3 tips om je candidate experience te verbeteren

3 tips om je candidate experience te verbeteren

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je hebt gesolliciteerd bij een gaaf bedrijf en je kan niet wachten op een reactie. Maar, die reactie blijft uit. Je krijgt zelfs geen ontvangstbevestiging. En mocht je wel uitgenodigd worden voor een gesprek, dan is er weinig informatie beschikbaar. Behoorlijk irritant, toch? Maar het komt vaker voor dan je denkt.
 
Uit onderzoek van Werf& blijkt dat zo’n 98% van de bedrijven nauwelijks communiceert met hun kandidaten tijdens het gehele sollicitatieproces. En dat heeft een negatieve impact op de candidate experience, die verder gaat dan een kort moment van irritatie. Meer dan de helft van de kandidaten (60%) geeft aan een slechte ervaring te hebben gehad tijdens het solliciteren. En die ervaring delen ze steeds vaker met anderen. Met vrienden en familie, maar ook online. Eén slechte afhandeling van een sollicitant kan al flink wat schade toebrengen aan jouw reputatie. Tijd om dat gebrek aan communicatie aan te pakken met deze drie tips.
 

Tip 1: Laat weten dat je ze hebt gezien

Wist je dat 65% van de sollicitanten aangeeft zelden of nooit een reactie terug te krijgen op hun sollicitatie? Deze sollicitanten zijn hierdoor 3,5 keer minder bereid om opnieuw te solliciteren bij hetzelfde bedrijf. Geef je sollicitant dus een welkom gevoel met een mail of telefoontje, met informatie over het sollicitatieproces plus een eventueel bedankje voor het solliciteren. Ook wanneer je een kandidaat niet gaat uitnodigen voor een gesprek. Zo kun je het verschil maken en een goede indruk achterlaten.

Tip 2: Show meer dan alleen de sollicitatieruimte

Met alleen een goede sollicitatieflow en een uitnodiging voor het gesprek ben je er nog niet. De experience is juist op zijn sterkst wanneer de sollicitant langskomt op een gesprek. Omdat ze dan echt kunnen ervaren hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Laat dus niet alleen de sollicitatieruimte zien. Maar geef hem of haar ook nog een rondleiding door het bedrijf. Je kan van tevoren ook een leuke video sturen over je bedrijf en jouw medewerkers. Dit is een goed alternatief voor wanneer een rondleiding niet mogelijk is. Door dit te doen krijgt de sollicitant gelijk een inkijkje in de werkplek en bedrijfscultuur. En zo kunnen zij zich beter voorstellen hoe het zou zijn om bij jou te werken. Is een kandidaat er rond lunchtijd? Laat ze een hapje mee-eten (als de lunch verzorgd wordt). Zo leren ze hun (mogelijk) nieuwe collega’s alvast kennen en gaan ze met een zo positief mogelijke experience het laatste proces in.

Tip 3: Zorg voor een goede én snelle follow-up

Of je een kandidaat nou aanneemt of niet: zorg altijd voor een goede follow-up. Kandidaten hebben tijd, energie en misschien ook geld in hun sollicitatie gestoken, omdat ze bij jouw organisatie willen werken. Een maand of langer niks van je laten horen (wat bij 51% van de sollicitanten het geval is), is dan nogal lullig. Dus zorg dat je snel je keuze doorgeeft. En wanneer het minder goed nieuws is, geef ze dan feedback op hun sollicitatie mee. Niet een standaard afwijsmail, maar maak het persoonlijk. Want zo maak je het verschil en laat je een goede indruk achter. Wie weet solliciteren ze later weer bij jou en het is wel raak.

Een sterke candidate experience begint al bij de vacaturetekst en het daaropvolgende sollicitatieproces. Maak tijd om te investeren in een goede candidate journey als je een positieve indruk wil blijven maken op de arbeidsmarkt. Wil jij meer informatie over hoe jij dit het beste kan aanpakken? Neem dan contact op met René Hut. Mail rene.hut@recruitnow.nl of bel 06 30 1888 12. Wij helpen je graag verder.  

Geschreven door:

Jasper de Zoeten
Jasper de Zoeten

Stagiair Marketing
RecruitNow


Toon alleen:

nieuws blogs events