3 redenen waarom jij Instant Experience van Facebook wil inzetten voor recruitment

3 redenen waarom jij Instant Experience van Facebook wil inzetten voor recruitment

Het aantal openstaande vacatures is nog nooit zo hoog geweest. Voor werkgevers en recruiters wordt het daardoor steeds lastiger om personeel te vinden. Met een ouderwetse vacaturetekst red je het niet meer. Foto’s, video’s en zelfs hele campagnepagina’s worden ingezet om de aandacht van de kandidaat te trekken. Een van de tools die RecruitNow onlangs, voor haar klant Nuon Sales Force, heeft gebruikt om kandidaten te inspireren en verleiden is Instant Experience (voorheen Facebook Canvas). De tool bestaat al sinds 2016, maar wordt binnen recruitment eigenlijk nog nauwelijks ingezet.
 

wat is Instant Experience eigenlijk?

Heel kort door de bocht is het een miniwebsite binnen Facebook of een levensgroot schilderij als advertentie. Instant Experience is een advertentiemogelijkheid om scherm vullende en interactieve advertenties weer te geven in het nieuwsoverzicht van gebruikers. Het geeft je de mogelijkheid om klanten meer betrokken te maken bij je organisatie door op een andere manier je diensten, Employer Branding of producten te promoten. Klik je op de advertentie, dan opent er op mobiele apparaten (smartphone en tablet) een geoptimaliseerde ervaring op het volledige scherm.

verkoop jij helemaal geen producten?

Waarschijnlijk ben je wél op zoek naar nieuw talent. Dan zijn het jouw vacatures en Employer Brand die je wilt ‘verkopen’. In dit artikel geven we je drie redenen waarom Instant Experience juist voor recruitment werkt.
 

#1 stand out in a crowd

Anders zijn. Opvallen.  
Generatie Y en Z verwerken snel informatie en hebben niet de tijd of het geduld om door lange teksten te lezen of veel kliks te maken. Zij hebben behoefte aan beeld, video en gepersonaliseerde content. Wil je dat een kandidaat voor jouw organisatie kiest? Leg de potentiele sollicitant dan in de watten met content die bij zijn of haar behoefte aansluit, daar waar de doelgroep zich bevindt.  

Organisaties doen dit al door banners te plaatsen op sites als Nu.nl en Dumpert of door video’s te plaatsen op de vacaturedetailpagina. Maar met Instant Experience kan je al deze visuele elementen combineren in een app-achtige omgeving. Afbeeldingen, muziek, tekst, carrousels en linkjes naar je eigen website; samen vormen ze een unieke ervaring voor de kandidaat, genaamd Instant Experience. En dat is écht anders dan een klassieke vacaturetekst.

#2 create an experience

Inspireren. Verleiden.
 
Het sleutelwoord voor de inzet van Instant Experience is beleving. Speel in op de gedachtegang van de kandidaat en sluit daarbij aan op zijn of haar interesses. Zo raak je zelfs de latente werkzoekenden, die meestal al een baan hebben, maar wel te porren zijn voor een nieuwe uitdaging. Presenteer het visueel zo aantrekkelijk mogelijk en speel in op de emotie van de kandidaat.
 
Wanneer je op de advertentie klikt, krijg je direct deze full-screen te zien. Niet met een lange laadtijd naar een externe site, maar supersnel en rechtstreeks in de app. Ongeduldige gebruikers haken minder snel af, en dat verlaagt het uitstappercentage. De kandidaat kiest zijn eigen pad binnen de advertentie en wordt zo meegenomen in het verhaal.
 
“Je bekijkt een verhaal niet alleen. Je wordt er onderdeel van.”

#3 branding

Promoot je merk.
 
We krijgen per dag gemiddeld 377 reclameboodschappen voor onze kiezen. Hoe valt jouw boodschap daartussen op? Het antwoord ligt in jouw onderscheidende vermogen. Kijk eens goed naar je eigen organisatie en beantwoord de Why, How en What-vragen. Met sterke Employer Branding en een slimme vertaling naar je arbeidsmarktcommunicatie, versterk je jouw positie en verleid je doelgroep!
 
Een video van het laatste personeelsuitje, een quote van je (toekomstige) collega en een foto van de werkplek. Combineer het in Instant Experience en promoot zo je merk.
 

wanneer ga jij Instant Experience inzetten voor je recruitmentstrategie?

 
Wil jij een openstaande vacature of jouw organisatie onder de aandacht brengen bij je doelgroep? Dan weet je nu dat Instant Experience hiervoor ook de perfecte tool kan zijn, als jouw doelgroep zich op Facebook bevindt.
 

alle voordelen nog even op een rijtje:

  • Beleving: de kandidaat wordt onderdeel van een verhaal;
  • Opvallen: je bent anders dan de gemiddelde organisatie die met klassieke vacatureteksten of banners adverteert;
  • Interactief: de kandidaat kan zijn eigen pad binnen de advertentie kiezen;
  • Snelle laadtijd: omdat de Canvas in-app wordt geopend/geactiveerd, is de laadtijd velen malen sneller dan wanneer een nieuw browservenster wordt geopend;

met Instant Experience ga jij voor hogere engagement

En het belangrijkste punt is de hogere engagement. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat 53 procent van de gebruikers de advertenties in hun News Feed bekijkt. Gemiddeld blijven ze 31 seconden kijken (waarvan sommige zelfs ruim 70 seconden!).

Wil jij jouw bereik en engagement bij de doelgroep vergroten? Dan denkt RecruitNow graag met je mee over hoe we jou kunnen helpen met groeien. Neem contact met ons op.

Geschreven door:

Denise Spaan

Content marketeer
RecruitNow

Toon alleen:

nieuws blogs events