de positieve kanten van Covid-19: ongekend veel sollicitaties voor een historisch lage investering

de positieve kanten van Covid-19: ongekend veel sollicitaties voor een historisch lage investering

De negatieve zakelijke gevolgen van het coronavirus kwamen de afgelopen weken massaal naar voren. Van onverstaanbare collega’s met een slechte internetverbinding in een online meeting. Tot de terugloop van het vacatureaanbod in vakgebieden als klantenservice en horeca. Toch biedt het coronavirus ook kansen. En zijn er positieve trends merkbaar.

Onze klanten betalen op dit moment namelijk historisch weinig voor een sollicitant.

In dit artikel wil ik een positieve ontwikkeling toelichten. Onze klanten betalen op dit moment namelijk historisch weinig voor een sollicitant. Daarnaast geef ik antwoord op de vraag hoe deze trend is ontstaan en of ik verwacht dat deze trend lang aanblijft.

vacatureland leek even stil te staan

In mijn klantportefeuille zitten onder andere uitzendbureaus, zorginstellingen en scholengemeenschappen. Tijdens de eerste weken van corona kwam er een chaotische klap. Sollicitaties bleven plots uit en Nederland leek even stil te staan. Toch zijn deze klanten in de afgelopen periode structureel minder gaan betalen voor een sollicitatie.
 
De CPA (cost per applicant) is gedaald, variërend tussen de 700% en 175%. Pre-corona was een klant blij met een CPA van € 80,-. Maar de laatste weken zijn zij gewend om nog slechts € 10,- te betalen voor eenzelfde sollicitatie. Via dezelfde kanalen.

een verandering in CPA: waar komt dat vandaan?

De grootste reden van deze enorme verandering heeft te maken met vraag en aanbod. De eerste weken waarin het virus om zich heen greep zijn veel bedrijven geschrokken. Ze hebben een stap terug gedaan in hun advertisingbudget. Of hebben zelfs besloten om tijdelijk helemaal te stoppen met adverteren. Dit kwam vooral door de onzekere financiële vooruitzichten. Tegelijkertijd nam het aantal vacatures in Nederland ook heel snel af. Vanwege diezelfde onzekere toekomst. En de maatregelen die door de overheid werden getroffen, zoals het sluiten van de horeca.

een andere arbeidsmarkt

Veel zzp’ers verloren hun opdracht. Zij werden collectief door hun opdrachtgevers in de ijskast gezet. En veel tijdelijke werknemers werden op straat gezet. In een notendop ontstond zo de situatie waarin wij ons nu bevinden: een andere arbeidsmarkt dan vóór corona. Met relatief weinig vacatures, veel werkzoekenden én weinig adverterende bedrijven.

win-win-win

Een vacature heeft daardoor minder concurrentie op de jobboards. En wordt door meer geïnteresseerden bekeken. Met een kleinere investering staat de vacature ook nog eens bovenaan de zoekresultaten. Win, win, win! Laat die sollicitaties dus maar binnenstromen!

‘het nieuwe normaal’

Om maar direct met de deur in huis te vallen; ik verwacht niet dat we deze situatie nog maanden vast gaan houden. De eerste klappen zijn opgevangen. Maatregelen worden versoepeld en stapje voor stapje gaan we terug naar ‘het nieuwe normaal’. Bedrijven draaien hun vacaturestop terug. Sport- en horecagelegenheden gaan weer open. En dus ben ik bang dat we de positieve bodem van de laagste CPA in jaren ondertussen wel hebben bereikt.

kleine stapjes

Toch denk ik niet dat de arbeidsmarkt morgen ineens weer volledig losgaat. En dan bedoel ik vooral het advertising gedeelte. Ook dat zal weer in kleine stapjes gaan. De CPA zal langzaam weer gaan stijgen, aangezien de concurrentie op de jobboards stijgt. En het aantal werkzoekenden zal dalen. Daardoor heb je een groter budget nodig om opnieuw bovenaan de (betaalde) zoekresultaten te staan.

dit is hét moment om in te stappen

Mijn boodschap aan alle partijen die van de eerste schrik zijn bekomen luidt dan ook: dit is hét moment om in te stappen met online advertising. Met een kleine investering sta je vandaag hoog in de zoekresultaten. Dan ben je je concurrenten vóór op het moment dat de lichten van de arbeidsmarkt volledig op groen gaan, en alles weer terug is bij het nieuwe normaal.

weten hoe ook jij nú instapt?

Elke maand organiseert RecruitNow een gratis seminar over de laatste trends en kansen op de arbeidsmarkt. Gewoon digitaal, vanachter je eigen computer. Wel zo veilig. Aanmelden is gratis en kan door een e-mail te sturen naar René Hut via rene.hut@recruitnow.nl.

Geschreven door:

Wesley Krippendorf
Wesley Krippendorf

Online Marketeer
RecruitNow


gerelateerde artikelen

Toon alleen:

nieuws blogs events