jingle bells en pepernoten: met je recruitment inspelen op het feestseizoen

jingle bells en pepernoten: met je recruitment inspelen op het feestseizoen

De feestdagen: “It’s the most wonderful time of the year!” Voor velen dan tenminste. En dat begint al bij Black Friday, Halloween en Sinterklaas. En eindigt weer met kerst en oud & nieuw. Of misschien pas na Valentijnsdag. Een periode waarin je, op de kerstgroet na, in recruitmentland niet zoveel meer ziet gebeuren online.
 
Toch blijkt uit onderzoek dat de decembermaand juist een erg goede periode is om sollicitanten te inspireren. Dus ons advies: voeg wat extra glans toe aan je recruitmentmarketing in de aanloop naar het einde van het jaar. Zo trek je de aandacht van je potentiële kandidaten én draag je op jouw manier bij aan een feestelijke sfeer. Hoe je dat kan doen? Wij geven tips hoe je met je social posts, vacatures en website op het feestseizoen kunt inspelen.

social posts

Met afbeeldingen, het aanpassen van je teksten en het plaatsen van emoticons kan jij jouw social posts al helemaal december-ready maken ❄️. Voeg bijvoorbeeld een kerstboom toe aan je bedrijfslogo en laat die op meerdere plekken terugkomen. Of deel tips over hoe je jouw werkdagen tijdens de kerst in de zorg tóch nog feestelijk en gezellig kunt maken.
 
De social posts die je schrijft, kun je onder andere laten landen op een vacature of algemene employer branding pagina. Op deze pagina kan je dan vertellen (of laten zien) wat jullie als organisatie doen voor je personeel tijdens de feestdagen. Is meteen weer een stukje binding met je doelgroep. En vergeet vooral niet om een call to action toe te voegen aan je social post of webpagina: “Wil jij erbij zijn? Kom dan bij ons werken.”

vacatures

Heb jij een vacature openstaan? Pas ’m dan eens aan. Speel in op het feestseizoen, echt, dat moet je doen. Maak van je vacature een leuk gedicht. Wedden dat iedere lezer er dan voor zwicht? Gratis tip: zet ook de normale versie online. Als een soort naslagwerk, vind de kandidaat fijn.
 
Maar zonder dollen. Speel in op het feestseizoen. Kandidaten zijn in een andere stemming dan bijvoorbeeld tijdens de zomer. Ze denken wat meer na over het komende jaar. Of ze nog happy zijn of misschien toch een andere baan moeten zoeken. Een nieuw jaar is een frisse start. En voor veel mensen hoort daar een nieuwe baan bij. Met die kennis, kun je dus vrij makkelijk op het gevoel van kandidaten inspelen door de intro van je vacaturetekst aan te passen. En zijn de feestdagen voorbij? Vergeet dan niet om je vacatures in dichtvorm en winterse teksten weer aan te passen naar een normale variant. Want na december is iedereen de gedichten wel weer zat.

website

En als je social posts en vacatures helemaal into de feestdagen zijn, vergeet dan ook niet om je (werken-bij-)site in winterse sferen te brengen. Dat kan al met iets kleins. Een foto van het hele team in “foute” kersttruien in de header van je vacaturedetailpagina. Of plaats de aftermovie van het kerstevent of de -borrel van 2018 bij de aankondiging van dit jaar, om alvast in de stemming te komen.
 
Wil je helemaal losgaan tijdens de winter- en feestmaanden? Plaats een easter egg op je website. En dan niet die je in de tuin moet zoeken, maar een verborgen grap of boodschap die kandidaten op jouw site moeten zoeken. Koppel er een leuke actie aan, zoals een gratis zak pepernoten of korting op een training die je geeft. Laat je developers (die van ons helpen je er ook graag bij) een kerstbal, sneeuwvlokje of pepernoot verstoppen op de website en maak de actie bekend op je social media.

kandidaten binden tijdens de feestdagen; hoe doe je dat?

Naast de feestelijke berichten en cadeautjes die je weggeeft aan potentiele en nieuwe sollicitanten, zijn er natuurlijk ook nog je huidige medewerkers. Wat doe je voor hen tijdens de feestdagen? Het is namelijk de perfecte periode om je waardering te laten blijken voor je medewerkers. Met een persoonlijke brief, sinterklaas- of kerstfeest, 13e maand, kerstpakket, nieuwjaarsborrel of personeelsuitje. Dit zijn vaak de dingen waarover wordt gepraat tijdens het kerstdiner met vrienden en familie. Laat zien wat voor een leuke en goede werkgever je bent. Aan toekomstig personeel, maar zeker aan je huidige medewerkers. Maakt ook meteen weer een leuke social media post ;) 
 
Meedenken over de leukste inhakers voor de feestdagen doen we graag. Dus wil jij je vacaturetekst seizoensproof maken, maar ben je zelf niet zo’n dichter? Onze tekstschrijvers wel. En onze developers verstoppen maar wat graag een pepernoot op één van jouw webpagina’s. Neem voor meer info contact met ons op via het contactformulier. Of bel ons via 06 30 18 88 12 of mail naar rene.hut@recruitnow.nl

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events