uitzendbureau Luba: fuck de crisis

uitzendbureau Luba: fuck de crisis

De coronacrisis zagen we niet aankomen: thuiswerken, kinderen thuis, bedrijven die gedwongen dicht moesten. Zoals in elke crisis merkt de uitzendbranche als één van de eerste branches direct de gevolgen. En zoals in elke crisis vallen er dan ook klappen. Maar hoe je uitgangspunt aan het begin van een crisis is, bepaalt voor een groot deel hoe jij je nú staande houdt. Juist bedrijven die innoveren, een heldere strategie hebben en hun visie uitdragen, hebben dan een voorsprong.
 
Dat is waar digitale transformatie om draait: vooruitkijken, efficiënter werken en innoveren. Uitzendbureau Luba is daar een mooi voorbeeld van. Directeur Johan Doornenbal: “Ik ga zeker niet beweren dat we de eerste zijn, of de enige, die innoveert in onze branche. Maar we ontwikkelen juist nu de beste recruitmentsite van Nederland.”

“Ik vind dat je juist in dit soort tijden moet kijken waar je kan innoveren. Want uitgerekend nu krijgen we daar extra tijd voor.”

Johan Doornenbal

startpunt digitale transformatie

Het is 2016 wanneer Luba vol trots hun nieuwe website lanceert. Een site die hun kernwaarden digitaal, deskundig en dichtbij reflecteert. Het startpunt van hun digitale transformatie. Hoewel ‘dichtbij’ op de website de kernwaarde met de meeste focus is, wordt er tegelijkertijd hoog ingezet op digitalisering en innovatie. Zo krijgen alle vestigingen een eigen landingspagina en is het vacature-overzicht afgestemd op de geolocatie van de kandidaat. Maar de grootste slimmigheid zit in het systeem ‘RecruitNow | Cockpit’ dat aan de website hangt. “Het totale overzicht van ons recruitmentproces, zit in de Cockpit. Daar begint het” aldus Johan. Hier kunnen intercedenten het sollicitatieproces, het matchen én alle communicatie daaromheen veel efficiënter indelen. Zelfs vanaf hun smartphone.

resultaten

De visie van Luba – gecombineerd met de nauwe samenwerking met RecruitNow (die zowel de site als Cockpit ontwikkelde) – legt ze geen windeieren. Het bedrijf maakt een gigantische groei door. Ze gaan van 34 vestigingen in 2016 naar 48 in 2020. En hebben de (realistische) ambitie om dit jaar 11.000 mensen via Luba aan het werk te hebben in het MKB. De aanpak werkt, en de focus wordt scherper. De kernwaarde dichtbij blijft belangrijk, maar verschuift. Het is nu: dichtbij waar het moet en digitaal waar het kan.

binnen 4 uur operationeel

Los van de groei is er nóg een voordeel aan de stappen die Luba de afgelopen jaren heeft gezet. De maatregelen rondom corona gingen van de ene op de andere dag in. Zo moest er ineens 100% thuisgewerkt worden door intercedenten. En hadden uitzendkrachten in de horeca per direct geen baan meer. Binnen vier uur na het ingaan van de maatregelen was Luba volledig operationeel vanuit huis. En werden bijna alle uitzendkrachten herplaatst. Bijvoorbeeld van de horeca naar een magazijn. Johan: “We kwamen er zo noodgedwongen achter dat we nog meer digitaal kunnen dan we vooraf wisten.”

fuck de crisis

Digitale transformatie is nooit af. Het draait om doorlopende innovatie. Daarom gaat het bij Luba nu niet om ‘het draaiend houden van de toko’, want dat lukt al. Maar zijn ze bezig met een herpositionering. Johan: “Ik vind dat je juist in dit soort tijden moet herbezinnen en kijken waar je kan innoveren. Want uitgerekend nu krijgen we daar extra tijd voor.” Fuck de crisis, Luba zet sowieso de volgende stap.

Samen met RecruitNow wordt er nu gewerkt aan een nieuwe website. Designbureau Resoluut heeft onderzocht hoe best-practises uit de e-commerce vertaald kunnen worden naar recruitment en de resultaten daarvan zijn door Resoluut verwerkt in het design en de strategie. Johan: “Resoluut doet in andere sectoren hele mooie dingen, bijvoorbeeld in de reiswereld. Ze ontwerpen sites op basis van user experience en conversie. Alles wat zij doen is e-commerce en dat gaat verder dan ‘deze vacature is al 18 keer bekeken’. Daar willen wij graag van leren.”

het nieuwe luba.nl

RecruitNow kan nu dus bouwen aan een onmisbare schakel in de digitale strategie van Luba: het centrum waar alle inspanningen samen komen. Of het nu nieuwe kandidaten uit marketingcampagnes zijn, of bestaande flexkrachten die hun vervolgopdracht uitkiezen uit hun maatwerkvoorstel: alles komt samen op het nieuwe Luba.nl. De website wordt daarom als onderdeel van een groter datasysteem gekoppeld aan het Customer Dataplatform dat Luba tegelijkertijd vormgeeft.
 
Op die manier is Luba straks in staat om recruitment marketing automation op een omnichannel manier vorm te geven. Johan: “Ik verwacht dat recruitment marketing automation een grote vlucht gaat nemen. Waarbij er ook wordt ondersteund in het werk wat degene doet, bijvoorbeeld met tips en reminders. En er op de achtergrond processen lopen die ondersteunen en op het juiste moment contact met kandidaten mogelijk maakt.” Dat gaat zich uiten via websitepersonalisatie en e-mailmarketing, maar ook via actieve signalering richting intercedenten wanneer hun kandidaten bijvoorbeeld weer interesse tonen in vacatures.

de beste recruitmentsite van Nederland

Johan: “Normaal gesproken hebben recruitmentsites last van het ‘IKEA-syndroom’; je wordt volgens hún route geleid door de winkel. Wij hebben vanaf dag één gezegd dat de kandidaat centraal moet staan. Hij of zij bepaalt zelf welke route hij pakt en dus ook hoe hij solliciteert. Hij zit in de driver’s seat.” Kandidaten kunnen op het nieuwe luba.nl dus solliciteren zoals zij willen. Via het welkbekende sollicitatieformulier of via WhatsApp of de chat. Luba hoeft alleen maar te faciliteren. De ambitie van Luba volgens Johan: “We willen de beste recruitmentsite van heel Nederland maken”.

meer weten?

Ontdek wat RecruitNow voor jouw organisatie kan beteken bij onze oplossingen.

Of neem gewoon contact met ons op voor meer informatie. 

contact

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events