waarom je juist in december een recruitment campagne moet voeren

waarom je juist in december een recruitment campagne moet voeren

Voor veel retailers is december de ultieme maand om de verkoopcijfers flink te boosten. Ze zijn dan ook niet bang om in de aanloop naar Sinterklaas en Kerst luidkeels campagne te voeren. Online én offline vliegen de advertenties en acties je om de oren. In recruitment is het juist het tegenovergestelde. Campagnebudgetten worden verlaagd en op social zie je bijna geen wervingsadvertenties meer. Want ja, wie solliciteert er nou tijdens kerst?

December staat bekend als een maand met weinig actie op de arbeidsmarkt, vooral vanuit de sollicitanten. Maar of die reputatie ook terecht is, is een tweede. Uit onderzoek van Forbes (2018) blijkt dat er in december 9% meer vacatures zijn en het juist dé maand is voor een carrièreswitch. 
 

nieuw jaar, nieuwe baan

De laatste maand van het jaar is ook een periode waarin mensen de balans gaan opmaken. Ze denken na over hun goede voornemens: ‘Hoe was afgelopen jaar, ben ik blij met hoe mijn leven er nu uitziet of ben ik toe aan verandering?’. Zo’n 36 procent noemt een nieuwe baan als een goed voornemen. Dat die voornemens pas echt in de nieuwe jaar van start gaan, blijkt wel uit ons onderzoek*. Meer dan de helft van de sollicitanten (57%) geeft aan in januari pas hun zoektocht naar een nieuwe baan weer actief op te pakken. Maar moet je dan ook in januari pas gaan werven?
 

een andere manier

Als het aan ons ligt niet. Een nieuwe baan is voor veel mensen een grote stap. Zeker voor de groep kandidaten die niet actief op zoek is. Deze latente kandidaten vinden hun huidige baan prima, maar overwegen een overstap te maken als ze de juiste vacature tegenkomen. Ze speuren dan ook niet elke dag de vacaturebanken en jobboards af. Maar dat betekent niet dat je ze niet kunt bereiken. Je moet ze alleen op een andere manier benaderen. Bijvoorbeeld via social media. Kandidaten zitten twee tot zes uur per dag op hun telefoon. Ook in december. Even scrollen door de feed tussen het voor- en hoofdgerecht door. Of iedereen een fijne kerst wensen met een post op je tijdlijn. “Oh, maar dat is een interessante vacature”.
 

werven in december, solliciteren in januari

En dat is precies wat je wilt: in gedachten blijven. Top of mind zijn. Je hoeft niet meteen een sollicitatie binnen te krijgen. De kans dat jij die tussen kerst en oudjaarsdag gaat verwerken is toch klein. Maar wanneer die 57 procent in januari (weer) gaat solliciteren, dan wil je dat ze denken aan die ene interessante vacature die ze op Facebook zagen. En is die dan van jou? Of zat jij stil in december en solliciteren ze nu bij de concurrent? 
 
 

Benieuwd naar de onderzoeksresultaten? 

bekijk de resultaten


meer weten of jouw campagne voor de decembermaand starten? Neem contact met ons op via het contactformulier. 
 
*het onderzoek is uitgevoerd onder 426 ondervraagden in de periode 27-11-2018 tot en met 30-11-2018. De ondervraagden bevinden zich in de categorie Nederlandse beroepsbevolking tussen 18 en 65 jaar. Het onderzoek is verspreid via Panelclix onder respondenten die niet verbonden zijn met/aan RecruitNow.
 
 

Geschreven door:

Naomi den Hollander
Naomi den Hollander

Videospecialist


Toon alleen:

nieuws blogs events