campagne voeren: wat kost dat?!

campagne voeren: wat kost dat?!

Duur, ingewikkeld, tijdrovend, en wat het levert het je nou eigenlijk op? Campagne voeren k谩n dat allemaal zijn. Maar over wat voor bedragen hebben we het dan? En is het ook weggelegd voor kleinere organisaties met weinig tot geen budget? In dit artikel nemen we je graag mee in de ingewikkelde wereld van campagne voeren. Ongeacht of dat een verkiezings-, product- of recruitmentcampagne is. Spoiler alert: het hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn. Maar dat kan natuurlijk wel 馃槈

wat is campagne voeren?

Wanneer je googelt op ‘campagne voeren’ zijn de meeste hits gerelateerd aan politiek. Tja, als er een moment is waarop de campagnes je om de oren vliegen, dan is het wel rond verkiezingstijd. De aanplakbiljetten, radiocommercials en televisiespotjes volgen elkaar in rap tempo op. Dat mag wat kosten! 

kosten van een campagne

Campagnes van politieke partijen mogen inderdaad wat kosten. In 2017 zocht Metro uit om wat voor bedragen het dan eigenlijk gaat. Giften, sponsorgeld, ledencontributies en gemeentegeld: zo vullen ze hun partijkas. Daarnaast betalen wij ook met z’n allen mee. Onze belastingen worden voor een deel omgezet naar overheidssubsidies voor de politieke partijen. Bedragen waar de meeste mensen niet alleen steil van achterover slaan (in totaal zo’n 50 miljoen euro). Maar die bovendien niemand in zijn recruitmentbudget beschikbaar heeft om campagne mee te voeren.

doelstellingen, doelgroep en kanalen

De kosten van campagne voeren hebben ruwweg met drie factoren te maken: welke doelstelling wil je behalen, wie is de doelgroep en welke kanalen moet je inzetten? Een televisiecampagne heeft een beduidend hoger startbedrag dan een geadverteerde post op Facebook. Bij de STER begint een televisiecampagne bijvoorbeeld bij 30.000,- euro met de kanttekening dat dit een ‘vanaf prijs’ is die afhangt van jouw doelstelling, doelgroep, spotlengte, zenderkeuze en inkoopmaand. Heb je geen miljoenenbudget? Dan kan je ook campagne voeren via radio, de krant, advertorials of gesponsorde posts van influencers, e-mail, via online advertising of bioscoopreclame. Afhankelijk van het kanaal heb je ook nog te maken met kosten voor het concept, design, een campagnesite, contentontwikkeling, stemacteurs, geluidseffecten, muziekrechten etc. 

prijsindicatie campagne voeren 

Nu weet je nog steeds niet wat het kost natuurlijk. Om toch een richtlijn te geven zijn er drie manieren om tot een campagnebudget te komen: 
1.    Een vast percentage van de omzet
2.    Een vast budget
3.    Benchmark met de concurrentie
Bij methode 1 en 2 heb je zelf veel invloed op het budget, bij methode 3 loop je het risico dat de concurrent en jij dezelfde methode gebruiken en tegen elkaar gaan opbieden. Daardoor geef je allebei elk jaar grotere bedragen uit om de concurrentie voor te blijven.

recruitmentcampagne

Back to reality: de kans dat jij 50 miljoen euro te besteden hebt voor je werving is nihil. Kun je het opmaken als je het zou hebben? Vast wel. Maar voor een goede wervingscampagne hoef je niet zoveel kwijt te zijn. Hoeveel dan wel? We geven een tipje van de sluier, maar ook hier ben je afhankelijk van doelstellingen, wevingsbehoefte, moeilijkheidsgraad etc. Heb je het meest behoefte aan sollicitanten op 茅茅n bepaalde vacature? Dan adviseren wij een vacaturecampagne die zich richt op actieve kandidaten. De investering hiervoor is vanaf  € 1.750,- per maand. Heb je meer behoefte aan sollicitanten op een functiegroep dan gaan we aan de slag met een doelgroepcampagne die zowel latente als actieve kandidaten aanspreekt. Dit is vanaf € 2.500,- euro per maand. Wil je weten wat een specifieke campagne precies inhoudt en wat er mogelijk is voor jouw organisatie, dan kan je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Tot zover ons reclameblok. 馃槈

“gratis” campagne voeren

Met een beetje geluk heb je al een recruitmentsite, heb je wat energie gestoken in je social kanalen en kan je een gratis ‘campagne’ opzetten voor jezelf door structureel relevante content te delen met jouw volgers. En de website regelmatig te voorzien van content die aansluit bij de campagne. Helemaal gratis is dat natuurlijk niet, want het kost je wat tijd en energie. Maar met een beetje geluk, maak je een keer content die ‘viral’ gaat. Een andere optie voor gratis campagne voeren, is om gebruik te maken van ‘free publicity’ bijvoorbeeld door een controversieel persbericht uit te sturen. Zo stuurde een Limburgs bureau een persbericht uit met de mededeling dat zij de werving mochten doen voor ‘de muur’ van de Amerikaanse president Trump. Dat deze publiciteit voornamelijk negatieve reacties uitlokte en ze zelfs bedreigingen opleverde, is misschien een ander punt. Maar hey: bad publicity is also publicity. 

meten van resultaten vs. kosten

Ongeacht het budget wat je uit kan of wil geven aan een campagne is het van belang om v贸贸raf de doelstellingen te bepalen en gedurende de campagne de resultaten te monitoren. Zodat je waar nodig kan bijsturen. Met name campagne voeren via online marketingkanalen is daarvoor interessant, omdat je nagenoeg alles kan meten. En bovendien de kosten h茅茅l goed in de hand kan houden. Zou je campagne voeren op een enkele vacature in een specifieke regio, dan heb je aan enkele tientjes per dag al voldoende. Is het budget op, dan pauzeert de campagne bijvoorbeeld. 

kortom

Campagne voeren kan je zo gek maken als je zelf wilt. Maar dat hoeft niet. Begin klein, onderzoek welke kanalen je al tot je beschikking hebt en kies voor de kanalen die je makkelijk kan managen zodat de kosten beheersbaar blijven. Gelukkig hoef je zelf niet alles te kunnen of te weten, haak experts aan die je helpen bij het bedenken en uitwerken van een concept, het opzetten en managen van een campagne en die je inzicht geven in de resultaten. Want ongeacht wat jouw campagne kost, je wilt vooral weten wat het je oplevert. 

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events