wat je kan leren van: Coolblue en eerste hulp bij keuzestress

wat je kan leren van: Coolblue en eerste hulp bij keuzestress

Als een bedrijf hip, sympathiek, grappig en succesvol wil overkomen, dan klinkt het al snel “ik wil een vacaturetekst, website of klantenservice zoals Coolblue”. Een beetje afgezaagd? Misschien. Maar ook begrijpelijk, want het merk is ongekend populair, blijft vernieuwend en is een fantastisch voorbeeld van digitale transformatie.  

Waarom zouden we daar niet van leren? Juist in de recruitmentbranche waarbinnen de verschillen groot zijn en er op het gebied van digitale transformatie nog veel winst valt te behalen. Daarom bespreken we in deze serie de lessen die we van Coolblue kunnen leren. Mét elke keer ook meteen een handige tip. 
 

keuzes maken

Keuzevrijheid is een groot goed. We mogen zelf bepalen welke studie of opleiding we willen doen. Waar we willen werken en wonen. Of we wat van de wereld willen zien en welke van de 196 landen dan. Al zijn nu we iets beperkter in die opties. Anyway, het hebben van keuzes is mooi. Maar volgens de Amerikaanse psycholoog Barry Schwartz maakt het hebben van teveel keuzes ons ongelukkig. We raken overweldigd en ervaren keuzestress. En als de gemaakte keuze tegenvalt, dan kunnen we maar één persoon de schuld geven: namelijk onszelf. Dat is geen fijn gevoel. 


less is more

Schwartz rekende uit hoeveel mogelijkheden hij had om bij zijn plaatselijke elektronicawinkel een stereoset te kopen. In alle mogelijke combinaties met boxen, snoeren, stereo etc. kwam hij op 1,6 miljoen opties. Dat is een hoop keuze! Verwonderen – een centrale waarde bij Coolblue – uit zich dan ook niet in een oneindige keuzelijst van álle smartphones of televisies die te koop zijn in de wereld. Maar juist door minder aan te bieden.


eerste hulp bij keuzestress

“Het prijsverschil tussen de goedkoopste 55 inch-televisie en de duurste, is drieduizend euro", volgens Coolblue beginbaas Pieter Zwart. "Maar wat is het verschil? Dat uitzoeken is voor de meeste consumenten niet te doen.” Niet voor niets is het aanbod daarom beperkter. En kan je ook heel gemakkelijk een aantal producten vergelijken met elkaar. Soms wordt de keuze voor je gemaakt met Coolblue’s keuze. Kies je voor een product met dit 'label', dan weet je honderd procent zeker dat het goed is. Want het advies wordt gegeven door de expert in kwestie.
 

het kiezen van de juiste baan

Binnen recruitment gaat het natuurlijk om een iets grotere keuze dan een nieuwe stofzuiger of camera. Een nieuwe baan heeft impact op je hele leven en dus wil je een weloverwogen keuze maken. En daar kun jij als werkgever, uitzendbureau of detacheerder een verschil in maken.
 

tip van RecruitNow

Help kandidaten met keuzes maken en verminder hun keuzestress. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken om vacatures te filteren. Een gemiddeld uitzendbureau heeft honderden vacatures online staan. Door de juiste filters aan te zetten, krijgen werkzoekenden een veel specifieker resultaat te zien (less is more). “Wil je een baan in productie, in een straal van 5 kilometer rondom Utrecht, 24-32 uur per week en op hbo-niveau? Dan passen deze 4 vacatures bij jou”. Maar ook de optie om vacatures te vergelijken, uitgelichte of gerelateerde vacatures en recensies of testimonials kunnen van invloed zijn op die keuze.

meer weten?

Bijvoorbeeld hoe jij jouw sollicitanten kunt helpen bij hun zoektocht naar de juiste vacature op jouw recruitmentsite? We helpen je graag! Mail naar René Hut via rene.hut@recruitnow.nl.

Geschreven door:

Naomi den Hollander
Naomi den Hollander

marketing specialist
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events