employer branding: ook belangrijk voor uitzendbureaus?!

employer branding: ook belangrijk voor uitzendbureaus?!

Uitzendbureaus denken vaak dat employer branding voor hen niet interessant is. Een uitzendkracht of gedetacheerde komt namelijk bij een opdrachtgever te werken. Maar het levert je veel op om wel in te zetten op employer branding. Sterker: onbewust doe je er al iets mee.

elk bedrijf heeft een employer brand 

Of het nu gaat een grote multinational, kleine mkb-organisatie of uitzendbureau. Er zijn altijd medewerkers, klanten en anderen die iets van jouw organisatie vinden. Medewerkers die recensies plaatsen op Indeed of oud-werknemers die een (slechte) ervaring uit het verleden delen op een verjaardag of social media. Al deze verhalen maken of breken jouw imago als werkgever.

Opmerkelijk is dat 95% van de huidige sollicitanten op de arbeidsmarkt aangeeft veel belang te hechten aan het imago van hun werkgever bij het maken van hun carrièrekeuzes. Daarom is het nóg belangrijker dat jij tijd investeert in het sterker maken van jouw employer brand. Want sterke positieve merken zijn aantrekkelijker voor talent.

aantrekken van talent

Is een positief merk dan alleen belangrijk voor het aantrekken van talent? Nee. Het levert jou als bedrijf namelijk ook een hoop op. In dit artikel vertelden we al dat goede employer branding je kandidaten oplevert die passen bij jouw organisatiecultuur. Maar er zijn meer voordelen. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat een sterk employer brand bijdraagt aan:

  • Tot 10% besparing van de loonkosten;

  • Kosten per werving liggen 46% lager;

  • Verloop van medewerkers is gemiddeld 28% lager.

Nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt, is investeren in employer branding essentieel voor organisaties. Juist voor uitzenders. Want ondanks dat uitzendkrachten bij een andere opdrachtgever aan de slag gaan, ben jij wel hun juridisch werkgever. Als uitzendbureau ben jij degene die de vacature online heeft staan, de sollicitatiegesprekken voert, kandidaten een contract aanbiedt en hen wel of niet een kerstpakket geeft aan het einde van het jaar. Genoeg redenen dus voor een kandidaat om wel of niet voor jou te kiezen.

dezelfde functie, andere sollicitanten

Kandidaten solliciteren niet meer puur en alleen om de baan bij een bedrijf. De werksfeer/bedrijfscultuur staat namelijk op nummer drie van belangrijkste pullfactoren in de keuze voor een nieuwe baan.

Laten we het uitleggen aan de hand van een voorbeeld:
Bij Picnic zijn ze op zoek naar meerdere magazijnmedewerkers die in het distributiecentrum de ‘boodschappenmandjes’ van de klanten vullen met producten. Zij werven deze magazijnmedewerkers niet alleen via hun eigen kanalen, maar zetten ook uitzendbureaus als Randstad en Young Capital in voor deze werving. En ondanks dat het om precies dezelfde functie gaat, zullen sollicitanten heel bewust wel bij Randstad solliciteren en niet bij Young Capital. Of andersom.Dezelfde functie, andere sollicitanten

het belang van reviews

Zijn kandidaten enthousiast na het lezen van een vacature, dan is de kans groot dat ze niet meteen overgaan tot solliciteren. Maar liefst 62% van de kandidaten in Nederland geeft namelijk aan dat ze social mediakanalen van bedrijven checken voordat ze solliciteren. Daarnaast lezen ze ook reviews op sites als Indeed en Glassdoor. Als kandidaten positieve feedback en reviews zien van werknemers en sollicitanten dan zijn ze eerder geneigd om te solliciteren.

Maar let op! Uit het ‘employer brand research 2018’-onderzoek van Randstad blijkt dat de helft van de werkenden niet zou werken voor een bedrijf met een slechte reputatie - zelfs niet voor een hoger salaris. Bedrijven met een sterk, positief merk krijgen daarentegen gemiddeld tweemaal zoveel sollicitaties op vacatures dan bedrijven met minder aansprekende merken.

Dus ondanks dat uitzendorganisaties als Tempo-Team, Consolid en Get Work allemaal dezelfde soort functies uit hebben staan, zullen kandidaten heel bewust wel of niet bij een bepaald uitzendbureau willen werken. Ze willen bij je horen omdat werken bij jou bijvoorbeeld altijd een feestje is en je keiharde knaken verdient. Je de meeste doorgroeimogelijkheden in de vervoerssector hebt. Of juist omdat er een vestiging in het dorp is en je daardoor altijd uitvoerend werk in de buurt aangeboden krijgt.


het belang van reviews

employer branding is voor elk bedrijf belangrijk

Groot of klein. Alleen bekend in de regio of wereldwijd. Corporate of uitzender. Kandidaten kiezen niet meer sec om de functie-inhoud en het salaris voor een bedrijf. Ze zijn namelijk steeds vaker op zoek naar de ‘culture fit’ met een opdrachtgever. Dus daarom is het nóg belangrijker dat je als organisatie vertelt waar je voor staat (en waaruit dit blijkt) en wat je werknemers biedt (naast een baan en salaris). Het gaat vaak om de kleine dingen die om je baan heen gebeuren: elke dag een lunch die klaarstaat, werk-privébalans, cultuur of maandelijkse bootcamp.

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events