Actief werkzoekenden zijn al op zoek naar vacatures en weten heel goed wat ze willen. De latente groep weet dat niet, maar staat open voor suggesties. Suggesties die jij kunt geven door ze te inspireren. Met creatieve banners, video’s en teksten die samen een verhaal vertellen. Dat ze niet meteen solliciteren, maakt niet uit. Want jij wilt ze eerst prikkelen, warm maken voor een nieuwe baan. Dat is wat inspireren is: een herkenbare situatie creëren waarmee de latente kandidaat zich kan identificeren. Door die herkenning gaat een kandidaat denken: “Hm, dat lijkt me wel wat.” 
 

make them an offer they can’t refuse

De latente doelgroep is nu warmgemaakt voor een nieuwe baan. Maar dat betekent niet dat deze kandidaten al zover zijn om hun huidige baan op te zeggen. Ze hebben een extra duwtje in de rug nodig om zichzelf ervan te overtuigen dat een baan bij jouw organisatie de moeite waard is. En dat verleiden doe je met de sterkste pluspunten of unique selling points (usp’s) van jouw organisatie. Zoals het salaris, opleidingsmogelijkheden en leuke extra’s als een laptop of auto van de zaak of de ijzersterke cultuur. Het kan van alles zijn, zolang het maar de belangrijkste usp’s zijn voor jouw doelgroep. 

Bron: Giphy

de oogst binnenhalen

Je kandidaat is geprikkeld door de storytelling en overtuigd door de sterkste usp’s van jouw organisatie. Tijd om de zaadjes die je hebt geplant te oogsten. Je boodschap is nu zo concreet mogelijk: solliciteer op mijn vacature. Want dat is je uiteindelijke doel geweest: activeren tot sollicitatie. 
 
Het is een beetje als een vakantie boeken. Je wilt op vakantie, maar weet nog niet precies waarnaartoe. Dus ga je naar een boekingssite en laat je je inspireren door foto’s, video’s en verhalen voor je een besluit maakt. Je bekijkt accommodaties, pluspunten en extra’s die elke bestemming heeft. De vakantie die het best bij jou past is de vakantie die je boekt. Zo werkt het ook voor latente kandidaten. De werkzoekende werd een sollicitant en de sollicitant een medewerker. Nu begint misschien wel de belangrijkste fase: binden. Want na alle moeite die je hebt gedaan, wil je natuurlijk dat de medewerker bij je blijft. Als werkgever ben jij hier verantwoordelijk voor. Dat begint bij het waarmaken van de beloftes die je tijdens de campagne hebt gedaan.
 

niet één, maar meerdere wegen naar Rome

Nou lijkt het misschien alsof elke latente kandidaat het hele IVAB-traject van begin tot eind doorloopt. Een grote groep van de werkzoekenden moet je inderdaad eerst inspireren, dan verleiden en uiteindelijk activeren. Een andere groep hoef je alleen maar te verleiden en ze gaan al over tot een sollicitatie. Iedereen die al dan niet actief op zoek is naar een baan beleeft hun zoektocht op een andere manier. De één is er na twee weken al uit, terwijl een ander er drie maanden overdoet om een beslissing te maken. De fases lopen dan ook niet lineair, maar door elkaar heen. 
 
Meer weten over campagne voeren? Of hoe wij jou daarbij kunnen helpen? Bel of mail ons via 06 30 18 88 12 of rene.hut@recruitnow.nl of stuur ons een bericht via ons contactformulier.

Geschreven door:

Naomi den Hollander
Naomi den Hollander

Videospecialist


Toon alleen:

nieuws blogs events