baby, it's cold outside… Dus laten we koud gaan bellen

baby, it's cold outside… Dus laten we koud gaan bellen

Het is zo makkelijk nog niet: koud potentiele opdrachtgevers bellen of nieuwe kandidaten benaderen via social. Maar wij hebben een aantal tips. Benieuwd? Komt ‘ie: zet de verwarming uit en laat je warme trui thuis. Leg vervolgens je telefoon een half uur in de vriezer en zet een kop koffie. Deze laat je natuurlijk wel flink koud worden, omdat je te druk bent met iets anders. Voor je het weet lopen de rillingen over je lijf en is het koude bellen een feit.
 
Ooh, wacht... Het gaat natuurlijk niet over de dalende temperaturen buiten en bellen in de kou... Nee, we hebben het natuurlijk over bedrijven of kandidaten benaderen (via telefoon, social of mail) die je nog nooit gezien of gesproken hebt. En die nooit interesse hebben getoond in je diensten of producten. Het is een vak apart. Want de kans is groot dat je veel afwijzingen moet incasseren of helemaal nooit een reactie ontvangt. Niet meer doen dan? Juist wel! Het is net als naar de sportschool gaan: ‘Honderd redenen om het niet te doen, maar je hebt nooit spijt als je het toch doet.’ Daarom delen we een aantal tips om het koude contact wat warmer te maken. Twee voor social en vier voor de telefoon.

van standaardtekst naar persoonlijke boodschap

Koud gesprek via LinkedInJe kent ze vast wel. Die spontane “ik heb de perfecte baan voor jou” berichten via LinkedIn. Super onpersoonlijk en meestal ook totaal niet passend bij jouw profiel, kennis en vaardigheden. Of juist totaal onduidelijk wat het aanbod is.
 
Zo kreeg ik een tijd terug dit bericht via LinkedIn. Ik werd gelukkig nog wel aangesproken met mijn voornaam, maar daar hield de persoonlijkheid dan ook wel op. Dit bericht had naar iedereen gestuurd kunnen worden. Want de opdrachtgever, functie en reden waarom er dan juist interesse was in mijn profiel ontbraken. En toen ik daarom vroeg? Complete radiostilte.
 

tip 1 is dan ook: wees persoonlijk

Verdiep je in het profiel van de kandidaten die je benadert. Kijk of hun ervaring, opleidingen en competenties wel echt aansluiten bij de vacature die jij open hebt staan. En benoem in je bericht waarom jij vindt dat de kandidaat geschikt is voor deze functie. Liever 10 goede kandidaten benaderen waarbij de kans groot is dat ze toehappen én geschikt zijn, dan 50 kandidaten die zo-zo zijn om maar aantallen te scoren.
 
Nu je persoonlijke messages de deur uit hebt gedaan, is de kans van slagen al een stuk groter. Maar wat nu als je toch nog een afwijzing krijgt? Niks meer van je laten horen, zoals in het voorbeeld hierboven? Dacht het niet.Volg de berichten die je krijgt áltijd op (bonustip), ook als het een afwijzing is. Wie weet kan je de kandidaat nog een warm gevoel meegeven, zodat ze op een later tijdstip in hun carrière wél aan je denken.

tip 2: ga voor een videoboodschap

Opvallen tussen alle algemene (saaie) tekstberichten? Stuur een video mee waarin je kort en krachtig iets inhoudelijks communiceert, maar ook heel goed een gevoel kan overbrengen. Zo heeft de kandidaat of opdrachtgever meteen een beeld van jou als persoon en de organisatie waar ze aan de slag gaan. Want uiteindelijk blijft recruitment mensenwerk.

van koud bellen naar een warm contact

Pak jij liever de telefoon om kandidaten koud te benaderen? Ook daar is het van belang dat je je huiswerk doet (gratis tip). Zorg dat je zoveel mogelijk weet over je kandidaat voordat je de telefoon oppakt. Volg onderstaande tips op en je merkt vanzelf dat ‘cold calling’ steeds makkelijker én succesvoller wordt.

tip 1: kiss – keep it short and simple

Je zult regelmatig de opmerking krijgen dat iemand geen tijd voor je heeft of geen behoefte heeft aan een nieuwe baan. Probeer dan niet in 1 minuut je verhaal af te raffelen of een advies er doorheen te drukken. Maar plan een nieuwe afspraak in, wens ze een prettige dag en geef aan dat ze je in de toekomst altijd mogen benaderen, mochten ze wel op zoek zijn naar een baan. Bespaart jou een hoop tijd en je laat meteen een positieve en beleefde indruk achter bij de kandidaat.

tip 2: nummerherkenning

Anoniem bellen heeft geen zin. Want als er anoniem in het scherm staat, weet de beller bijna 100% zeker dat iemand hem iets wil verkopen. En daar zit bijna niemand op te wachten. Zet je nummerherkenning dus aan.

tip 3: bel met een vaste lijn vanuit een rustige ruimte

Ruis op de lijn en achtergrondgeluiden. Superirritant voor degene aan de andere kant van de lijn. Bel daarom niet vanuit een kantoortuin, maar ga naar een rustige ruimte. En bel met een vaste lijn. Deze verbinding is vaak beter dan met een mobiele telefoon.

tip 4: houd een ‘weigerlijst’ bij

Als jij wekelijks koud belt, is het handig om een ‘weigerlijst’ bij te houden. Daarop staan alle genoemde argumenten waarom kandidaten niet ingaan op jouw aanbod. Beschrijf bij elk weerwoord hoe jij de kandidaat alsnog hebt proberen te overtuigen en welk succes dat heeft gehad. Als je meer telefoontjes hebt gepleegd, groeit de lijst en krijg je een steeds beter inzicht van de succesvolle methodes om weerwoorden te pareren.


Maak gebruik van de tips; it’s free! En voor je het weet, is het koud benaderen van kandidaten of prospects voor jou een koud kunstje. Meer weten over koud bellen of op zoek naar meer tips? Neem dan eens contact op met René Hut of Jeroen Wijninga. Onze koningen van het ‘koud’ benaderen van prospects.

Geschreven door:

Denise Spaan
Denise Spaan

Content Marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events