hoe wil je gezien worden?

hoe wil je gezien worden?

Als je een sollicitatie binnenkrijgt en je na het lezen van de motivatie en/of het cv erachter komt dat het een serieuze kandidaat is. Wat is dan het eerste wat jij doet? Juist. Googlen. Maar wat je misschien vergeet, is dat de persoon aan de andere kant precies hetzelfde doet met jou, maar bovenal je organisatie. Misschien al voor ze de sollicitatie versturen. Zeker wanneer de kandidaat op gesprek mag komen.
 
Stel jezelf de vraag: hoe wil jij als organisatie gezien worden? En komt dat overeen met je representatie online: op je site, je socialkanalen, maar ook op reviewsites als Glassdoor of company pages van Jobboards.

zo word jij blijkbaar gezien

Jij bent dus niet de enige die gaat Googlen wie de persoon achter het cv of de motivatiebrief is en wat ze doen. De kandidaat doet precies hetzelfde. Maar dan over jou als organisatie. Welke cultuur heerst er op de werkvloer, wat regelt de werkgever voor haar medewerkers en hoe vinden anderen het om daar te werken? Het fijne is (of misschien is het in sommige gevallen ook wel een minpunt) dat de kandidaat of jouw (oud)medewerkers wél laten weten wat ze van je vinden. Gewoon openbaar. Bijvoorbeeld met een review op Google, Glassdoor, Indeed of op je eigen website. De een super positief, de ander kan alleen maar klagen. En als de kandidaat deze info kan vinden, kan jij dat ook.
 
Zomaar een aantal reviews over de top 3 uitzenders van Nederland:
reviews over de top 3 uitzenders in Nederland

Misschien matchen de recensies die je leest totaal niet met hoe jij gezien wil worden. Een mismatch tussen identiteit en imago. Maar wat doe je hieraan; hoe kan je voorkomen dat potentiële medewerkers niet meer solliciteren, omdat ze voornamelijk negatieve recensies over je lezen? Als eerste is het belangrijk dat je reageert op de negatieve (en positieve) berichten, zoals je ook ziet in het voorbeeld van Randstad. Leg uit waarom bepaalde dingen konden gebeuren en hoe je dit in de toekomst gaat voorkomen. En leer ook van negatieve reacties. Probeer de terugkerende dingen te verbeteren. Of te ontkrachten met voorbeelden waaruit het tegenovergestelde blijkt.
 
Wat dacht je van testimonials op je eigen werken-bij-site? Jouw eigen medewerkers en/of uitzendkrachten die vertellen waarom ze voor jouw organisatie hebben gekozen en wat werken bij jou zo leuk maakt. Om testimonials te stimuleren kan je de inzenders belonen voor de recensie die ze geven. Met een chocoladereep, korting op een van je producten of extra opleidingsbudget.
Pepijn over zijn werk bij Unique

eerlijkheid duurt het langst

Maar het allerbelangrijkste is dat hoe jij gezien wil worden altijd moet matchen met de werkelijkheid. Wees eerlijk in al je uitingen. Dan kan het de kandidaat nooit tegenvallen. Dus wil jij gezien worden als gezellig familiebedrijf waar goed voor de medewerkers wordt gezorgd? Doe dat dan ook en laat zien waaruit dat blijkt. Bijvoorbeeld met een aftermovie van het laatste personeelsuitje op social. Of toon testimonia van je medewerkers op de werken-bij-site, waaruit blijkt waarom het zo leuk is om bij jou te werken.
 
Als jij je presenteert zoals je bent, dan is de kans een stuk groter dat anderen je organisatie ook zo (gaan) zien. En dat zie je terug in alles. Het aantal sollicitaties, je reviews en de loyaliteit van je medewerkers. Wat je daarbij kan helpen is het maken van een EVP of een reviewcampagne. Meer weten hierover? Lees ook eens onze artikelen over employer branding en de optimale candidate experience.

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content Marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events