"Mag ik even inhaken?" - boost je recruitmentgame met een zomerse inhaker

Even wat extra aandacht nodig? Gebruik een inhaker. Retailers gebruiken feestdagen en bijzondere evenementen als Moederdag en het WK al tijden om sales te boosten. Ook in recruitment zie je het steeds vaker voorbijkomen. Korte campagnes om te werven voor een piekperiode. Extra horecapersoneel voor Koningsdag, postsorteerders en pakketbezorgers in december. En dat is best slim. Zeker nu de grootste piekperiode van het jaar eraan komt: de zomer.

Ah, de zomer. Voor veel mensen het lekkerste seizoen van het jaar. Strand, terras, vakantie en ontspanning. Maar voor veel bedrijven een stressvolle periode, omdat ze juist in de zomer extra personeel nodig hebben. En nou zijn die extra mensen er wel, dat is het probleem niet. Scholieren die een vakantiebaantje zoeken, studenten die in de zomer extra willen verdienen. Uit onderzoek van het FNV blijkt dat 73% van deze groep tijdens de zomervakantie werkt of wil werken. Nu is de vraag: zijn het er genoeg? Vaak zijn organisaties niet op zoek naar 2 of 3 vakantiekrachten, maar 40 of 60. 

 

bron: via Giphy


summertime sadness

En dat is wel een probleem. Want net als in de voorgaande jaren, dreigt voor de zomer van 2019 weer een tekort aan vakantiekrachten. In 2017 en 2018 streden bedrijven al om zomerpersoneel te werven. Het aantal vakantiebanen stijgt, terwijl het aantal mogelijke vakantiekrachten min of meer hetzelfde blijft. Goed nieuws voor scholieren en studenten, want die hebben de vakantiebanen voor het uitzoeken. In gemiddeld 3 weken tijd vinden werkzoekenden al een vakantiebaantje (bron: FNV). Het betekent ook dat iedereen die vakantiekrachten zoekt, wederom een flinke uitdaging voor zich heeft. Want hoe zorg je ervoor dat ze via of bij jouw organisatie deze zomer aan het werk gaan?

cool for the summer

De oplossing is er. Naast het verhogen van het salaris (vakantiewerk heeft nog nooit zo goed betaald), zijn er meer dingen die je kunt doen. Zoals een korte seizoensgebonden campagne, die je werving in korte tijd een boost geeft. Met op de doelgroep afgestemde teksten en visuals die je inzet op de online kanalen die relevant zijn voor jouw doelgroep. 

bron: via Giphy

feels like summer

Alleen is de doelgroep die je nu wilt aanspreken breder dan normaal. Het is een uiteenlopende groep personen met verschillende leerniveaus, leeftijden, hobby’s en interesses. Het is een stuk lastiger om relevant te zijn als het om zo’n diverse groep gaat. En dus haak je in op hetgeen dat ze allemaal verbindt: de zomer. Op de zomer die studenten en scholieren kunnen hebben, als ze via of bij jou hun vakantiebaan regelen. Maak je content aantrekkelijk. Geef de campagne én je kandidaten een zomers gevoel. Val op en overtuig kandidaten dat ze bij jou de beste vakantiebaan te pakken hebben. 

 
Wil jij in korte tijd extra veel vakantiekrachten werven voor deze zomer? Dan is nu het moment om jouw summerboost campagne te starten. Meer weten of meteen aan de slag? Bel of mail René Hut via 06 30 18 88 12 of rene.hut@recruitnow.nl.

 

Geschreven door:

Naomi den Hollander
Naomi den Hollander

Videospecialist


Toon alleen:

nieuws blogs events