hoe onderscheid je jezelf in het sollicitatieproces?

hoe onderscheid je jezelf in het sollicitatieproces?

“Als een kandidaat eenmaal op mijn website is, dan solliciteert hij wel”. Zomaar een quote van een willekeurige werkgever. Maar is dat wel zo? Want a: je moet die kandidaat eerst maar eens op je vacaturedetailpagina krijgen en b: als jij een draak van een formulier hebt, haakt het merendeel af. En vergeet reden c t/m z vooral niet.
 
Het sollicitatieproces kent tientallen in- en uitstappunten. Banners, je recruitment website, social posts, je sollicitatieformulier en bedankpagina en niet te vergeten de vacaturetekst. Allemaal touchpoints die jij kunt beïnvloeden. Hoe? In dit artikel geven we je per touchpoint een tip of voorbeeld van hoe jij jezelf kunt onderscheiden van de concurrent in het sollicitatieproces.

targetting met banners

Je kent ze wel. Die banners die je ziet als je jezelf aan het oriënteren bent op je volgende vakantie. Ineens zie je overal uitingen van Tui en KLM terugkomen. Op Nu.nl, in je mailbox en ook op social media. Retargetting noemen we dat. En dat kan je natuurlijk ook toepassen in jouw recruitmentstrategie. Toon mensen die al een vacature van jou hebben gezien, nog meer relevante vacatures. Of maak jouw doelgroep warm voor je werkgeversmerk door te adverteren met catchy video’s. Zo creëer je een extra ingang naar jouw einddoel: die felbegeerde sollicitatie.

social media

Alleen platte tekst, een paar extra emoji’s erbij of zelfs een afbeelding of video toevoegen om je social post opvallender te maken. Er is heel veel mogelijk om jouw boodschap via social te verspreiden. Maar met al die honderden posts per dag waarin vacatures worden gepusht, moet je wel opvallen. Anders zijn dan de concurrent. Bijvoorbeeld door Instant Experience in te zetten. Daar kan je een verhaal vertellen door tekst, video, beeld en geluid te combineren. En er meteen een leadformulier achter plakken, zodat je ook gegevens verzamelt van jouw doelgroep.

vacaturetekst

Single Job Campaign - Easy Event CrewHet nummer één arbeidsmarktcommunicatiemiddel. En vaak ook de eerste aanraking van een kandidaat met jouw organisatie. Wist je trouwens dat 34% van de werkzoekenden zijn eerste indruk baseert op de vacaturetekst? Belangrijk dus dat je de kandidaat hier al overtuigt waarom werken bij jou zo leuk is. Voorzie ze van voldoende informatie over de bedrijfscultuur, arbeidsvoorwaarden en uiteraard de functie-inhoud.
 
TipWees concreet in je vacaturetekst: wat is marktconform salaris, hoe ziet een werkdag eruit en hoe is de werksfeer? Dit kan in woorden, maar uiteraard ook gecombineerd met beelden.
 

recruitment site

Recruitment site - RochdaleHet visitekaartje van jouw werkgeversmerk en de plek waar alles samen komt. Dat is wat jouw werken-bij-site moet zijn. Hier vertel je jouw verhaal: waarom is het zo leuk of mooi om bij jouw organisatie te werken, wat maakt jou uniek, hoe denken werknemers over het bedrijf of de sollicitatieprocedure. En natuurlijk staan ook jouw vacatures op de recruitmentsite. Gevolgd door een kort formulier en een onderscheidende bedankpagina en/of bedankmail.
 
TipDenk bij alles wat je creëert voor je recruitmentwebsite aan de (ideale) kandidaat. En stem daar je uitingen op af. En zorg dat de flow op mobile net zo soepel (of misschien nog wel soepeler) verloopt als op desktop.

 

sollicitatieformulier

Een account moeten aanmaken voordat je kan solliciteren, cv uploaden als verplicht veld op mobiel, 20 invoervelden of een veld maar op één bepaalde manier kunnen invullen. Allemaal afhaakmomenten. Terwijl de kandidaat al de intentie heeft getoond om bij jou te solliciteren. Ze hebben niet voor niets op die sollicitatiebuttton geklikt. Maar als jij het de kandidaat te moeilijk maakt, is de kans groot dat die sollicitatie er nooit gaat komen. Maak het daarom zo makkelijk mogelijk voor de kandidaat. Vraag alleen datgene wat je echt nodig hebt: naam, telefoonnummer en e-mailadres. Al het andere kan je ook in een verder stadium vragen. En wil je dat cv toch hebben vanaf het allereerste moment? Voeg het dan toe als een optioneel veld (niet verplicht). Want wie heeft zijn cv nu op z’n smartphone staan? Zou zonde zijn als sollicitanten daardoor een sollicitatie niet kunnen afronden.
 
TipSolliciteer eens bij je eigen organisatie. Schrijf op waar je tegenaan loopt en zet de timer aan om te kijken hoe lang je er eigenlijk over doet om het formulier in te vullen. Bespreek de uitkomsten vervolgens met je webbouwer, content beheerder of online marketeer en bepaal hoe je het formulier kunt verbeteren. Zodat het voor de kandidaat nóg makkelijker wordt om bij jou te solliciteren.

gesolliciteerd. En nu?

Yes, de kandidaat is overtuigd en heeft gesolliciteerd. En nu dan? Dan komt er (als het goed is) een bedankpagina, met een unieke url. Zodat jij kan meten hoeveel mensen de sollicitatie hebben afgerond. En zodat de kandidaat weet dat de sollicitatie is gelukt. De bedankpagina is, naast de bedankmail, een goed moment om te vertellen wat de kandidaat nu kan verwachten.

TipGeef op de bedankpagina antwoord op de vragen: ‘Binnen hoeveel dagen krijg ik reactie?’, ‘Bij wie kan ik terecht als ik toch nog vragen heb’, etc.

First things first. Probeer niet alles in één keer aan te passen. Begin met datgene waar de meeste winst op valt te behalen. Waar zit nu de grootste pijn? Voor de een is dat de vacaturetekst, voor een ander het sollicitatieformulier. En heb je geen idee waar je moet beginnen? Haak ons aan. Wij helpen je verder. Bel of mail ons via 06 30 18 88 12 of rene.hut@recruitnow.nl. Of stuur een bericht via ons contactformulier.

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content Marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events