5 (inter)nationale bedrijven die snappen hoe je je employer brand neerzet

5 (inter)nationale bedrijven die snappen hoe je je employer brand neerzet

Hoewel het employer brand bij uitstek uniek en authentiek is, betekent dat niet dat je je niet mag laten inspireren. En inspiratie is er genoeg te vinden. In ons eigen kleine Nederland en zeker ook internationaal. Die inspiratie ligt gelukkig voor het oprapen, het mooie is namelijk dat juist het employer brand ervoor zorgt dat je als buitenstaander een ‘kijkje in de keuken’ krijgt. Wat voor mensen werken daar, hoe ziet het er daar uit, wat is er leuk en goed aan, waar kies je voor? Daarom zetten wij 5 inspirerende voorbeelden voor je op een rijtje. Doe er je voordeel mee!

onboarding

De Amerikaanse kledingwebshop  Zappos heeft als kernwaarden ‘“build open and honest relationships with communication” en “deliver wow through service”. Ondanks het hoge aantal sollicitaties (30.000 per jaar voor 450 vacatures) krijgt elke sollicitant een ‘open en eerlijke’ persoonlijke terugkoppeling op de sollicitatie. Ook de inwerkperiode wordt serieus genomen: de customer service inwerktraining die draait om de waarde “deliver wow through service” duurt 4 weken en is voor álle nieuwe medewerkers, ongeacht hun functie of niveau. Na de trainingsperiode krijgen alle nieuwe medewerkers te maken met ‘The Offer’. Een aanbod tussen $ 2.000,- en $ 4.000,- om het bedrijf te verlaten als ze zich niet kunnen herkennen in de cultuur. Een ‘easy exit’ dus. Werknemers hebben drie weken de tijd om hun nieuwe rol uit te proberen voordat ze beslissen of ze blijven of de uitbetaling aannemen en weggaan.

is offboarding een woord?

Als het een woord is, dan is het Reinier de Graaf ziekenhuis uit Delft het beeldende voorbeeld. Waar de meeste organisaties niet verder komen dan een standaard afwijsmail, besloot het ziekenhuis wat dichter bij hun DNA te blijven. Voor afgewezen kandidaten organiseren zij één keer per maand het spreekuur voor afgewezen sollicitanten. Dit is een belangrijk onderdeel van hun strategische lange termijn planning: een kandidaat die nu niet geschikt is voor een bepaalde functie kan dat in de toekomst wel zijn. Of is misschien geschikt voor een andere functie dat degene waarop gesolliciteerd is. En dat laatste blijkt wel, want soms worden afgewezen kandidaten na het spreekuur alsnog aangenomen voor een andere baan binnen het Reinier de Graaf. Een zeker succes, want het spreekuur leverde een Werf& Award op voor beste case in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie.

ontkrachten van een vooroordeel

Developers werken bij supercoole startups, en General Electrics (GE) bouwt machines in een fabriek. Twee vooroordelen die GE heel mooi bij elkaar brengt in de videoserie ‘What’s the matter with Owen’. Owen is heel blij, want hij heeft een nieuwe ‘world changing’ baan bij GE. Zijn omgeving is alleen een stuk minder enthousiast. Dat levert ongemakkelijke situaties op, waarin GE het voor elkaar krijgt om subtiel maar duidelijk over te brengen wat ze dan wél doen. 

 

arbeidsvoorwaarden

Met een ‘marktconform salaris’ en ‘goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden’ ga je de war for talent niet winnen. Helderheid over de basis aan arbeidsvoorwaarden is een must. Maar je kan daar natuurlijk ook nog een schepje bovenop doen. Nederlandse vrouwen hebben recht op 12 weken doorbetaald zwangerschapsverlof, maar in Amerika is dat heel anders geregeld. Namelijk: niet. Tenzij je werkgever iets geregeld heeft. Etsy gelooft dat een goede werk-privébalans loyaliteit van medewerkers vergroot en deed dus méér dan ‘iets regelen’. Zij bieden álle medewerkers 6,5 maand betaald ouderschapsverlof. Dan staan die 12 weken voor moeders en 5 dagen voor vaders hier ineens wel heel karig… 

de vacaturetekst

De recruitmentsite is het nummer één platform voor employer branding. En het is de thuisbasis van het nummer één arbeidsmarktcommunicatiemiddel: de vacaturetekst. Gemiddeld verschijnt die vacature op 7,4 plaatsen online, maar er zijn natuurlijk genoeg offline plaatsen waar jouw doelgroep zich ook bevindt. Dat ASML dat goed begrepen heeft, blijkt wel uit de notering in het Guinness Book of World Records die ze onlangs op hun naam mochten zetten: die voor de kleinste vacature ooit. Zó klein dat deze alleen met een microscoop te zien is. Zo zet ASML zich neer als technologisch hoogstaand bedrijf en komt meteen in de aandacht bij hun doelgroep, die toevallig heel veel met microscopen werkt…

inspiratie omzetten in actie

Dat bovenstaande voorbeelden opvallend, verrassend, leuk of in elk geval inspirerend zijn, staat buiten kijf. Maar dat ze niet voor élke organisatie toepasbaar zijn, moge net zo duidelijk zijn. En dan komen we weer terug bij één van de belangrijkste criteria om je employer brand aan te toetsen: authentiek en onderscheidend. Om met de woorden van Loesje te spreken “Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen”. Het enige dat jij hoeft te doen, is te ontdekken wie dat is en dát verhaal te vertellen. 

Geschreven door:

Deborah Hempenius
Deborah Hempenius

Content marketeer
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events